کد خبر: 1149480
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶
امیرعبداللهیان امروز با همتای سعودی خود ملاقات می‌کند

وزیران امور خارجه ایران و عربستان بعد از حدود هفت سال، امروز در پکن با همدیگر ملاقات می‌کنند؛ دیداری که گام اول از توافق چند هفته قبل تهران- ریاض است.
به گزارش جوان، یک مقام بلندپایه ایرانی به رویترز گفته که نمایندگان ارشد ایران و عربستان توافق کرده‌اند که در ۶ آوریل در پکن ملاقات کنند، زیرا این توافق توسط چین تسهیل شده بود. روزنامه الشرق الاوسط متعلق به عربستان سعودی هم به نقل از یک منبع ناشناس در ریاض، خبر ملاقات امروز در پکن را تأیید کرده و نوشت: «انتخاب چین به عنوان گسترش نقش مثبت پکن در دستیابی به توافق و تسهیل ارتباطات بین دو کشور بود.» پیش از این، حسین عبداللهیان در حاشیه شرکت در مراسم جشن ملی پرچم و بزرگداشت دوازدهم فروردین در جمع خبرنگاران گفته بود: «قرار است ظرف ۴۸ ساعت آینده با همتای سعودی مکالمه و رایزنی کنم و در آن گفتگو، زمان و مکان دیدارمان را نهایی می‌کنیم.»
کاخ سفید گفته که هرچند از طریق ریاض در جریان توافق با تهران قرار گرفته، ولی در این توافق نقشی نداشته است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز در اظهارنظری محتاطانه از میانجیگری چین برای توافق میان عربستان سعودی و ایران استقبال کرده و آن را برای منطقه مفید خوانده، ولی رویترز با اشاره به توافق اسفند ماه ایران و عربستان با میانجیگری چین نوشته که نقش محرمانه پکن در برون رفت بن بست بین تهران و ریاض، پویایی موجود در خاورمیانه را متزلزل کرد، جایی که ایالات متحده برای چندین دهه میانجی اصلی آن بود و قدرت امنیتی و دیپلماتیک خود را در آن اعمال می‌کرد. استفان والت، نظریه‌پرداز مطرح روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد در یادداشتی در نشریه «فارن‌پالیسی» از آشتی میان ایران و عربستان سعودی به عنوان «زنگ بیدارباش برای امریکا» یاد کرده است. والت در این یادداشت می‌نویسد: «آشتی میان عربستان سعودی و ایران- با نقش تسهیل‌کننده چین- را نمی‌توان به اندازه سفر ریچارد نیکسون به چین در سال ۱۹۷۲، سفر انور سادات به اورشلیم (بیت‌المقدس) در سال ۱۹۷۷ یا پیمان مولوتوف–ریبنتروپ در سال ۱۹۳۹ تاریخی قلمداد کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار