کد خبر: 1238831
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۰
باد‌های ۱۲۰ روزه از مشهورترین و اثرگذارترین باد‌های محلی ایران زمین است. با توجه به اینکه رسوبات منطقه ریزدانه بوده و از حدود ۶۰، ۳۰ و ۱۰ درصد به ترتیب برای رس، سیلت و ماسه تشکیل شده است، این ذرات با وزش باد ملایم، حرکت می‌کنند
حوریه ملکی

جوان آنلاین: سیستان و بلوچستان از قرن‌ها پیش گرفتار باد‌های موسمی ۱۲۰ روزه تابستانی بوده ولی باد‌هایی که بیشتر هوای آن را معتدل می‌کردند نه اینکه ساکنان این منطقه را به ستوه بیاورند. از حدود سه دهه پیش و به دلیل بروز خشکسالی و شدت گردوغبار مردم هر روز با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و حتی مشاغلی مثل کشاورزی و دامداری به چالش کشیده شده‌اند. ضمن اینکه گسترش بیماری‌های تنفسی و قلبی موجب شده است گروهی به فکر مهاجرت بیفتند و حالا بخشی از سیستان و بلوچستان در جدالی سخت و نفسگیر با این پدیده طبیعی به‌سر می‌برد. 
 
باد‌های ۱۲۰ روزه از مشهورترین و اثرگذارترین باد‌های محلی ایران زمین است. با توجه به اینکه رسوبات منطقه ریزدانه بوده و از حدود ۶۰، ۳۰ و ۱۰ درصد به ترتیب برای رس، سیلت و ماسه تشکیل شده است، این ذرات با وزش باد ملایم، حرکت می‌کنند، بنابراین بستر بسیار مناسبی برای طوفان‌های گرد و خاک و ماسه را فراهم می‌نمایند. این باد‌ها تاکنون خسارات فراوانی بر منطقه سیستان تحمیل کرده و امنیت شهر‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند. متأسفانه هر چه هوا گرم‌تر و خشکسالی طولانی‌تر می‌شود، نابسامانی‌ها هم افزایش می‌یابد و مسائلی، چون خالی شدن روستا‌های مرزی از سکنه، پر شدن چاه نیمه‌ها، بیماری‌های چشمی، لغو و تأخیر در پرواز هواپیما‌ها و انسداد راه‌های مواصلاتی زندگی در این منطقه را سخت‌تر می‌کند. عوارض و مشکلاتی که پیامد آن‌ها می‌تواند امنیت منطقه را تحت تأثیر قرار دهد. 
 نعمتی که حالا ویرانی به همراه دارد
تا همین چند دهه قبل زنده بودن تالاب بین‌المللی هامون و رودخانه هیرمند و سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان، شهر‌های زابل، زاهدان، خاش و حتی سراوان را به منطقه‌ای خوش آب و هوا و معتدل تبدیل کرده بود، اما با گذر زمان و تغییر اقلیم و بدعهدی کشور همسایه و قهر طبیعت اکنون جنوب شرق ایران به عنوان یکی از مناطق خشک و مرکز گرد وغبار‌های ویرانگر مطرح است. 
در این میان، باد‌های موسمی ۱۲۰ روزه سیستان که معمولاً از اواخر اردیبهشت تا پایان شهریور مناطق شمالی و بعضاً مرکزی سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد از گذشته‌های دور رخ می‌داد، اما با بروز خشکسالی‌هایی که بیش از دو دهه است سایه سنگین خود را روی سر این منطقه گسترده، این باد‌ها تا ۱۸۰ روز هم به درازا می‌کشند. باد‌های داغ و سوزانی که به عامل خیزش گرد و خاک تبدیل شده و در کنار افزایش دما و خشک کردن فضا‌های سبز و بروز بیماری‌های ریوی، تنفسی و پوستی، حالا فرسایش خاک و بیکاری و بالارفتن میزان مهاجرت‌ها را هم به همراه دارد. 
باد‌های ۱۲۰ روزه حالا به بیش از ۱۸۰ روز افزایش پیدا کرده‌اند که با شروع وزش‌شان وحشت و دلهره به دل ساکنان جنوب شرق هجوم می‌آورد، چراکه این باد‌ها که در زمان پر آبی تالاب بین‌المللی هامون، عامل تعدیل گرمای هوا و مهیا بودن منطقه برای گردشگری و سفر بود، امروزه به عامل خیزش گرد و خاک، افزایش دما، خشک کردن فضا‌های سبز، بروز بیماری‌های ریوی، تنفسی و پوستی، افزایش مهاجرت از منطقه و بیکاری تبدیل شده است. 
رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت مخاطرات وضع هوای هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بعضاً سرعت وزش باد در مناطق مختلف استان به بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، می‌گوید: «غبار حاصل از طوفان منطقه سیستان، دید افقی را در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به شدت کاهش می‌دهد و بعضاً به کمتر از هزار و ۵۰۰ متر می‌رساند.»
علی ملاشاهی توصیه می‌کند: «ساکنان مناطق تحت تأثیر، بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبار آلود شدن هوا از تردد غیر ضروری خودداری کنند و به تردد‌های جاده‌ای و محافظت از گلخانه‌ها و محصولات توجه ویژه شود. ضمن اینکه از کار در ارتفاعات جدا پرهیز شود.»
ساکنان روستا‌هایی که تحت تأثیر باد‌های داغ و مملو از ریزگرد هستند، مجبورند خانه‌هایشان را ترک کنند و راهی شهر‌های نزدیک یا حتی دور شوند. به خصوص که این مناطق مستعد خشکسالی بوده و بعضاً دو یا سه سال زمین‌ها از تشنگی چاک می‌خورند و قطره آبی برای خیس کردن گلویشان پیدا نمی‌شود. 
هر چند اگر بارانی هم می‌بارد به سیل و سیلاب مخرب تبدیل شده و نشان می‌دهد این حوادث از خصوصیات تغییرات اقلیمی است، اما وقتی به اصل موضوع رجوع می‌شود در نهایت مقصر اصلی آن انسان است. 
در منطقه هیرمند، مردم روزگار سختی را تجربه می‌کنند و به گفته یکی از آنها، باد‌های ۱۲۰ روزه و پرآبی تالاب بین‌المللی هامون که در گذشته عامل مهم رونق شهر‌ها و روستا‌های سیستان بود، حالا به معضلی برای تخلیه شهر‌ها و روستا‌ها و گسترش بیماری‌های مختلف تبدیل شده است. آن‌ها تأکید می‌کنند که حرکت شن‌های روان ناشی از این باد‌ها موجب تخریب زمین‌های کشاورزی و مدفون شدن برخی روستا‌ها زیر ماسه بادی شده است. 
در زهک هم شرایط به همین بدی است و حتی کولر‌های آبی توان سرد کردن هوا را ندارند، زیرا شن و ماسه‌ها وارد دستگاه شده و در پوشال‌های کولر از حرکت موتور آن جلوگیری می‌کند. طوفان شن دست در دست کمی‌ها و کاستی‌ها موجب شده است مردم دسته دسته کوچ کنند. این وضعیت در روستا‌های هیرمند که بیش از همه در معرض گرد و غبار‌های ویرانگر است بیشتر به چشم می‌خورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار