کد خبر: 947143
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
پول نفت ایران را چگونه یک متهم فراری بالا کشید؟
رضا مصطفوی طباطبایی، متهم اصلی پرونده دکل گمشده، بعد از شرق و بی‌بی‌سی به ایرنا پناه برد.
وحید حاجی‌پور
 سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در‌حالی‌که آخرین جلسه دادگاه دکل گمشده روز دوشنبه هفته آینده برگزار می‌شود، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران و رسانه دولت، در یک اقدام عجیب با متهم اصلی و فراری این پرونده به مصاحبه نشسته تا رضا مصطفوی طباطبایی به تطهیر خود بپردازد.

حوزه معاملات و مبادلات و خرید‌های خارجی در شرایط تحریم همچنان خبرساز است. ماجرای دکل گمشده به سال ۹۰ برمی‌گردد که شرکت تأسیسات دریایی برای حفاری چاه‌های فاز ۱۴ پارس‌جنوبی به دکل حفاری نیاز داشت، اما با توجه به اعمال تحریم‌های شدید علیه کشور، خرید دکل حفاری بسیار سخت بود. رضا مصطفوی طباطبایی که یکی از دلال‌های سطح سوم دکل بود با نزدیک کردن خود به این شرکت، مذاکرات را برای خرید یک دکل حفاری از یک شرکت رومانیایی آغاز کرد، اما به دلیل تحریم‌ها، مدل خاصی را برای نهایی کردن این قرارداد پیش برد.

با توجه به اطلاعات واصله از فروشنده اصلی شرکت GSP، آقای (س. ه) یکی از اقوام نزدیک رضا مصطفوی طباطبایی به‌عنوان طرف مذاکره‌کننده از سوی این دلال نفتی به‌عنوان پوشش به مذاکره با مالکان دکل و مسئولان تأسیسات دریایی می‌نشیند. با توجه به موضع گابریل کومانسکو، مدیرعامل شرکت رومانیایی GSP مبنی بر مشکلات این شرکت برای دور زدن تحریم‌ها و معامله با ایران، دلال معروف با مطرح نمودن شرکت DEAN، عمر کامل السواده اردنی را به عنوان همه‌کاره این شرکت جلو می‌اندازد.

مدارک و اسناد موجود نشان می‌دهد که رضا مصطفوی طباطبایی به دلیل جلب اعتماد مسئولان تأسیسات دریایی در اقدامی دیگر این فرد را تأیید کرده و به تأسیسات دریایی این اطمینان را می‌دهد که با این شرکت واسطه به زودی به دکل خواهید رسید. دلیل حضور این شرکت واسطه در این بین، مشکلات شرکت رومانیایی هرگونه معامله با ایران بود، لذا تصمیم گرفته شد تا شرکتی میانجی و کاغذی، برای نهایی کردن این خرید تأسیس شود.

با توجه به مشکلات تحریم، شرکت تأسیسات دریایی با پرداخت پیش‌پرداخت دچار مشکل بزرگی شد، در‌حالی‌که بخشی از منابع ارزی آن نزد شرکت CNPC چین وجود داشت. طباطبایی به دلیل روابط نزدیک خود با چینی‌ها، راهکاری را پیش پای تأسیسات دریایی گذاشت که بر اساس آن، ۱۷ میلیون دلار از طلب تأسیسات دریایی به حساب شرکت DEAN واریز می‌شد تا مشکل حقوقی برای هیچ یک از طرفین پیش نیاید.
با پرداخت قسط اول، اقساط دوم و سوم نیز واریز شد، اما خبری از دکل نبود؛ عمر کامل السواده، شرکت DEAN و رضا طباطبایی به یکباره ناپدید شدند و به گروهی که از ایران برای بازدید از دکل عازم ترکیه شده بودند نیز اجازه ورود به سایت داده نمی‌شد!

در همین روز‌ها بود که موضوع شکایت شرکت GSP از شرکت DEAN به دلیل ناتوانی این شرکت در بازپرداخت پول دکل رسانه‌ای شد؛ شکایتی که در لندن بررسی می‌شد و دادگاه مشغول بررسی این پرونده بود. با عیان شدن ماجرا، دلال‌ها به یکباره ظاهر شدند و به مسئولان تأسیسات دریایی تأکید کردند که برای پیروز شدن در دادگاه، باید مبلغ ۱۷ میلیون دلار دیگر به حساب DEAN واریز شود تا وکلای این شرکت در دادگاه توان مالی خود و پول دکل را به اثبات برسانند که در صورت تحقق چنین موضوعی، دکل به ایران منتقل خواهد شد.
بعد‌ها نیز گفته شد ۸۷ میلیون دلار به علت تحریم توسط پلیس امارات بلوکه شده است و زمانی همه چیز عیان شد که پول‌ها با مدیریت دلال فراری و کارگزاری عمر برای طباطبایی جا‌به‌جا و سرمایه‌گذاری می‌شود. مسئولان DEAN متواری شده و طباطبایی شایعه می‌کند که عمر و DEAN را نمی‌شناسد. طباطبایی یکی از قماربازان قهار کازینو‌ها بوده و در ماجرای پرونده کرسنت دارای پیشینه جالبی است.

طباطبایی کجاست؟

او پس از بالا کشیدن پول دکل حفاری، ابتدا به موناکوی فرانسه رفت و پس از آن راهی برایتون انگلستان شد و بر‌اساس اسناد موجود، یک کارخانه مشروب‌سازی در این شهر به راه انداخته و مهمانی‌های مختلفی را با اپوزیسیون و چهره‌های نزدیک به رضا پهلوی برگزار می‌کند. او همچنین در جریان انتخابات ریاست جمهوری امریکا به ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ کمک مالی کرده است تا با پول مردم ایران، به خوشگذرانی مشغول باشد. نکته جالب در این میان، تریبونی است که ایرنا در اختیار وی قرار داده است؛ طباطبایی که به دلیل چک‌های برگشتی پرونده قضایی دارد و از دوبی نیز اخراج شده است، خود را یکی از چهره‌های ماندگار صنعت نفت ایران عنوان می‌کند و خبرنگار این رسانه نیز بدون طرح کردن سؤالی چالشی او را همراهی می‌کند.
نکته جالب دیگر آن است که او در این مصاحبه، به تطهیر باقری درمنی نیز پرداخته است؛ سلطان قیر که چندی پیش اعدام شد و تخلفات بسیاری در حوزه نفت از خود به یادگار گذاشته است. وکالت مصطفوی طباطبایی بر عهده فردی است که وکالت باقری درمنی را نیز بر عهده داشته و او فردی نیست جز سید‌محمود علیزاده طباطبایی که جز این دو فرد، وکالت یکی دیگر از شاه مهره‌های پرونده فساد استات اویل، کرسنت و توتال را نیز بر عهده داشته است.

اردوکشی رسانه‌ای برای یک دکل

پیش از ایرنا هم، روزنامه شرق و بی‌بی‌سی فارسی و همچنین صدای امریکا با طباطبایی مصاحبه کرده و به سفیدخوانی وی پرداخته بودند. سؤال اساسی اینجاست که به فاصله یک هفته تا دادگاه آخر پرونده دکل گمشده، چه برنامه‌ای تدوین شده است که طباطبایی با سابقه مشخص و اسناد رسمی این فرصت را پیدا می‌کند در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران خود را قهرمان تأمین نیاز‌های صنعت نفت نامیده و بیشتر مدیران نفتی را فاسد بخواند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار