کد خبر: 1237068
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
ادامه حاشیه های مناظره اول آمریکا؛
نگرانی محافل دموکرات نسبت به سلامت جسمانی جو بایدن که در مناطره اخیر انتخاباتی نیز مشهود بود، احتمال برکناری وی از رقابت‌های انتخاباتی را تشدید کرده است.

جوان آنلاین: عملکرد ضعیف جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مناظره نخست ریاست جمهوری برای انتخابات سال ۲۰۲۴ در برابر دونالد ترامپ رقیب جمهوری‌خواه وی، هشدارها در محافل حزب دموکرات نسبت به انتخابات در آمریکا را افزایش داده و ابهامات زیادی را در خصوص نتیجه انتخابات رقم زد.

ستاد انتخاباتی ترامپ خود را پیروز انتخابات معرفی کرده و دعوتنامه‌هایی برای جمع آوری کمک‌های مالی بیشتر برای رقابت‌های انتخاباتی صادر کرده و به نظر می‌رسد نماینده جمهوری‌خواه بیش از پیش به بازگشت به کرسی ریاست جمهوری در آمریکا فکر می‌کند.

بر اساس نتایج نظرسنجی که شبکه سی‌ان‌ان انجام داده، ۶۷ درصد از مخاطبان مناظره معتقدند که عملکرد ترامپ بهتر بوده است و تنها ۳۳ درصد نظری مخالف داشته اند. نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت که تنها ۱۴ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی این روزنامه معتقدند که بایدن عملکرد خوبی داشته و ۸۴ درصد، ترامپ را پیروز مناظره اخیر می‌دانند.

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا نیز نسبت به عملکرد ضعیف بایدن در این مناظره اذعان کرده و در مقابل از آمریکایی‌ها خواست تا روی رزومه موفق وی در سالهای اخیر نسبت به ترامپ متمرکز شوند.

به هم ریختگی ذهن بایدن در این مناظره که طبق این گزارش از دقیقه ۱۲ مناظره آغاز شد و بایدن بعد از مدتی چشم دوختن به زمین، عبارات بی‌معنایی را گفت، نگرانی بی‌سابقه‌ای را در میان دموکرات‌ها ایجاد کرده و آنها از اینکه بایدن نتواند رقابت‌های انتخاباتی را ادامه دهد، نگران هستند. «کلیر مکاسکیل» سناتور سابق دموکرات از ایالت میسوری می گوید که بایدن باید به آمریکایی‌ها اطمینان دهد که با وجود سن بالایی که دارد، شایستگی تصدی این پست را دارد.

الجزیره می افزاید که گرچه پیش از این توانمندی‌های جسمی بایدن مورد تردید محافل جمهوری‌خواه قرار داشت، اما این اولین بار است که دموکرات‌ها نیز در این زمینه ابراز نگرانی می‌کنند. «کلیر مکاسکیل» تنها فردی نیست که در این زمینه اظهار نظر کرده، بلکه «دیوید آکسلرود» مشاور سابق باراک اوباما و «جیمز کارفیل» مشاور سابق بیل کلینتون نیز در این زمینه نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند.

دموکرات‌ها البته تلاش کرده‌اند این ضعف مفرط را توجیه کرده و در این زمینه مدعی سرماخوردگی بایدن شده‌اند، اما «نیکلاس کریستوف» ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز ابراز امیدواری کرده که بایدن عملکرد خود در مناظره بازبینی کرده و از دور رقابت‌ها کنار بکشد و اجازه انتخاب یک نامزد دموکرات دیگر را بدهد.

حتی «توماس فریدمن» که یکی از نزدیک‌ترین افراد به بایدن به شمار می‌رود، گفت که این مناظره باعث شد وی گریه کند. وی در این زمینه تاکید کرد: جو بایدن رئیس جمهور و مرد خوبی است، ولی شایستگی انتخاب مجدد را ندارد و باید از دور رقابت‌ها کنار برود.

یک مسئول کاخ سفید نیز که به نام وی اشاره نشده، در گفت‌وگو با سایت پولیتیکو تصریح کرد که اوضاع ناراحت کننده است، اما عصبانیت و خشم وی از این است که برخی افراد باهوش، با دروغگویی تلاش دارند وی را در این مناظره موفق بدانند و همچنان از کاندیداتوری بایدن حمایت می‌کنند.

دموکرات‌ها بعد از مناظره به بررسی راهکارهای تغییر نماینده خود در این انتخابات پرداخته و گزینه‌هایی از جمله «گریتشن ویتمیر» استاندار ایالت میشیگان یا «اندی بیشیر» استاندار ایالت کنتاکی و «روی کوپر» استاندار ایالت کارولینای شمالی را مطرح می کنند. البته مهم‌ترین گزینه در این میان «ژاوین نیوسوم» استاندار کالیفرنیا است. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران «کامالا هریس» معاون وی را به علت فقدان محبوبیت مردمی شایسته حضور در رقابت‌های انتخاباتی نمی دانند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار