کد خبر: 1239713
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح کرد؛
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: آنچه در مسیر عدالت و سلامت رسانه‌ای اهمیت دارد، چرخه جریان‌سازی و برجسته سازی رسانه‌ای برای پیشبرد چندجانبه گرایی و ایجاد جریان آزاد و سازنده رسانه‌ای است.

جوان آنلاین: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای در سخنانی در نشست رؤسای دپارتمان‌های اطلاع رسانی و سخنگویان کشورهای عضو بریکس، پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران را در زمینه نقش‌آفرینی کشورهای عضو در حوزه رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی در مسیر دستیابی به اهدافی همچون تحقق جهان عادلانه و چندقطبی تشریح کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست که به میزبانی مسکو برگزار شد، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران درباره دستور کار این اجلاس در موضوعاتی همچون اقدام جمعی رسانه‌های کشورهای عضو بریکس برای تقویت جایگاه بین‌المللی این گروه، عمق بخشی به روابط میان رسانه‌های ملی کشورهای عضو با هدف ایجاد چارچوبی برای فضای مشترک اطلاع رسانی، استفاده از ابزار دیپلماسی دیجیتال و قابلیت‌های هوش مصنوعی در سیاست خارجی و مبارزه با جریان اخبار جعلی و اطلاعات گمراه کننده پرداخت.

کنعانی در سخنان خود بر لزوم راه اندازی شبکه اطلاعاتی بریکس به منظور اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات میان کشورهای عضو بریکس تأکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: مقابله با جریان‌های مخالف فعالیت آزاد رسانه‌ای کشورهای عضو در غرب، مقابله با پویش‌های غلط پراکنی و گمراه پراکنی و اخبار جعلی، مقابله با آثار منفی تحریم‌های یکجانبه و اقدامات یکجانبه قهرآمیز علیه کشورهای عضو از طریق اطلاع رسانی جنبه‌های مختلف تأثیر تحریم‌ها بویژه جنبه‌های حقوق بشری می‌تواند از کارکردهای این شبکه اطلاعاتی باشد.

وی ادامه داد: تقویت هماهنگی و همکاری رسانه‌ای میان اعضای کشورهای عضو از طریق اتصال شبکه‌های اطلاع رسانی و خبری اعضا و ایجاد سازوکار به اشتراک گذاری اخبار در حوزه‌های مورد علاقه طرف‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

ناصر کنعانی تصریح کرد گفت: دیپلماسی رسانه‌ای اکنون جزئی جدایی ناپذیر از فعالیت‌های دیپلماتیک قلمداد می‌شود، زیرا رسانه قدرتمندترین ابزار اشاعه دیدگاه‌ها، پیام‌ها و مواضع کشورها توسط دیپلمات‌ها است.

وی افزود: اگر پیش از این، قدرت‌های سلطه‌گر با استفاده از نیروی نظامی و اقدامات قهرآمیز به دنبال تحقق اهداف و منافع خود بودند، در عصر حاضر، این رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی هستند که نه از طریق زور بلکه از طریق پیام، قلب و ذهن مخاطبان را تسخیر می‌کنند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای ایران خاطرنشان کرد: در این میان رسانه‌های متعلق به بلوک غرب، با ایجاد کمپین‌های دروغین رسانه‌ای سعی در گمراه کردن افکار عمومی دارند و ما به عنوان کشورهای عضو بریکس می‌توانیم با هدف ارتقای چندجانبه گرایی و مقابله با یکجانبه گرایی خبری غرب در حوزه رسانه‌ها و از طریق تعمیق روابط رسانه‌ای خود و با بسیج قابلیت‌های دیپلماسی رسانه‌ای و دیجیتالی خود با این جریانات مخرب رسانه‌ای مقابله کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: دهه هاست که دنیا با قدرت بلامنازع رسانه‌های ارتباط جمعی، به عصر جهانی شدن وارد شده است که در این میان رسانه‌های اصلی وابسته به رویکرد یکجانبه گرایی در عرصه بین‌المللی، همچنان حرف اول و تعیین کننده را می‌زنند و افکار عمومی جهان را مطابق تمایلات خود شکل می‌دهند.

کنعانی خاطرنشان کرد: آنچه اکنون بیش از هر عنصر دیگری در مسیر عدالت و سلامت رسانه‌ای اهمیت دارد، چرخه جریان‌سازی و برجسته سازی رسانه‌ای برای پیشبرد چندجانبه گرایی و ایجاد جریان آزاد، عادلانه و سازنده رسانه‌ای است.

وی افزود: در همین راستا، بازنمایی و رؤیت پذیری از کارکردهای اصلی رسانه‌ها در انعکاس واقعیت‌های جهانی بیرونی شمرده می‌شوند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای ایران در ادامه از دستورکار این نشست در زمینه ایجاد سازوکارهای مشترک برای بهره‌گیری از توانمندی رسانه‌ای کشورهای عضو بریکس در مسیر تحقق اهداف این گروه، گفت: اقدام مشترک در ترویج اهداف و پوشش رسانه‌ای نشست بعدی سران بریکس در کازان می‌تواند یک مانور مشترک برای گام نهادن عملی در مسیر بسیج ظرفیت‌های رسانه‌ای اعضا به سمت اهداف مشترک باشد.

کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو منطقه غرب آسیا در حوزه توسعه رسانه‌ها است، آمادگی کشورمان را برای مشارکت در ارتقای جایگاه بین‌المللی بریکس با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای خود اعلام کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار