کد خبر: 1239335
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹

جوان آنلاین: محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت:

مصرف برق در کشور به بیش از ۷۷ هزار مگاوات رسیده و این در حالی است که در روز‌های مشابه سال قبل، میزان مصرف ۷۱ هزار مگاوات بوده است؛ ۵ هزار مگاواتی افزایش.

اهل فن می‌گویند: افزایش هر یک درجه دما در فصل تابستان، هزار و ۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق در کشور اضافه می‌کند. روند افزایشی دما در کنار افزایش مصارف کارخانه ها، موجب افزایش مداوم مصرف برق در طول سال‌های اخیر بوده و حال آن که با بی تدبیر‌های دولت آقای روحانی، تولید برق به اندازه مصرف افزایش نیافت

روند کل مصرف سالانه برق در کشور، از ۱۶۱۴۴۵ گیگاوات ساعت در سال ۱۳۸۷، به ۲۵۵۰۲۶ گیگاوات ساعت در سال ۱۳۹۶ رسید که نشان‌دهنده رشد متوسط سالانه ۲۵/ ۵ درصدی و رشد ۹۶/ ۵۷درصدی در طول یک دهه بود.

در حالی که نیاز مصرف برق در سال ۱۳۹۸ به ۶۰ هزار و ۸۲۵ مگاوات رسیده بود، این میزان در سال ۱۳۹۹ با رشد ۵ درصدی، به ۶۳ هزار و ۸۵۴ مگاوات رسید و در سال ۱۴۰۰ به ۶۷ هزار و ۱۲ مگاوات افزایش یافت.

همچنین ۳۰ مهر ۱۳۹۹ اعلام شد مصرف برق طی ۹ سال، رشد ۵۸ درصدی داشته است. اما متاسفانه تولید برق، در هشت سال دولت روحانی، به اندازه افزایش مصرف رشد نکرد و موجب ناترازی شدید و قطع گسترده برق در سال‌های پایانی دولت وی شد.

آرش کردی مدیرعامل توانیر ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ درباره وضعیت مصرف برق در تابستان گفته بود: "نیاز مصرف برق در تابستان امسال به ۷۰ هزار مگاوات خواهد رسید که نسبت به سال گذشته ۴.۴۶ درصد رشد نشان می‌دهد".

همچنین تیر ۱۴۰۲ اعلام شد: میزان مصرف برق کشور در تیر سال قبل، ۶۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات بوده و اکنون، ۵۷۰۰ مگاوات بر مصرف برق افزوده شده؛ ۹ درصد افزایش.

۱۹ تیر ۱۴۰۳ هم اعلام شد که مصرف برق در کشور به ۷۶ هزار مگاوات رسیده که از رشد بیش از سیزده هزار مگاواتی نسبت به سال حکایت می‌کند.

افزایش ظرفیت تولید برق در دوره روحانی فقط ۲۳ درصد بود، در حالی که در دولت‌های نهم و دهم، ۸۵ درصد رشد داشت. عملکرد دولت روحانی، بدترین عملکرد دولت‌ها ظرف چند دهه گذشته بود

برنامه ششم توسعه، دولت روحانی را مکلف کرده بود طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ظرفیت شبکه برق کشور را ۲۵ هزار مگاوات افزایش دهد، اما ظرفیت شبکه برق کشور در این مدت ۱۱ هزار مگاوات افزایش یافت؛ ۱۴ هزار مگاوات کمتر!

"همایون حایری" معاون وزیر نیروی دولت روحانی ۲۴ تیر ۱۴۰۰ در مجلس گفت: رشد مصرف انرژی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته، در حالی که متوسط رشد مصرف چند چند سال گذشته زیر ۲ درصد بوده است. به ازای هر یک درجه افزایش دمای بیش از ۳۵ درجه، حدود ۱۵۰۰ مگاوات بر میزان مصرف برق افزوده خواهد شد.

در این میان دولت شهید رئیسی با ساخت ۶ هزار مگاوات نیروگاه در سال اول فعالیت خود رکورد تاریخی افزایش ظرفیت تولید برق در کشور را که در سال ۸۹ به ثبت رسیده بود، ۱۰۶۵ مگاوات افزایش داد.

آقای رئیسی تیرماه سال گذشته اعلام کرد: "از ابتدای شروع کار دولت با ناترازی برق مواجه بودیم و در این مدت، هفت هزار مگاوات برق تولید و به شبکه تزریق شد، همچنان ۱۵ هزار مگاوات کم داریم و باید تولید برق تا ۳۵ هزار مگاوات افزایش یابد".

وزیر نیرو هم اردیبهشت امسال گفت گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. از شهریور سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۳۱ واحد نیروگاهی جدید به ظرفیت ۵۱۹۶ مگاوات ساخته شده که در کنار ارتقای واحد‌های موجود، رقم افزایش را به عدد ۷۱۰۰ مگاوات می‌رساند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار