کد خبر: 1213357
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:
کارشناس اقتصادی معتقد است: برای حل مشکل ناترازی بنزین نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت و سرمایه‌گذاری در زمینه تولید خودرو‌های برقی و هیبریدی داریم. در یک برنامه دفعی و یک باره نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم

کارشناس اقتصادی معتقد است: برای حل مشکل ناترازی بنزین نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت و سرمایه‌گذاری در زمینه تولید خودرو‌های برقی و هیبریدی داریم. در یک برنامه دفعی و یک باره نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم. باید در قالب یک طرح زمانبندی‌شده به از رده خارج کردن خودرو‌های موجود بپردازیم و رفته‌رفته این خودرو‌ها را با خودرو‌های مدرن جایگزین کنیم. 
جمشید عدالتیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که سال‌هاست کارشناسان در کشور در مورد لزوم اصلاح صنعت خودروسازی کشور و مدیریت مصرف سوخت صحبت می‌کنند، تصریح کرد: در اروپا از سال ۱۹۷۳ که اولین شوک نفتی به آن‌ها وارد شد، به تغییر و تحول در نوع مصرف انرژی روی آوردند. وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که اروپایی‌ها به منظور مدیریت مصرف سوخت در کشورشان به اجرا گذاشتند، اصلاح صنعت خودروسازی شان بود. آن‌ها برنامه‌های چند ساله برای تحول صنعت خودروسازی خود تدارک دیدند و در حال حاضر نیز به سمت تولید خودرو‌های برقی روی آورده‌اند، به نحوی که قصد دارند استفاده از سوخت‌های فسیلی را به صفر برسانند. این کارشناس اقتصادی توضیح داد: اروپایی‌ها توانستند طی یک برنامه ۵۰ ساله میزان مصرف سوخت را در خودروهای‌شان به حدود پنج تا شش لیتر در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش برسانند. آن‌ها در برنامه‌ریزی ۱۰ ساله بعدی قصد دارند میزان مصرف سوخت‌های فسیلی را به صفر برسانند و خودرو‌های برقی را جایگزین کنند. 
عدالتیان گفت: متأسفانه ما برنامه بلندمدتی برای اصلاح صنعت خودروسازی کشور نداریم و هنوز ضرورت این امر را درک نکرده‌ایم. از سوی دیگر، خودرو در کشور ما به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مطرح است و اسقاط خودرو معنایی برای‌مان ندارد. وی ادامه داد: واقعیت این است که باید به سمت تولید خودرو‌های برقی و هیبریدی حرکت کنیم. این کارشناس اقتصادی توضیح داد: قطعاً تسهیل تولید و واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی راهکار مهم و کلیدی در جهت افزایش رقابت‌پذیری صنعت خودروسازی داخلی، رفع ناترازی بنزین و کاهش آلایندگی هوای کلانشهرهاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار