کد خبر: 1236760
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۰
«شهیدِ روز هشتم» در آیینه یک پژوهش نوانتشار
در ابتدا قرار بود کتابی پیرامون شهید سید اسدالله لاجوردی و دوران مبارزات و مسئولیت وی تألیف و گردآوری شود، اما در نهایت با پیش رفتن کار و توجه به غفلت و گمنامی شهید محمد کچویی، کار به سمت این شهید چرخش پیدا کرد و در نهایت، کار به این موضوع و چند پرونده مهم تاریخی دیگر اختصاص پیدا کرد
 شاهد توحیدی

جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود؛ کارنامه شهید محمد کچویی را مورد بازخوانی قرار داده است. «شهید روز هشتم» از سوی سید محمد مهدی دزفولی تألیف شده و انتشارات صفحه سفید، آن را روانه بازار نشر ساخته است. مؤلف در محفل رونمایی از این کتاب، پیرامون مختصات آن آورده است:
«در ابتدا قرار بود کتابی پیرامون شهید سید اسدالله لاجوردی و دوران مبارزات و مسئولیت وی تألیف و گردآوری شود، اما در نهایت با پیش رفتن کار و توجه به غفلت و گمنامی شهید محمد کچویی، کار به سمت این شهید چرخش پیدا کرد و در نهایت، کار به این موضوع و چند پرونده مهم تاریخی دیگر اختصاص پیدا کرد. در این کتاب با بیش از ۳۵ نفر از مطلعین، پیرامون شهید محمد کچویی مصاحبه شده است و بالغ بر ۸۰ صفحه اسناد و مدارک گردآوری شده است که به قطع می‌توان گفت در این زمینه خاص و برای اولین بار، شاهد چنین پرداخت مفصل و صریحی هستیم. همچنین در فصول هفتم و هشتم این کتاب به دلیل پیوند خوردن پرونده ترور شهید کچویی با پرونده محمد‌رضا سعادتی و جاسوسی وی برای شوروی، بازخوانی مفصلی از پرونده سعادتی و همچنین پرونده تیمسار معدوم احمد مقربی صورت گرفته است. در این پرونده‌ها نیز با افراد مطلعی همانند: خسرو قنبری تهرانی، بهزاد نبوی، فیض الله عرب سرخی، سرهنگ مهدی کتیبه، جواد منصوری و... مصاحبه شده است و سعی شده تا برای اولین بار، اسناد پرونده سعادتی و مقربی منتشر شود. به دلیل اهمیت پرونده کچویی و در کنار آن پرونده‌های سعادتی و مقربی، تلاش شد تا اثر کاملاً مستند و به دور از احساسات و عواطف و برای خواننده قابل باور و پذیرش باشد که در این میان به دلیل نوع خاص پرونده و اسناد، با دشواری‌هایی نیز مواجه بودیم. محمد کچویی مبارز مشهور پیش از انقلاب بود که برای اولین بار، در سن ۲۲ سالگی به زندان افتاد و در آستانه انقلاب نیز ۲۸ ساله بود که در ستاد استقبال از امام خمینی حضور داشت. سپس به مدیریت زندان اوین رسید و در سن ۳۱ سالگی و فردای فاجعه ۷ تیر ماه، در زندان اوین ترور شد. او اولین شهید عملیات‌های انتحاری سازمان منافقین، محسوب می‌شود. پس از شهادت کچویی پرونده ضارب وی در زندان یعنی محمد‌کاظم افجه‌ای، بررسی شده و مشخص می‌شود که وی با محمد‌رضا سعادتی نفر دوم سازمان که آن زمان به دلیل جاسوسی برای شوروی دستگیر شده‌بود و مشغول طی گذران ۱۰ سال زندان خود در اوین بوده، ارتباط وخط ترور کچویی و دیگران را از وی گرفته بود. با قطعی شدن نقش سعادتی در ترور کچویی، وی مجدداً از سوی آیت‌الله محمدی‌گیلانی محاکمه شده و سرانجام در ۵ مرداد ۱۳۶۰ اعدام شد. سعادتی همان فردی است که در اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ قصد داشت؛ با نفوذی که سازمان منافقین در دادستانی تهران داشته، پرونده تیمسار معدوم احمد مقربی را که به جرم جاسوسی برای کا. گ. ب به دست ساواک دستگیر و در دی ماه ۱۳۵۶ اعدام شده بود؛ را به سفارت شوروی منتقل کند. پرونده مقربی و نحوه لو رفتن وی برای کا. گ. ب، از اهمیت فوق العاده برخوردار بوده است و به همین دلیل شوروی‌ها به شدت به دنبال به دست آوردن پرونده وی از طریق منافقین در اولین روز‌های انقلاب بودند؛ که همین موضوع نشان می‌دهد این سازمان از همان ابتدای انقلاب، با بیگانگان در ارتباط بوده و برای آن‌ها جاسوسی می‌کرده است...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار