کد خبر: 954546
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۲
چند سال بعد از افتتاح راه‌آهن تهران- شیراز توسعه خطوط ریلی در فارس مورد توجه ویژه قرار گرفت. این موضوع موجب شد تا مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس اعلام کند که فارس اکنون به کارگاه بزرگ احداث خطوط ریلی در کشور تبدیل شده است.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: قرارگرفتن فارس به عنـوان یکی از مهم‌تریــن شهر‌های توریستی وگردش‌پذیر موجب شده تا در طول تمامی سال مسافران زیادی به این شهر سفر کنند؛ مسئله‌ای که به شدت می‌طلبد تا وسایل حمل‌ونقل در این مسیر توسعه و تنوع پیدا کند. در این میان از آنجا که توسعه خطوط ریلی موجب کاهش مصرف سوخت، ارتقای ایمنی سفر، حفظ محیط زیست، افزایش رفاه و آسایش می‌شود لذا این مهم موجب شده تا در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام پذیرد؛ موضوعی که موجب شد تا مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به در حال ساخت بودن چند خط ریلی در این استان و طرح‌های در حال مطالعه، از تبدیل شدن این استان به بزرگ‌ترین کارگاه احداث خطوط ریلی کشور خبر دهد.

استان فارس به دلیل جاذبه‌های گردشگری و تنوع آب‌وهوایی که دارد سالانه پذیرای تعداد بسیاری از گردشگران از داخل و خارج از کشور است، آمار‌ها نشان می‌دهد تنها در چهار ماهه نخست سال گذشته، بیش از ۳ میلیون گردشگر داخلی و خارجی از جاذبه‌های استان فارس دیدن کردند. این در حالی است که مجموعه فرهنگی- تاریخی حافظیه با ۷۴۶ هزار و ۹۲۳ نفر، مجموعه جهانی تخت‌جمشید با ۵۸۸ هزار و ۲۱۸ نفر و مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدی با ۵۶۷ هزار و ۹۲۱ نفر نیز بیشترین میزان بازدید را به خود اختصاص دادند. درحالی که تا چند سال قبل مهم‌ترین وسایل نقلیه برای سفر به این استان گردشگرپذیر خودرو‌های شخصی و هواپیما بود، اما ایجاد خطوط ریلی موجب شد تا راه‌آهن نیز در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند.

ارتباط ریلی استان فارس با استان‌های جنوبی

۱۳ خرداد‌ماه ۱۳۸۸ بود که وزیر راه و ترابری دولت نهم به شکل نمادین خطوط راه‌آهن تهران و شیراز را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خطوط راه‌آهن کشور افتتاح کرد. هرچند این مهم به دلایل مختلفی نتوانست تا چند سال کارایی خوبی را از خود نشان دهد، اما بالاخره با اقداماتی که در دولت‌های بعدی انجام گرفت توانست تا حدودی استاندارد‌های لازم را به دست آورد.

از آنجا که توسعه خطوط ریلی موجب کاهش مصرف سوخت، ارتقای ایمنی سفر، حفظ محیط‌ زیست، افزایش رفاه و آسایش می‌شود، لذا چند سال بعد از افتتاح راه‌آهن تهران- شیراز توسعه خطوط ریلی در فارس مورد توجه ویژه قرار گرفت. این موضوع موجب شد تا مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس اعلام کند: «فارس اکنون به کارگاه بزرگ احداث خطوط ریلی در کشور تبدیل شده است.» فیروز تکاور با بیان اینکه هم اینک مراحل ساخت بالغ بر ۲ هزار کیلومتر خط‌آهن در فارس تداوم دارد، می‌افزاید: «راه‌آهن شیراز– بوشهر - عسلویه به طول ۶۴۵ کیلومتر، شیراز– لار– بندرعباس به طول ۵۸۵ کیلومتر، گلگهر – شیراز و آنتنی داراب – فسا به طول ۴۷۱ کیلومتر، اقلید – یزد به طول ۲۷۱ کیلومتر، از پروژه‌های ریلی فارس است.» وی با بیان اینکه پروژه خط آهن اقلید- یزد، ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: «راه‌آهن شیراز – اهواز و اقلید – یاسوج نیز در مرحله مطالعه است.»

اولویت اول دقت در ساخت راه‌آهن

عجله در ساخت و افتتاح راه‌آهن تهران- شیراز از جمله مشکلاتی بود که موجب شد تا این راه‌آهن تا چند سال نتواند از کارایی لازم برخوردار شود و نتیجه آن باعث کندی در توسعه راه‌آهن این استان کشورش می‌شود، چراکه فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در مسیر راه‌آهن تهران – شیراز به طور ویژه از اصفهان به سمت استان فارس، پایین‌بودن سرعت سیر در این مسیر و کاهش قابل توجه سرعت قطار‌ها پس از عبور از اصفهان به سمت شیراز از جمله اصلی‌ترین مشکلاتی بود که نه تنها نحوه استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی در این مسیر پرتردد توریستی را تحت‌الشعاع قرار داد که حتی در رابطه با ادامه یافتن حرکت قطار‌ها را به شکل فعلی نیز با مشکلات و ابهامات گسترده‌ای مواجه کرد، مسئله‌ای که مورد تأیید مدیران شرکت رجا نیز قرار گرفت.

این در حالی بود که این موضوع در سال‌های بعد نیز تأثیر منفی‌ای در توسعه خطوط ریلی این منطقه می‌گذارد، به طوری که چند سال بعد سیدحسن موسوی‌نژاد، مدیرعامل سابق شرکت رجا در خصوص اثرات منفی اجرای این پروژه گفت: «با توجه به امکانات خوبی که در مسیر تهران – اصفهان وجود دارد، قطار‌ها بدون هیچ مشکلی و با سرعت استاندارد این مسیر را طی می‌کنند، اما با توجه به فراهم نبودن امکانات زیرساختی لازم در راه‌آهن شیراز، سرعت قطار‌ها در استان فارس به شدت کاهش یافته است و با وضعیتی غیراستاندارد به سمت مقصد حرکت می‌کنند.» هرچند در سال‌های بعد تا حدود بسیار زیادی این مشکل حل شد، اما این مهم موجب شد تا طرح‌های توسعه راه‌آهن در فارس با کندی و تأخیر مواجه شود، لذا این مهم می‌طلبد تا در زمان اجرای این طرح‌ها همه جوانب در نظر گرفته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار