کد خبر: 1183563
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
در آستانه اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در واکنش به طرح‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در زندان‌ها، گروه‌های مقاومت هم خود را برای هرگونه سناریویی آماده می‌کنند، تا جایی که جنبش حماس هشدار داد نبرد اسرا صرفاً در داخل زندان‌ها نخواهد ماند و به مناطق مختلف فلسطین نیز کشیده خواهد شد.

 

افزایش محدودیت‌های کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل علیه اسرای فلسطینی که به اعتصاب‌های گسترده در ماه‌های اخیر منجر شده است، می‌تواند تقابل را از پشت میله‌ها به بیرون حصار‌های زندان بکشاند. زاهر جبارین، مسئول دفتر شهدا و اسیران در جنبش حماس در گفتگو با شبکه الجزیره در این باره اظهار کرد: «نبرد اسیران در داخل دیوار‌های زندان‌ها باقی نمی‌ماند و به کرانه باختری، قدس و مناطق اشغالی نیز کشیده خواهد شد و پیامد‌های منطقه‌ای به همراه دارد.» وی گفت: «ملت ما با تمام نیرو برای حفاظت از اسیران خود به پا می‌خیزند و ایتامار بن‌گویر، وزیر تندرو امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خوب می‌داند که اسرا اولویت ملی فلسطینی‌ها هستند.» جبارین خاطرنشان کرد: «حماس در حمایت از جنبش اسرا تنها نیست، بلکه همه اقشار ملت فلسطین امروز متحدانه پشت اسرا برای دفاع از آن‌ها ایستاده‌اند.» جبارین تأکید کرد که جنبش حماس در بالاترین سطوح رهبری خود آنچه را در زندان‌های رژیم صهیونیستی علیه اسرا انجام می‌شود، دنبال می‌کند.
اظهارات جبارین پس از آن بیان شد که کمیته فوق‌العاده جنبش اسیر در زندان‌های رژیم صهیونیستی یک‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که قصد دارد در اعتراض به تصمیمات ایتامار بن‌گویر از پنج‌شنبه این هفته اعتصاب غذای نامحدودی را آغاز کند. این کمیته در بیانیه خود تأکید کرد: «بن‌گویر با ادامه سیاست خصومت علیه هر آنچه هویت فلسطینی دارد و در راستای تلاش‌هایش برای ضربه زدن به هر آنچه مقدس است، تصمیم جدیدی اتخاذ کرده تا با کاستن از ملاقات‌های خانوادگی به هر دو ماه یک بار، به گمان اینکه ما در برابر این اقدامات تسلیم یا خسته می‌شویم، به مقدس‌ترین مقدسات ما اسرا اهانت کند.» ایتامار بن‌گویر که پیش‌تر نیز بار‌ها در راستای افزایش فشار‌ها بر اسرای فلسطینی دستورات خودسرانه‌ای را صادر کرده بود، این بار با اعمال محدودیت‌هایی، ملاقات با اسرای فلسطینی را نیز کاهش داده است.
افزایش محدودیت‌ها علیه اسرای فلسطینی خلاف قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است که حتی صدای سازمان‌های حقوق بشری و سازمان ملل را هم درآورده است. درحال حاضر قریب به ۴ هزار و ۹۰۰ نفر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل اسیر هستند و تاکنون ۲۷۰ نفر از آن‌ها شهید شده‌اند. بسیاری از این اسرا بدون دلایل خاصی دستگیر و زندانی شده‌اند و هیچ دادگاه محکمه‌پسندی وجود ندارد که به اتهامات واهی علیه آن‌ها رسیدگی کند و خود دادگاه این رژیم بدون هیچ گونه ادله‌ای، حکم خود را علیه فلسطینی‌ها صادر می‌کند.
اسرا کابوس مرگبار تل‌آویو
علاوه بر گروه‌های مقاومت که خواب را بر تل‌آویو‌نشینان حرام کرده‌اند، اسرای فلسطین هم از پشت میله‌های زندان به کابوس مقامات اسرائیلی تبدیل شده‌اند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی تأکید کردند، اسرای فلسطینی تأثیر بزرگی بر تحولات بیرون زندان دارند و اعتصاب غذای آتی آن‌ها به منزله ماشه‌ای برای شعله‌ور کردن منطقه است و نگرانی درخصوص احتمال آغاز جنگی فراگیر وجود دارد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی دیروز در گزارشی نوشت: «اعتصاب غذای بزرگ و گسترده اسرای فلسطینی در تمامی گروه‌ها از ۱۴ سپتامبر جاری آغاز خواهد شد و تمامی گروه‌های اسرا در این اعتصاب غذا شرکت خواهند داشت، چراکه اقدامات بن‌گویر علیه تمامی آن‌ها است.» بر اساس این گزارش، زندان‌ها تأثیر بسیار گسترده‌ای بر تحولات بیرون از زندان دارند و این مسئله به ویژه در دوره‌های تنش و عملیات‌ها افزایش می‌یابد و به منزله ماشه‌ای برای شعله‌ور شدن منطقه است. جنبش حماس در نوار غزه عملیات گسترده‌ای را به ویژه در ابعاد رسانه‌ای برای حمایت از اسرای زندان‌ها آغاز کرده است. سایت عبری‌زبان «واللا» هم فاش کرد: ارتش در حال بررسی احتمال اعتصاب غذای اسرای امنیتی فلسطینی است. شبکه «کان» نیز به نقل از رامی عوفادیا، رئیس سابق زندان «معسیاهو» رژیم صهیونیستی اعلام کرد که او به شدت مخالف طرح بن‌گویر برای کاهش ملاقات‌های خانوادگی اسرای امنیتی فلسطینی است. عوفادیا گفت: «بن‌گویر دیوانه آتش به پا کردن و مردی خطرناک است.»
با توجه به تشدید تنش‌ها بین گروه‌های مقاومت و اسرائیل در ماه‌های اخیر، شاید این بار اعتصاب اسرا کلید جنگ جدید در سرزمین‌های اشغالی را روشن کند که دود آن بیش از همه به چشم تندرو‌های کابینه خواهد رفت که بدون ملاحظات امنیتی همه طرح‌های جاه‌طلبانه خود را به پیش می‌برند. اما ناگفته نماند که درگیری جدید می‌تواند ابعاد گسترده‌ای به خود بگیرد زیرا گروه‌های مقاومت فلسطین از غزه تا کرانه باختری و حتی لبنان این بار در کنار هم ایستاده‌اند و از یک اتاق عملیات مشترک جنگ علیه اشغالگران را هدایت می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار