کد خبر: 1236389
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
سخنگوی قوه قضاییه خبر داد
سخنگوی قوه قضاییه از کاهش هشت درصدی اطاله دادرسی در محاکم قضایی خبر داد و گفت: دستگاه قضایی برای برون رفت از شرایط فعلی و ارتقای شفافیت باید نسبت به هوشمندسازی و پیشگیری از وقوع جرم اقدام کند.

جوان آنلاین: اصغر جهانگیر در نشست خبری روز چهارشنبه با تبریک فرارسیدن عید غدیر خم گفت: حقیقت غدیر نشان دهنده پیروی از سنت های گرامی رسول مکرم اسلام(ص) است؛ غدیر نشان دهنده این است که باید ما از سرچشمه های زلال معرفت دینی بهره مند شویم تا پیوند لازم بین دلهای مسلمانان برقرار شود و الفت بین جهان اسلام از طریق این پیوند خدایی مجددا برقرار شود. باید فلسفه غدیر به درستی شناخته شود تا چراغ راهی برای آیندگان باشد.

وی با تاکید بر اینکه واقعه غدیر می‌تواند احیاکننده تمدن باشکوه اسلامی و مقدمه ساز ظهور حضرت ولیعصر (عج) باشد، تاکید کرد: امیدواریم در این روز بزرگ فقط به برگزاری جشن‌های غدیر اکتفا نکنیم و نسبت به شناخت و دغدغه‌های امام علی (ع) در بحث حکومت‌داری، مردمداری و توجه به محرومین و مستضعفان اقدام کنیم و راه آن حضرت را سرلوحه زندگی خود در همه ابعاد قرار دهیم.

جهانگیر با اشاره به فرارسیدن در هفته قوه قضاییه و یادآوری یاد و خاطره شهدای گرانقدر هفتم تیر ۱۳۶۰ که به دست منافقین به شهادت رسیدند، گفت: شهید بهشتی تحقق اسلام را در جامعه در گروی تبیین مفاهیم بنیادینی مثل عدالت می دانست و بر لزوم استقلال قوه قضاییه در نظام اسلام تاکید موکد داشت و این ایده را به درستی در قانون اساسی پیش بینی و اجرایی کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: ایشان یکی از مهمترین مسئولیت‌های کشور را مسئولیت‌های مرتبط با دستگاه قضایی دانستند و از حل میدانی مشکلات مردم با قدردانی کردند.

جهانگیر خاطر نشان کرد: قوه قضاییه خود را متعهد به انجام وظایف و خطوط ترسیمی رهبر معظم انقلاب که در سیاست‌های ابلاغی و نیز بیانات ایشان بیان شده است، دانسته و آن را چراغ راهی برای رسیدن به جامعه‌ای مشحون از عدل، داد و انصاف ارزیابی می کند.

کاهش ۸ درصدی اطاله دادرسی

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده در زمینه کاهش اطاله دادرسی اظهار داشت: با اقدامات جدید انجام شده، میزان اطاله دادرسی 8 درصد کاهش یافته است.

جهانگیر ادامه داد: اقدام دیگر ارتقای شفافیت در امور و فعالیت‌های قضایی است که یکی از سیاست‌های راهبردی قوه قضاییه نیز به شمار می رود.

وی افزود: ارتقای شفافیت در سه محور در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که یکی از طریق راه‌اندازی سامانه انتشار آرا قضایی بود.

این مسئول در قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی برای برون رفت از شرایط فعلی باید نسبت به هوشمندسازی و پیشگیری از وقوع جرم اقدام کند، اظهار داشت: ارتقا شفافیت امور قضایی با راه‌اندازی سامانه ملی آرای قضایی و تصمیمات قضایی پیگیری شد و تاکنون بیش از ۹۰ میلیون رای و تصمیم قضایی بارگذاری شده است.

جهانگیر افزود: اکنون در مرحله نخست قضات به این آرا دسترسی دارند و امیدواریم در مرحله دوم وکلا و حقوقدانان بتوانند به این آرا دسترسی پیدا کنند و در نهایت با گمنام سازی که در مشخصات طرفین آرا و تصمیمات قضایی صورت خواهد گرفت مردم نیز بتوانند به آرا و تصمیمات قضایی دسترسی پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: با انجام این کار تحول عظیمی در اتقان آرا در کشور اتفاق خواهد افتاد چرا که تمام آرای قضایی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

برگزاری بیش از هزار جلسه دادگاه برخط

سخنگوی قوه قضاییه به برگزاری دادگاههای برخط با هدف ارتقای شفافیت اشاره کرد و گفت: سال گذشته بیش از هزار جلسه دادگاه برخط در ۲۵ استان برگزار شد و امیدواریم با زیرساخت‌هایی که آماده می‌شود، امسال همه استان‌ها بتوانند دادگاه برخط برگزار کنند.

جهانگیر خاطر نشان کرد: این دادگاه‌ها کمک می‌کند تا حقوقدانان، وکلا و نخبگان بتوانند مسائل دادگاه را پیگیری کرده و از جزئیات فرایند دادرسی مطلع شوند.

این مسئول قضایی برگزاری الکترونیکی مزایده‌ها را از دیگر اقدامات انجام شده برای ارتقای شفافیت برشمرد و افزود: برگزاری مزایده‌هایی که در بخش‌های مختلف از جمله واحد اجرای احکام صورت می‌گیرد، به صورت جدی در دستورکار قرار گرفت و مزایده‌ها به صورت الکترونیکی با اتصال به شبکه ملی دولت دنبال شد که این مساله به جلوگیری از مفاسد احتمالی که ممکن است در بحث مزایده‌ها پیش بیاید، کمک می‌کند.

نظم‌بخشی به اسناد و پرونده‌های مختومه

سخنگوی دستگاه قضا گفت: یکی دیگر از اقدامات نظم بخشی به اسناد و پرونده‌های مختومه دستگاه قضایی است و به موجب قانون دستگاه قضا ملزم شده تا سالیانه حداقل ۱۵ میلیون پرونده را به صورت الکترونیکی مختومه و نگهداری کند.

جهانگیر با بیان اینکه اسناد رصد و پالایش شده است، افزود: اسنادی که به صورت پرونده‌های مهم هستند و نگهداری آنها برای دستگاه قضایی و نظام مهم بود جداسازی شد، لذا قدم بزرگی برای نظم بخشی به اسناد و ارجاعاتی که به اسناد خواهد شد، صورت گرفت.

وی حفظ و نگهداشت پرونده‌های ملی به عنوان سرمایه‌های قضایی جزو برنامه‌های نظم بخشی به اسناد و پرونده‌های مختومه قضایی است.

جهانگیر یکی از دغدغه‌های قوه قضاییه را برگشت پول به بیت‌المال است دانست و افزود: در جاهایی که بیت المال در معرض تضییع قرار گرفته است، دستگاه قضایی با پیگیری در نهادهای مختلف از جمله سازمان بازرسی کشور، دادستانی، سازمان ثبت و اسناد، نسبت به بازگشت اموال بیت‌المال دقت زیادی داشته است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: با فعالیت‌های سازمان بازرسی و اثر بخشی مالی، شاهد بازگشت مبلغ ۳۲۳ هزار میلیارد تومان به بیت المال هستیم که نسبت به سال گذشته 1.5 برابر افزایش داشته است.

وی افزود: در واحدهای اجرایی سازمان ثبت، ۵۷ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی وصول شد که نسبت به سال گذشته رشد ۴۷ درصدی داشته است.

 مقابله با ساختارهای فسادزا 

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: بحث مقابله با ساختارهای فسادزا از جمله کارهای مهمی بود که سال گذشته انجام شد در این خصوص کارهای متعددی توسط بخش‌های مختلف قوه صورت گرفت. در بخش کارشناسی، ارجاع هوشمند پرونده‌های کارشناسی، حذف مداخلات انسانی و تخصیص به کارشناس به صورت تخصصی انجام می‌شود بنابراین هرگونه اعمال نظر و سوءگیری در ارجاعات به کارشناسی را حذف کرده است.

وی ادامه داد: بحث راه‌اندازی سامانه شناسایی شهود حرفه‌ای از سوء استفاده احتمالی از روش‌های ادله اثبات دعوا جلوگیری می‌کند و از آنجایی که شهادت شهود به عنوان یکی از ادله پذیرفته شده اثبات دعوا در قانون مجازات پیش بینی شده است لذا در سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌ها این بود که شاهدانی به صورت صوری در اطراف مجتمع‌ها حضور پیدا می‌کردند و با اخذ وجوه از مردم شهادت کذب می‌دادند. با سامانه‌ای که در این خصوص پیش بینی شده و ثبت و ضبطی که به عمل می‌آید کسانی که در پرونده‌ها ورود پیدا می‌کنند رصد می‌شوند تا به درستی معلوم شود که آیا این اشخاص شاهد واقعی یا شاهد حرفه‌ای و پولی هستند؛ این مسئله به اجرای عدالت و رسیدگی درست به پرونده‌ها کمک می‌کند.

مردمی‌سازی دستگاه قضا 

وی با اشاره به یکی دیگر از اقدامات ویژه دستگاه قضا در سال گذشته، اظهار کرد: مردمی‌سازی دستگاه قضا از جمله اقدامات مهم بوده است. در این راستا توسعه سامانه‌هایی که در این حوزه در حال انجام وظیفه هستند، در دستورکار قرار گرفت. سامانه گزارش‌های مردمی تحت عنوان «سجام» را داریم که در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به منظور استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده و توسعه یافته است. در هر گوشه‌ای از کشور اگر کسی از یک آسیب و جرمی مطلع شد، می‌تواند با ثبت آن در این سامانه، قبل از اینکه بسترهای توسعه جرم اتفاق بیفتد، امکان جلوگیری از بروز جرم فراهم شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: با فعالیت سامانه ارتباط مردمی با دفتر ریاست قوه قضاییه شاهد افزایش حضور مردم برای ارتباط با این دفتر بوده‌ایم که با اعتماد و حل مشکلات‌شان امید زیادی به رسیدگی به خواسته‌های‌شان یافتند. سامانه بازرسی کل کشور از مردم در خصوص مشکلات دستگاه‌های اجرایی گزارش اخذ می‌کند و مردم تبدیل به دیده‌بان‌هایی در سازمان بازرسی شدند. سامانه دادستانی کشور برای احقاق حقوق عامه تشکیل شده است. سامانه حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و ستاد خبری گزارشات مستخدمین دولتی قوه قضاییه را رصد می‌کنند تا کسی از مردم سوءاستفاده نکند. اجازه نمی‌دهند خدشه‌ای بر دامان قضات و کارکنان وارد شود.

جهانگیر درباره هوشمندسازی به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: در گذشته برای اعزام زندانیان به محاکم مشکلاتی وجود داشت، ولی با هوشمندسازی و دادرسی الکترونیک در سال گذشته ۳۲ هزار نفر زندانی از طریق دادرسی الکترونیک برخط و بدون اعزام توانستند با قضات، دادگاه‌ها و شعبات ارتباط بگیرند مسائل خود را منعکس کنند تا به حقوق آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی شود و این کمک بزرگی به زندانیان است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از بحث‌هایی که در راستای هوشمندسازی دستگاه قضایی اتفاق افتاد بحث ابلاغ‌های الکترونیکی است، گفت: افراد با ابلاغ الکترونیک بلافاصله در جریان رسیدگی و تشکیل پرونده خود قرار می‌گیرند و این مسئله کمک می‌کند که رسیدگی‌ها واقعی باشد و افراد از جریان دادرسی مطلع شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار