کد خبر: 1231437
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
شاهین فرحت: رئیس‌جمهور فقید همیشه پیگیر امور فرهنگی بود، گاهی که زیارتشان می‌کردم متوجه می‌شدم ذهن ایده‌پرداز و برنامه‌ریزی دارند و ما در بین روحانیون چنین افرادی کم داریم
نوید پارسا

جوان آنلاین: شهید رئیسی به من گفتند که می‌خواهند موسیقی ایران توسعه یابد و من واقعاً تشویق شدم. 
شاهین فرحت، موسیقیدان در مراسم یادبود خادم فرهنگ شهید آیت‌الله رئیسی که به میزبانی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در تالار وحدت برگزار شد در سخنانی گفت: من دو بار رئیس‌جمهور شهید را دیدم و برایم خاطره است؛ دفعه اول، مراسم افطاری در کاخ ریاست جمهوری بود که من از طرف فرهنگستان هنر صحبت کردم و برایشان انواع موسیقی را شرح دادم، به‌خصوص موسیقی نواحی ایران، تاریخچه مختصری از موسیقی ایران و اینکه از چه موقع موسیقی علمی در این کشور شروع شد را شرح دادم. ایشان با گوش دقت به حرف‌های من گوش کردند و بعد خواستم که فرهنگستان هنر را حمایت کنند، شهید رئیسی با روی باز این کار را کردند، این خاطره برایم باقی خواهد ماند. 
وی ادامه داد: بار دوم در همین میهمانی بود که در اجلاس سال گذشته انجام شد. در آن زمان هم ایشان به من گفتند که می‌خواهند موسیقی ایران توسعه یابد و من واقعاً تشویق شدم. 

 به شدت پیگیر مسئله فرهنگ و دانشگاه بودند
نجفقلی حبیبی، استاد دانشگاه نیز در این مراسم در سخنانی عنوان کرد: ما بزرگان زیادی را از اول انقلاب تاکنون از دست دادیم و آیت‌الله رئیسی یکی از این بزرگان تأثیرگذار بود و آثار و برکاتش در انقلاب و کشور ماندگار خواهد بود، امیدوارم خداوند همه شما را برای علم و فرهنگ کشور برای سازندگی کشور، دانشگاه‌های کشور نگه دارد. آنچه من در جریانش قرار دارم، این است که ایشان به شدت علاقه‌مند به مسئله فرهنگ و دانشگاه بودند و همه تلاششان را کردند که دانشگاه‌ها در مسیری که حرکت می‌کنند، پیش روند و چیزی عقب نماند. 
وی ادامه داد: آیت‌الله رئیسی تلاش داشت که امکانات دانشگاهی، استاد و دانشجو برای دانشگاه باشد، چراکه قوام کشور به دانشگاه است. از چند جهت دانشگاه علم را توسعه می‌دهد، کشور با علم است که زنده است دانشی که محصولات را بیرون می‌دهد و جامعه را زنده نگه می‌دارد، دانشگاه با استادان زنده است. جناب رئیسی به این مسائل خیلی اهتمام داشت، تمام تلاش خود را کرد تا دانشگاه‌ها هم آزادی را حفط کنند، هم کتاب‌های خوب منتشر شود، هم اساتید خوب درس دهند و فعال باشند. 
حبیبی تصریح کرد: آنچه همه ما مشاهده کردیم این است که رئیس‌جمهور تلاش کرد تا دانشگاه‌ها در فضای آرام در عین اینکه حضور سیاسی در آن‌ها وجود داشته باشد ـ، چون دانشگاه بدون حضور سیاسی دانشگاه نیست ـ سطح خود را ارتقا دهند، ارتقای دانشگاه یعنی ارتقای سطح علمی کشور. نتایجی را که از دانشگاه به بخش صنعت می‌رود همه ما در سال‌های اخیر دیده‌ایم که چقدر صنعت رشد کرده است. ما جزو کشور‌های نادری هستیم که صنعت فضایی‌مان رشد چشمگیری داشته است. البته حق ایران است که با داشتن همه سوابق علمی شامل ابن‌سینا‌ها و خواجه‌نصیر‌ها به چنین جایگاهی برسد. 

 رئیسی متعلق به همه ایرانیان و مسلمانان بود
همایون همتی، استاد و محقق برجسته ادیان و عرفان دیگر سخنران این مراسم نیز رئیسی را متعلق به همه ایرانیان و مسلمانان دانست و افزود: نمی‌توان او را به یک گروه خاص محدود ساخت. این شخصیت‌های بزرگ برای کل بشریت هستند و همگان باید از او درس بگیرند. نزدیک به ۳۰ سال معاشرت از نزدیک، دوستی و آشنایی و برادری با شهید رئیسی کار را برای من دشوار کرده است که بخواهم از او صحبت کنم. حقیقتاً باورم نمی‌شد که به این زودی از میان برود، امید‌ها داشتیم و‌ای بسا آرزو‌ها که خاک شد. 
وی ضمن تسلیت شهادت رئیسی و همراهانش افزود: ایشان از معدود روحانیونی بود که در جلسات خانوادگی یا افطاری که خدمتشان بودیم با انصاف تمام سخن می‌گفت. من نشنیدم از کسی بدگویی کند و این یک‌جور شهادت شرعی است. شهید رئیسی دغدغه فرهنگ و دانشگاه را داشت، تعبیری داشت که روشنفکران و متفکران به منزله عقل منفصل ما هستند. در برابر انتقاد و افکار مخالف بسیار گشودگی داشت. 

 بی‌تظاهر و بی‌ریا بود و بسیار فروتن
همتی افزود: بار‌ها به بنده می‌فرمود که ما به لحاظ تدابیر امنیتی بین مردم زیاد نمی‌رویم (آن زمان بازرسی کل کشور بودند)، شما با جوان‌ها و دانشگاه‌ها ارتباط دارید به ما بگویید اشکال کارمان کجاست، ما ممکن است متوجه نباشیم. ایشان بسیار متواضع و فروتن بودند، ندیدم که عصبانی شود و با خشم به کسی نگاه کند، پیگیر امور فرهنگی بود، گاهی که زیارتشان می‌کردم (البته من ۱۰ سال اخیر خارج از کشور بودم و آخرین دیدارم در جلسه کنگره امام رضا و ادیان بود)، ذهن ایده‌پرداز و برنامه‌ریزی داشت و ما در بین روحانیون کم داریم چنین افرادی را. افزون بر این قدرت مدیریت و اجرا داشت و از این جهت خیلی شبیه شهید دکتر بهشتی بود؛ بی‌تظاهر و بی‌ریا و بسیار فروتن بود. 
مراسم یادبود خادم فرهنگ شهید آیت‌الله رئیسی به میزبانی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در تالار وحدت با حضور سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، سیدمجتبی پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی، ایمانی‌خوشخو دبیر شورای هنر، محمد الهیاری مدیرعامل بنیاد رودکی و هنرمندانی، چون داریوش ارجمند، موسوی‌گرمارودی، جهانگیر الماسی، ارسطو خوش‌رزم، کوروش زارعی، گیتی معینی بازیگر، سیدمحمدجواد طاهری رئیس تئاتر شهر، فضه‌سادات حسینی مجری و گوینده تلویزیون و جمعی از اقلیت‌های مذهبی همچون کلیمیان، مسیحیان و یهودیان برگزار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار