کد خبر: 1183262
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
در حالی که نیرو‌های دموکراتیک سوریه معروف به «قسد» (تحت حمایت امریکا)، برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته در استان دیرالزور از عشایر عرب تلاش می‌کنند، این کوشش آن‌ها به در‌گیری در شمال رقه با شورشیان «ارتش ملی» تحت حمایت ترکیه منجر شده است

در حالی که نیرو‌های دموکراتیک سوریه معروف به «قسد» (تحت حمایت امریکا)، برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته در استان دیرالزور از عشایر عرب تلاش می‌کنند، این کوشش آن‌ها به در‌گیری در شمال رقه با شورشیان «ارتش ملی» تحت حمایت ترکیه منجر شده است. همزمان منابع امنیتی خبر می‌دهند که در تحرکی مشکوک، یک کاروان بزرگ حامل تجهیزات و جنگ‌افزار‌های نظامی امریکا از منطقه التنف به سمت گذرگاه القائم در غرب عراق حرکت کرده است. حشدالشعبی عراق، دیروز از آماده‌باش حداکثری نیرو‌های این سازمان در غرب استان الانبار در پی تحرکات مشکوک اخیر در عمق خاک سوریه و احتمال نفوذ مجدد تروریست‌ها به عراق خبر داد.

درگیری‌هایی که از هفته قبل بین کرد‌های مورد حمایت امریکا (قسد) در سوریه با عشایر عرب در دیرالزور شروع شد و روز جمعه با حمله به ادوات امریکا در مناطق نفت‌خیز العمر و پایگاه کونیکو به نقطه اوج رسید، حالا ابعادی پیچیده پیدا کرده است. ترکیه که به‌طور سنتی درباره تحرکات کرد‌ها در مرز‌های خود حساس بوده، گارد مقابله با قسد گرفته است. بعد از درگیری عشایر عرب با قسد، دیروز منابع خبری گزارش کردند که درگیری‌های شدیدی بین «قسد» با شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه در جبهه‌های شمال الرقه در «تل‌ابیض» و حومه غربی حسکه در جریان است. شبکه تلویزیونی المیادین گزارش کرد که این درگیری‌ها در روستای الطرکی (در جنوب شهر تل‌ابیض) که تحت کنترل شبه‌نظامیان طرفدار ترکیه قرار دارد، متمرکز بوده است. همزمان، درگیری میان عشایر و شبه‌نظامیان «قسد» دیروز نیز ادامه یافت، کشمکشی که به گفته منابع محلی، کرد‌های متحد امریکا تلاش دارند مناطق از دست رفته خود را بازپس گیرند. به نوشته وبگاه العربی‌الجدید، شبه‌نظامیان موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» برای بازپس‌گیری مناطقی که طی روز جمعه از دست داده بودند، تجهیزات و ادوات نظامی گسترده‌ای وارد منطقه درگیری کرده‌اند. تلاش برای بازپس‌گیری مناطقی که عشایر عرب طی روز‌های گذشته از شبه‌نظامیان عمدتاً کرد مورد حمایت امریکا تحت کنترل گرفته‌اند، به خصوص از جهت تلاش امریکا برای کنترل گذرگاه القائم - البوکمال در مرز سوریه و عراق اهمیت دارد، جایی که کنترل آن به منظور ایجاد گسست ژئوپلیتیک در ائتلاف ایران، عراق و سوریه برای امریکایی‌ها حائز اهمیت است. منابع آگاه می‌گویند بخشی از مناطقی که عشایر ضد قسد تحت کنترل گرفته‌اند، از شمال دیرالزور تا مرز‌های عراق در منطقه البوکمال را شامل می‌شود.
تحرک مشکوک امریکا
با شدت گرفتن درگیری‌ها بین شبه‌نظامیان قسد و شبه‌نظامیان مورد حمایت ترکیه، در حالی که ائتلاف نیرو‌های قسد و امریکا در خاک سوریه در انزوا قرار گرفته، سفارت امریکا در دمشق روز یک‌شنبه اعلام کرد که مقامات امریکا نشستی با اعضای قسد و بزرگان قبایل برگزار کردند. ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به فرماندهی امریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر هم زدن ثبات منطقه در خشونت‌های اخیر موجب خسارت‌های غیرضروری شده و همه رهبران محلی باید «مراقب دخالت طرف‌هایی باشند که وعده پاداش‌های بسیار می‌دهند، اما در عمل چیزی جز مصیبت برای ملت‌ها ندارند.» بیانیه ائتلاف به طرف خاصی اشاره نکرد ولی ظاهراً نوک پیکان آن به سمت ائتلاف ایران، روسیه و سوریه است. مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) در گزارشی که یکم سپتامبر ۲۰۲۳ منتشر کرد، گفته که ایران و رژیم سوریه از بی‌ثباتی در شرق سوریه استفاده می‌کنند تا تهدیدی بزرگ برای نیرو‌های امریکایی در آنجا ایجاد کنند و این بخشی از تلاش‌های ایران برای تحکیم و گسترش نفوذ اقتصادی، نظامی و سیاسی تهران را در سراسر شام به‌ویژه در سوریه پوشش می‌دهد. همزمان، در تحرکی مشکوک، یک منبع امنیتی روز شنبه خبر داد که یک کاروان متعلق به نظامیان امریکا با همراهی مزدوران این کشور، از منطقه التنف به سمت گذرگاه مرزی القائم واقع در مرز‌های سوریه و عراق حرکت کرده است. این منبع به پایگاه المعلومه گفته که بالگرد‌ها و پهپاد‌های امریکا هم این کاروان نظامی را همراهی کردند و ظاهراً «این اقدامات برای بستن نوار مرزی سوریه به صورت کامل است که پس از پایان مراسم اربعین صورت خواهد گرفت.» در مقابل، حشدالشعبی عراق، دیروز از آماده‌باش حداکثری نیرو‌های این سازمان در غرب استان الانبار در پی تحرکات مشکوک اخیر در عمق خاک سوریه و احتمال نفوذ مجدد تروریست‌ها به عراق خبر داد. سرتیپ «صلاح فاضل العیساوی» فرماندهی تیپ ۵۴ سازمان حشدالشعبی عراق در استان الانبار، یک‌شنبه (۳ سپتامبر)، در گفتگو با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد: «در سایه تنش‌های امنیتی در عمق خاک سوریه به دلیل تحرکات امریکا، از بیم نفوذ عناصر سازمان جنایتکار [داعش]از آن مناطق به سمت مناطق غربی عراق، نیرو‌های حشدالشعبی در وضعیت آماده‌باش سطح «ج» قرار گرفتند. به گفته فرماندهی تیپ ۵۴ سازمان حشدالشعبی، در تمام بخش‌های تحت حفاظت حشدالشعبی از منطقه عامریه الصمود در جنوب شهر فلوجه تا استان کربلای مقدس به سمت مناطق غربی نهایت احتیاط در خنثی کردن هرگونه تلاش تروریستی برای ایجاد اختلال و برهم زدن شرایط زیارت اربعین حسینی، صورت گرفته است.
العیساوی تأکید کرد: نیرو‌های امنیتی و حشدالشعبی در آماده‌باش کامل برای خنثی‌کردن هرگونه اقدام تروریستی قرار دارند. نیرو‌های امنیتی، ایست‌های امنیتی ثابت و سیار متعددی را مستقر و حضور خود را در ورودی شهر‌ها تقویت کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار