کد خبر: 1239860
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۱
به رغم جنایت بزرگ المواصی رسانه‌های هم به دست خالی نتانیاهو اعتراف می‌کنند و تاکید دارند تل آویو به خواست خود در این عملیات نرسیده است.

جوان آنلاین: روزنامه گلوبس در گزارشی در حاشیه ادعا‌های منتشر شده در رابطه با ترور محمد الضیف فرمانده ارشد گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس نوشت، باید این حقیقت را بپذیریم در این اقدام اسرائیل هیچ کسب به ترور ضیف توجهی نکرد بلکه همه رسانه‌ها بر حمله به یک منطقه بشر دوستانه متمرکز هستند.

به گزارش تسنیم، گلوبس در گزارش خود که عصر شنبه به قلم ایساف آونی منتشر شد، اعتراف کرد، اکثر رسانه‌های جهانی به تلفات گسترده‌ای که به غیر نظامیان در منطقه المواصی رخ داد اشاره می‌کنند.

این رسانه عبری زبان به شکل ضمنی به عدم توجه رسانه‌های جهانی به ادعا‌های اسرائیل در مورد ترور رهبران حماس اشاره کرده و نوشت: رسانه‌های جهانی چندان عجله‌ای در پوشش تلاش امروز برای ترور محمد الضیف از خودنشان نداده‌اند و در مقابل به تدریج به مرور زمان و گذشت چند ساعت از این عملیات به سمت و سوی روایت وزارت بهداشت غزه که حماس بر آن تسلط دارد، گرایش پیدا می‌کنند و محور گزارش‌های آن‌ها تعداد بسیار زیاد تلفات این حمله قرار گرفته است.

امروز توجه‌ها به سوی بمب‌های قدرتمند و ویرانگی است که در این حمله مورد استفاده قرار گرفته است، این را می‌توان از پیگیری شمار قابل توجهی از منابع خبری دید و حتی می‌تواند به یکی از مسایل مطرح شده در رسانه‌های آمریکایی در رابطه با نوع و کیفیت سلاح‌هایی که کشورشان در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد، هم مبدل شود.

بمب‌های بالای دو تن طی چند روز گذشته مجددا به اسرائیل ارسال شده است، این در حالی است که دولت آمریکا برای مدت ارسال آن را متوقف کرده بود، چون نگران آن بود که اسرائیل از آن‌ها در مناطق پر جمعیت به ویژه در رفح بکار خواهد گرفت.

رسانه‌های جهانی در گزارش‌های خود بر روی این مسئله متمرکز شده‌اند که، تهاجم اسرائیل به منطقه المواصی صورت گرفته است، همان منطقه‌ای که پیش از این اسرائیل آن را منطقه بشر دوستانه برای آوارگانی که نوار غزه مجبور به ترک خانه هایشان شده‌اند، اعلام کرده بود.

 این رسانه بعد از آن به شکل مصداقی به نقل قول از شماری از رسانه‌های غربی در این رابطه پرداخت.

در همین راستا روزنامه یدیعوت آحارانوت هم در پایگاه خبری خود در فضای مجازی از نگاه دیگری به این مسئله پرداخت و نوشت، حتی به فرض آنکه محمد الضیف در این بمباران مورد هدف هم قرار گرفته باشد، و ضربه‌ای به حماس وارد شده باشد، اما این به معنای فروپاشی حماس نخواهد بود.

مایکل میلیشتیان رئیس مرکز پژوهش‌های فلسطینی مرکز دایان دانشگاه تل‌آویو در یادداشت خود در این رسانه تاکید کرد، حتی اگر مسئله ترور محمد الضیف هم تایید شود، با وجود آنکه یک تحول دراماتیک در جنگ فعلی در غزه محسوب می‌شود، اما تصور نمی‌شود، تاثیری در روند حماس به وجود آید و این گروه توازن خود را از دست بدهد، زیرا حماس در گذشته نیز ضربات مشابهی را دریافت کرده بود و ثابت کرده که قادر است از این نوع ضربات به سلامت عبور کند و حداقل در کوتاه مدت آینده هیچ نشانه‌ای که بیانگر آن باشد چنین اقدامی جایگاه حماس را به عنوان ساختار حاکم بر نوار غزه، تحت تاثیر خود قرار دهد وجود ندارد.

شاید این ضربه بتواند تاثیراتی را بر پوسته حماس و به شکل سمبلیک بر این گروه داشته باشد، زیرا به هر شکل محمد الضیف سال‌هاست که به عنوان یکی از سمبل‌های حماس و یکی از قهرمانان آن شناخته می‌شود، به نحوی فریاد‌های همه ما سرباز تو ایم ضیف از رفح تا قدس و جنین شنیده می‌شود.

این تحلیل‌گر و کارشناس اسرائیلی در عین حال به مسئولین اسرائیلی توصیه کرد، اول منتظر بمانید و از موفقیت اقدام خود مطمئن شوید و بعد در مورد آن اظهار نظر کنید، زیرا تاکنون چندین عملیات ترور که در ظاهر کاملا موفقیت آمیز به نظر می‌رسیدند، انجام گرفته اند، ولی دست آخر مشخص شد که با شسکت مواجه شدند، یکی از این اقدام اعلام ترور روحی مشتهی دست راست یحی السنوار یا محمد شبانه فرمانده تیپ رفح که در مورد آن هم از موفقیت ترور سخن به میان آمد، اما آنچه که نصیب اسرائیل شد، شکست بود.

او همچنین خاطر نشان کرد، مسئله دیگری که باید مد نظر قرار بگیرد توانایی بسیار بالای حماس در بازسازی صفوف خود به ویژه در سطح فرماندهان است، حماس به طور بالفعل اکثر رهبران سابق خود را در ترور‌ها از دست داده است، که در راس آن‌ها شیخ احمد یاسین بنیانگذار آن و رهبران نظامی‌اش همچون احمد الجعبری است که در سال ۲۰۱۲ ترور قرار گرفت، این‌ها ضربات دردناکی هستند، اما تاثیرات آن بسیار کوتاه مدت بوده و همواره جایگزین‌هایی برای افراد ترور شده وجود دارند، شاید کم تجربه‌تر از اسلاف خود باشند، اما در همان سطح از انگیزه و اشتیاق برای مبارزه قرار دارند.

میلیشتاین بعد از آن به فرضیه تحقق این ترور اشاره و تاکید می‌کند، تصور نمی‌شود حتی ترور ضیف هم بتواند حضور عمیق و پررنگ حماس در نوار غزه را کاهش دهد، زیرا این گروه از حمایت گسترده مردمی برخوردار بوده و خود نیز کنترل اتمسفر جامعه را در دست گرفته است.

این کارشناس صهیونیست اعتراف می‌کند، حتی امکان دارد که ترور محمد الضیف نتیجه معکوسی داده و منجر به تقویت روحیه فداکاری در ضمیر ناخودآگاه جامعه شود، به ویژه که در ین اقدام ده‌ها نفر از فلسطینیان نیز کشته شدند، امری که به محور اصلی گفتمان رسانه‌ای فلسطینی و عربی بعد از این عملیات تبدیل شده است.

وای نت پایگاه اطلاع رسانی برخط روزنامه یدیعوت احرانوت هم در گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، هیچ دلیل متقنی در رابطه با اینکه محمد الضیف اصلا در زمان حمله در این مکان حضور داشته وجود ندارد و فقط این امیدواری محتاطنه وجود دارد که فرمانده تیپ خانیونس حماس در این مکان حضور داشته بود.

به اعتراف این رسانه، یوآف گالانت وزیر جنگ از نیمه‌های شب دستور انجام این عملیات را صادر کرد و موافقت برای انجام این عملیات با مشاوره با رئیس ستاد ارتش و رئیس شاباک انجام گرفت.

این تصمیم بعد از آن صورت گرفت که اطلاعاتی از یک واحد ویژه به دست اسرائیل رسید.

به اعتراف این رسانه، حتی نهاد‌های امنیتی هم در حال حاضر در مورد عملیات ترور محمد الضیف و رافع سلامه به شکل محتاطانه‌ای سخن می‌گویند، این در حالی است که تجربه نشان داده است که حماس در رابطه با شرایط جسمی الضیف همچون گذشته رویکرد ابهام را در دستور کار خود دارد.

این رسانه به نقل از منابع آگاه خبر داد، موافقت‌های مربوط به انجام این عملیات نیمه‌های شب صادر شد، اطلاعات سوی یک واحد ویژه مشترک سرویس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، امان و سرویس اطلاعات و امنیت عمومی اسرائیل شاباک جمع آوری شده بود، این واحد مشغول جمع آوری اطلاعات در رابطه با محل نگهداری اسرا در نوار غزه است.

همین امر بنیامین نتانیاهو را بر آن داشت تا دستورات خود را همان لحظه به ارتش اسرائیل صادر و از آن‌ها بخواهد تا از عدم وجود اسرا در نزدیکی این محل اطمینان حاصر کنند.

چون اطلاعات جسته و گریخته و به شکل غیر منظم می‌رسیدند، هر بار مشاوره‌ها در این رابطه بین مسئولین مذکور به شکل تلفنی انجام می‌شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار