جوان آنلاین: ما نگاه سیاسی به افراد نداریم، در برخی از نظامهای سیاسی و حقوقی احزاب افراد را معرفی میکنند ولی در نظام حقوقی و قوانین ما چنین موردی پیشبینی نشده است، بنابراین ما اساساً صلاحیت خود شخص را بررسی میکنیم.
به گزارش فارس، هادی طحاننظیف، سخنگوی شورای نگهبان در برنامه صف اول که با موضوع فرایند نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری پخش شد، گفت: همه به این موضوع اذعان دارند که رقابتهای انتخاباتی رقابتهایی کاملاً جدی بود، چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم. وی افزود: ما بارها این نکته را عرض کرده بودیم که شورای نگهبان نگاه حزبی، جناحی و گروهی ندارد بلکه یک نهاد تخصصی فقهی و حقوقی است که صرفاً شرایط قانونی نامزدهای انتخابات را احراز میکند.
شورای نگهبان با عینک سیاسی به افراد نگاه نمیکند
سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: بارها اشاره کردهایم که ما با عینک سیاسی به افراد نگاه نمیکنیم و آنچه اهمیت دارد اینکه شرایط ذکرشده در قانون درباره افراد احراز شود. این شرایط در انتخابات مجلس عادی و قانون مصوب مجلس شکل داده شده و هر از گاهی ممکن است کم یا زیاد شده باشد.
وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری موضوع متفاوت است چراکه به لحاظ جایگاه رئیسجمهور در سپهر سیاسی و حقوقی کشور، خود قانون اساسی موارد و شرایط قانونی را ذکر کرده است. ما با اصل۱۱۵ قانون اساسی مواجه هستیم که عنوان میکند رئیسجمهور باید از میان رجال مذهبی سیاسی که دارای شرایط مشخص باشد، انتخاب شود.
طحاننظیف با اشاره به اینکه آنچه برای شورای نگهبان اهمیت دارد و بارها نسبت به آن تأکید داشته و در عمل نیز آن را اثبات کرده، شرایط قانونی است، تصریح کرد: این عناوین برخی اوقات شاید کیفی باشند. به طور مثال، چه سطحی از مدیریت مدنظر شورای نگهبان است و به نحوی شرایط قابل تفسیر است، یعنی ما مدیر اداره کوچک را هم مدیر میدانیم و رئیسجمهور را هم مدیر، اما اینکه چه سطحی از مدیریت مدنظر است اهمیت دارد که طبیعتاً سطح عالی مدنظر شورای نگهبان است.
وی افزود: اصل۱۱۳ قانون اساسی این بیان را دارد که رئیسجمهور عالیترین مقام پس از رهبر معظم انقلاب است، بنابراین سطحی برای مدیریت و تدبیر مدنظر است که بتواند کشور را اداره کند. قانون نیز تشخیص این موضوع را به یک جمع مستقل تخصصی سپرده است، مانند سایر قوانینی که احکامی ذیل آن پیشبینی و تشخیص مصداق آن را به یک قاضی واگذار کرده است.
شورای نگهبان صرفاً صلاحیت خود نامزدها را بررسی میکند
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان نیز طی ۳۰ تا ۴۰سال اخیر چارچوبهای مشخصی را برای این کار تعیین کرده که نظیر آن اتفاقی است که در ثبتنام نیز با آن روبهرو بودیم. شورای نگهبان مصوبهای را در سالهای گذشته در راستای سیاستهای کلی انتخابات گذرانده و اوصافی را برای تشخیص رجل مذهبی سیاسی و مدیر و مدبربودن عنوان کرده است.
وی گفت: شورای نگهبان عنوان کرده است که از نظر این نهاد، شخصی که مدیر، مدبر، رجل مذهبی سیاسی است باید حداقل یا حداکثر سن را داشته باشد. این موضوع درباره مدرک تحصیلی و سابقه کار اجرایی به مدت حداقل چهار سال در کشور نیز صادق است. نتیجه این شد که ۸۰نفر در انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم حائز این شرایط بودند و توانستند ثبتنام کنند.
طحاننظیف افزود: ما با مکانیسمهایی که در شورای نگهبان داریم، استعلاماتی را از دستگاههای مختلف دریافت میکنیم و کارنامه و سوابق افراد و اظهار نظر اعضای شورای نگهبان مؤثر است و در نهایت رأیگیری به صورت مخفی انجام میشود. مکرر این موضوع را تأکید و عنوان کردیم که این فرایند درباره ۸۰نفر طی شده است که شش نفر حائز این شرایط بودند.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ما نگاه سیاسی به افراد نداریم، البته در برخی از نظامهای سیاسی و حقوقی چنین نگاهی وجود دارد، یعنی احزاب افراد را معرفی میکنند ولی در نظام حقوقی و قوانین ما چنین موردی پیشبینی نشده است، بنابراین ما اساساً صلاحیت خود شخص را بررسی میکنیم و در عمل آنچه شاهد بودیم، همین نگاه نیز که در ادوار گذشته هم وجود داشت، اجرا شد.
شورای نگهبان از آرای مردم به عنوان حقالناس صیانت میکند
سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: گاهی اوقات شنیده میشد ادعاهایی درباره سلامت انتخابات از طرف برخی افراد مطرح میشد و معاندان نیز همواره این موضوع را در دستور کار دارند ولی بارها این را عرض کردهایم که به لحاظ قانونی و شرعی آرای مردم را حقالناس میدانیم؛ موضوعی که طی سالهای گذشته این مفهوم از سوی رهبر معظم انقلاب از ادبیات دینی به ادبیات سیاسی ما وارد شد. نگاه ما به آرای مردم به عنوان حقالناس است و وظیفه خود میدانیم که از آرای مردم صیانت کنیم، البته این اصل همواره رعایت میشود، این دفعه نیز به صورت مشهود مشخص بود که شورای نگهبان صیانتکننده آرای مردم است.
طحاننظیف عنوان کرد: شورای نگهبان از آرای مردم صیانت میکند و نهادی است که نظارت بر انتخابات به او سپرده شده و همواره از آرای مردم به عنوان حقالناس صیانت میکند، بنابراین کاملاً رقابتها جدی بود و در عین جدیت یک صمیمیت نیز بین نامزدها وجود داشت ولی این امر نیز نافی وظیفه سایر نهادها نبود.
وی ادامه داد: از زمان آغاز رسمی فرایند رأیگیری از ساعت۸ صبح ناظران ما برابر قانون در کنار عوامل اجرایی انتخابات حضور داشتند و در طول روز بر فرایند اجرای انتخابات نظارت میکردند. پس از اتمام فرایند رأیگیری نیز در جریان شمارش آرا، کار نظارت بر شمارش آرا را بر عهده داشتند، سپس در فرایند تنظیم صورتجلسه مربوط به انتخابات نیز حضور مؤثری ایفا کردند.
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: ناظران شورای نگهبان بر انجام دقیق کار تأکید داشتند چراکه یک رأی هم برای ما یک رأی است، آنها به صورت دقیق بر این فرایند نظارت داشتند و تا آخرین رأی نیز نظارت خود را اعمال کردند.
به گفته وی، هم نظارت و هم رقابت مانند همیشه جدی بود و بار دیگر این پیام به دشمنان و دوستان مخابره شد که شورای نگهبان از آرای مردم صیانت میکند و سلامت انتخابات همواره مورد نظر شورای نگهبان است.
فرایند تأیید صحت انتخابات چگونه است
طحاننظیف عنوان کرد: برابر قانون پس از برگزاری انتخابات باید فرصتی را در اختیار کاندیداها و مردم قرار دهیم تا اگر نکته، گزارش یا مسئلهای وجود دارد برای ما ارسال کنند که ضمن بررسی صحت انتخابات به این موضوعات توجه کنیم.
وی افزود: هفته گذشته نیز چنین روالی طی شد و ما فرصتی را از روز انتخابات در اختیار مردم و نامزدها قرار دادیم تا اگر نکتهای دارند به ما منتقل کنند. در مرحله اول ما خودمان با نامزدهای محترم تماس گرفتیم که نامزدها تشکر کردند و نکتهای درباره انتخابات نداشتند.
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: مردم هم از روز انتخابات ممکن است نکاتی را داشته باشند، ما پیگیری کردیم و طی زمان کوتاهی صحت مرحله اول انتخابات اعلام شد. این فرایند اقتصاد مرحله دوم انتخابات نیز در حال طی شدن است و امیدواریم در اسرع وقت بتوانیم صحت انتخابات را درباره مرحله دوم جمعبندی و اعلام کنیم.
وی ادامه داد: تلاش داریم اگر نامزدها و مردم عزیزمان نکتهای درباره انتخابات نداشته باشند، صحت مرحله دوم را بررسی و اعلام کنیم. آنچه اهمیت دارد اینکه گزارشهایی که ما دریافت میکنیم باید مستند باشند تا امکان پیگیری داشته باشند، البته برخی اوقات ممکن است گزارشهایی وجود داشته باشد، اما تغییر در نتیجه انتخابات ایجاد نکند.
طحاننظیف افزود: گاهی اوقات برخی تخلفات صورت میگیرد و ممکن است با ارجاع به دستگاه قضایی با آن تخلف برخورد قانونی صورت گیرد ولی نسبت به آرا و نامزدهای انتخابات موضوعی اصلاً وجود نداشته باشد، بنابراین این امر مانع از آن نیست که اگر فردی تخلفی انجام داد، با او برخورد شود ولی نتیجه کلی با تغییر مواجه نمیشود.
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: اکثر گزارشهایی که ما در روز انتخابات دریافت کردیم، همان روز پیگیری و رفع شد. به طور مثال، گزارش رسیده است که در یک حوزه انتخابیه علائم تبلیغاتی نامزدها وجود دارد، بلافاصله عزیزان ما پیگیری کردند و این علائم کنار گذاشته شد یا اعلام شد که در یک حوزه خاص برای یک نامزد انتخابات تبلیغ میشود که بلافاصله تذکر داده شد.
به گفته وی، ما با گزارش جدی و مؤثری مواجه نبودیم، گرچه باید به همه اینها در صحت انتخابات توجه و صحت مرحله دوم انتخابات را اعلام کنیم.
تنفیذ و تحلیف پس از صدور اعتبارنامه است
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره زمان تحلیف و تنفیذ رئیسجمهور منتخب عنوان کرد: پس از اینکه صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار گیرد، اعتبارنامه رئیسجمهور برابر ماده۲ قانون تقابل ریاست جمهوری باید از سوی شورای نگهبان صادر شود و اعضای شورای نگهبان باید آن را امضا کنند، سپس این اعتبارنامه خدمت مقام معظم رهبری ارسال شود تا ایشان امضا کنند.
وی افزود: طبیعتاً پس از صدور اعتبارنامه و ارسال برای رهبر معظم انقلاب مراسم تنفیذ را خواهیم داشت که باید از سوی دفتر معظمله اعلام شود.
طحاننظیف درباره اعتبارنامه ریاستجمهوری عنوان کرد: اعتبارنامه عملاً صحتی که از آن صحبت میکنیم در قالب یک سند به نام اعتبارنامه خود را ظهور و بروز میدهد که به معنای صحهگذاشتن ناظر انتخابات بر فرایند انتخابات است، یعنی انتخابات در شرایط صحیح و درست برگزار شده و تعداد مشخصی از آرا به دست آمده است و نام شخص منتخب و تعداد آرا در اعتبارنامه ذکر میشود، همه اعضای شورای نگهبان این اعتبارنامه را امضا میکنند.
وی افزود: پس از صدور اعتبارنامه و ارسال خدمت مقام معظم رهبری برابر ماده یک قانون انتخابات ریاست جمهوری آغاز دوره ریاست جمهوری از تاریخ تنفیذ است. مرحله بعد تحلیف است که برابر قانون اساسی رئیسجمهور باید در مجلس حضور پیدا کند و در حضور اعضای شورای نگهبان و رئیس قوه قضائیه سوگند یاد کند، البته ممکن است اشخاص دیگری نیز حضور داشته باشند که تصریح قانون بر حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان است.