کد خبر: 1235029
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۰
سالار فرزند پهلوان خلیل که از چهار سالگی در گروه جهادی حضور دارد به عنوان دستیار پدرش با ذوق و اشتیاق کار جهادی می‌کند او به عنوان کوچک‌ترین عضو گروه جهادی کشور شناخته شده و حالا در کلاس سوم دبستان تحصیل می‌کند
محمد‌رضا هادیلو

جوان آنلاین: یک نیت والا و بی‌ریا در کنار گردهمایی یک گروه فعال و خیرخواه، حاصلش می‌شود جهادگرانی که در عرصه کمک به نیازمندان، قدم‌های بزرگ، مؤثر و ماندگار برمی‌دارند. قدم‌هایی که رد آن در زندگی افراد نیازمند و محرومان به چشم می‌خورد. اما این حرکت‌های خداپسندانه کار دیگری هم می‌کند و آن هم ثبت واژه «گذشت» و «فداکاری» و «هم‌نوعدوستی» در برگ اول کتاب زندگی انسان‌ها و انتقال آن به آیندگان به عنوان هدیه‌ای بزرگ و ارزشمند است. گروه جهادی پهلوان خلیل داراب در استان فارس از جمله گروه‌های جهادی کشور است که سال‌ها بدون هیچ سروصدایی فقط خدمت کرده و به گره‌گشایی از مشکلات هموطنان محروم و نیازمند پرداخته است. جهادگرانی با مدیریت یک پهلوان که ردشان در روستا‌ها و مناطق کم‌برخوردار بر جای مانده و حالا نه تنها به الگویی برای گروه‌های دیگر تبدیل شده‌اند بلکه تعدادی از جوانان هم در استان‌های مختلف تصمیم گرفته‌اند مانند آن‌ها ابتدا به تشکیل یک گروه جهادی پرداخته و سپس راه و مسیر جهادگران پهلوان خلیل را انتخاب کنند. 


قصه آدم‌ها پر از اتفاقات و حوادث ریز و درشت است. پر از روزنه‌هایی که از پی هر فراز و هر فرودی شکل گرفته و ماجرایی تازه را رقم زده است. 
هر قصه‌ای سرآغازی دارد و سرانجامی و چه بهتر که فرجامی شیرین به وسعت عاقبت بخیری، در انتظار ماجرای آدم‌ها باشد. 
اما هر وقت از اتفاقی خیر و اقدامی انسان دوستانه صحبت به میان می‌آید؛ بی‌شک گروهی دور هم جمع شده‌اند تا یاریگر نیازمند و محرومی باشند. اینجاست که بهترین قصه‌ها رقم می‌خورد. 
جهادگران از جمله افرادی هستند که هر قدمشان در راه خیر بوده و هر تصمیم و اقدامشان گره‌ای از گره هموطنان باز کرده و مشکلی را رفع می‌کند. 
همان‌ها که جنس محرومیت‌ها را شناخته و درد را لمس کرده و در هر زمان و موقعیت با ابزار معینی به مقابله با آن می‌پردازند. 
اما گروه‌های جهادی و اردو‌ها و برنامه‌هایشان همیشه زبانزد بوده و حالا در بسیاری از نقاط کشور و در روستا‌های زیادی می‌توان رد پای این گروه‌ها را دید. گروه جهادی پهلوان خلیل داراب، با همت والا در زمینه عمرانی و معیشتی به یاری محرومان منطقه می‌پردازند که در این مسیر، تاکنون بیش از ۵۰ خانه را برای نیازمندان احداث یا بازسازی کرده است. 

 ۲۵ سال خدمت‌گزاری بی‌منت
گروه جهادی پهلوان خلیل، یکی از گروه‌های خاص ایران است که در طول عمر با برکتش اقدامات ماندگاری را رقم زده است. اعضا و جهادگران این گروه در سال ۱۳۷۸ راهی را آغاز کردند که تصوری بر پایانش نیست. در دل بحران‌ها، اتفاقات و حوادث همیشه حاضر بوده و برای رسیدن به مناطق کم‌برخوردار مسیر‌های طولانی و صعب‌العبوری را تجربه کردند. حرکت آن‌ها عزمی راسخ و گام‌هایی استوار می‌خواست که خصلت اصلی اعضای این گروه شد. از همان زمان، شناسایی محرومان و هموطنان دردمند دغدغه این گروه شد و طی این سال‌ها مداومت بر محرومیت‌زدایی سرفصل اصلی اقدامات‌شان. گروه جهادی پهلوان خلیل متشکل از افرادی است که در موقعیت‌های خطیر و بزنگاه‌ها، گرمابخش دستان طبقه محروم بوده و هستند. به گفته مدیر گروه، با اینکه الان حدود ربع قرن از اقدامات و خدمات رسانی‌های جهادی آن‌ها می‌گذرد، اما تا مدت‌های طولانی هرگز چیزی رسانه‌ای نشده بود و به جز روستا‌ها و افرادی که جهادگران و خدمت‌شان را دیده بودند؛ کسی نمی‌دانست چنین گروهی وجود دارد. تا اینکه فرمانده سپاه استان فارس که از نزدیک برنامه و عملکرد این گروه جهادی را زیر نظر داشت از آن‌ها خواست که اقدامات خود را رسانه‌ای کنند. 
ویژگی جهادگران گروه پهلوان خلیل این است که روی لباس‌فرم‌شان، تصویر چهار شهید گرانقدر نقش بسته است. شهیدان کاووس سعادتپور، عبدالصمد سعادتپور، مسعود سعادتپور و اسماعیل بشرپور که هر چهار نفر، اعضای یک خانواده بودند؛ و یک پیراهن دیگر هم منقش به تصویر شهید اصغر بهمنیان و فرزندش شهید محسن بهمنیان است. 

 توزیع سالانه ۴۰ هزار پرس غذا 
خلیل نظری که به واسطه ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای به پهلوان خلیل معروف است؛ در مورد چگونگی آغاز کار‌های نوع دوستانه و تشکیل گروه می‌گوید: «در ابتدای کار با عنوان گروه دوستداران پهلوان خلیل به کمک نیازمندان می‌پرداختیم و بعد‌ها که گروه‌های جهادی شکل گرفت تحت عنوان گروه جهادی پهلوان خلیل به کار‌های خودمان در جهت رفع مشکلات مردم ادامه دادیم.»
فعالیت عمده این گروه تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی و معیشتی، توزیع غذا و اقدامات عمرانی با محوریت احداث یا بازسازی خانه برای محرومین است. 
پهلوان خلیل در این زمینه می‌گوید: «در طول سال، شش بار بسته‌های حمایتی و معیشتی را آماده کرده و به خانواده‌های محروم می‌رسانیم. همچنین سالانه ۴۰هزار پرس غذا در مناسبت‌های محرم، صفر و رمضان توزیع می‌شود.»

 چه شد که جهادگر شدم؟
داستان چگونه جهادگر شدن پهلوان خلیل هم به اندازه کمک‌ها و یاری رساندن‌هایشان جذاب و شنیدنی است. 
خودش در این باره می‌گوید: «زمانی که سرباز بودم به یکی از اهالی محله‌مان کمک کردم و دعای خیر او چنان به دلم نشست که باعث شد خدمت‌رسانی به همنوع را به عنوان اقدامی خداپسندانه و همچنین خیرخواهانه برای دیگران، ادامه دهم.»
این فعال جهادی بیان می‌کند: «برای شناسایی نیازمندان شخصاً تحقیق می‌کنم و اگر فردی واقعاً مظلوم و محروم باشد، دیگر مهم نیست کجا باشد. در روستا یا هر منطقه دیگری ساکن باشد به سراغش می‌رویم و هر خدمتی که از دست‌مان بر بیاید را دریغ نمی‌کنیم. مدت خدمت هم اصلاً مهم نیست و حتماً باید به رفع مشکل یا تأمین نیاز بینجامد.»
 سالار، کوچک‌ترین عضو جهادی کشور
حضور کودکی پر جنب و جوش و چابک به گروه پهلوان‌خلیل جلوه‌ای دیگر بخشیده است. کودکی که علی‌رغم سن کم، هم‌پای دیگران مردانه به کار بنایی مشغول است. او سالار فرزند پهلوان خلیل است که از چهار سالگی در گروه حضور دارد و به عنوان دستیار پدرش با ذوق و اشتیاق کار جهادی می‌کند. مدیر گروه پهلوان خلیل می‌گوید: «پسرم سالار که با شور و علاقه خاصی در کنار ما کار می‌کند به عنوان کوچک‌ترین عضو گروه جهادی کشور شناخته شده است. او از چهار سالگی در گروه حضور یافت و اکنون در کلاس سوم دبستان تحصیل می‌کند.»
این جهادگر فعال تأکید می‌کند: «خودم، پدر و پسرم هر سه در اقدامات جهادی مشارکت داشته و سهیم بوده‌ایم.»
او به نقل خاطره‌ای از اقدامات جهادی پرداخته و می‌گوید: «چند سال پیش اردوی جهادی داشتیم و به تعمیر خانه یکی از خانواده‌های محروم پرداختیم. سقف خانه خراب بود و موقع بارندگی، آب چکه می‌کرد؛ پس از شیب‌بندی و ایزوگام سقف، متوجه شدیم حمام هم ندارند. حمام را ساختیم و، چون لوله‌کشی هم نداشتند، لوله‌کشی خانه را هم انجام دادیم.»
نظری بیان می‌کند: «صاحبخانه خانم پیری بود که بسیار تقدیر و تشکر کرد و بیشتر از من قدردانی می‌کرد که به او گفتم مادر، کار ما گروهی است و همه اعضای گروه در بازسازی منزل شما مشارکت داشتند؛ در نهایت از او خواستم برایم دعا کند به کربلا بروم. چون مدتی بود قصد زیارت داشتم و جور نمی‌شد.»
این جهادگر می‌گوید: «پیرزن صاحبخانه گفت من دعا کنم؟! برو که برایت نوشته‌اند! اول تصور کردم منظورش کارکنان سپاه ناحیه است که همراه ما بودند و پرسیدم کی نوشته؟ گفت: آقا‌ابوالفضل (ع) نوشته و خودش هم تو را به کربلا می‌برد.»
پهلوان خلیل ادامه می‌دهد: «دوستان به شوخی گفتند بی‌بی مسخره‌ات می‌کند و من پاسخ دادم این طور نگید، شاید خدا به باطن همین زن نگاه کرد و دعایش مستجاب شد. خوب یادم است که سه سال بود ویزا و گذرنامه را آماده می‌کردم و کوله‌پشتی را می‌بستم تا راهی شوم، اما جور نمی‌شد و هر بار مشکلی پیش می‌آمد. اما کمتر از یک ماه بعد از آن روز، خیلی زیبا و بدون هیچ فکر و تصمیمی، دعوت شدم و سه نفر از آشنایان گفتند با هزینه ما راهی کربلا شوید. اما اتفاق این سفر هم برایم یک معجزه بود، چون وقتی پیشنهاد دوستان را پذیرفتم و همراه با اعضای فعال گروه جهادی به سفر کربلا رفتم، در مراسم اربعین حسینی به عنوان یک خادم از زائران امام حسین (ع) پذیرایی می‌کردم.»

 

حمايت ثابت از ۱۲۰ خانواده محروم
جهادگر پهلوان با بيان اينكه به طور ثابت ۱۲۰خانوار تحت پوشش اين گروه قرار دارد؛ مي‌گويد: «هفته‌اي دو الي سه بار براي فقرا و كارتون‌خواب‌ها غذا تهيه كرده و بين آنها توزيع مي‌شود.»
نظري خاطرنشان مي‌كند: «معرفي معتادان به كمپ و جلوگيري از طلاق‌هايي كه ناشي از اعتياد سرپرست خانواده است نيز از ديگر اقدامات ماست.»
اين جهادگر فعال به نحوه فعاليت اعضاي گروه اشاره نموده و مي‌گويد: «در شهرستان داراب صدنفر عضو فعال داريم و ۶۰۰ نفر هم به طور جسته و گريخته با  این گروه همراهي دارند.»
وي با اشاره به اقدامات عمراني گروه تصريح مي‌كند:« در حال حاضر چهار خانه در دست احداث داريم و به طور كلي بيش از ۵۰ خانه براي نيازمندان احداث يا بازسازي كرده‌ايم.»
هم اكنون در شهرهاي ديگر ايران مانند فسا، جهرم، لارستان، تهران، اصفهان، مشهد، بجنورد و... با الگوبرداري از گروه پهلوان خليل و بهره‌گيري از راهنمايي پيشكسوتان اين گروه، گروه‌هاي جهادي جديدي تشكيل شده كه برنامه‌هايشان را مطابق با پهلوان‌ها طراحي و پيش مي‌برند. 
پهلوان خليل مي‌گويد:«اقدامات گروه، منحصر به داراب نيست و در مناطقي كه شرايط حساسي داشته باشند نيز حضور مي‌يابيم كه در اين راستا تاكنون در سيستان‌و‌بلوچستان و سر پل ذهاب نيز اردوي جهادي داشتيم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار