کد خبر: 727737
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
«تهران قديم دارد مي‌ميرد»، اين توصيفي دقيق از وضعيت كنوني اماكن و بناهاي يادماني و تاريخي تهران است
سميرا سروش
«تهران قديم دارد مي‌ميرد»، اين توصيفي دقيق از وضعيت كنوني اماكن و بناهاي يادماني و تاريخي تهران است. برخي بناها شايد از نظر تاريخي قدمت چنداني نداشته باشند اما نما و معماري زيباي آنها، خصيصه‌اي است كه آنها را از ساير ابنيه نوساز پايتخت متمايز مي‌سازد، حالا تهران چند سالي است كه به بهانه نوسازي و گسترده‌تر شدن المان‌هاي شهري و ساخت پاساژ و مراكز تجاري در حال از دست دادن هويت تاريخي خود است. رسانه‌هاي داخلي در اين مسير هر چه در توان داشته‌اند را براي نجات تهران از وضعيت كنوني رو كرده‌اند اما وضعيت محو شدن تدريجي المان‌هاي تاريخي تهران در حدي است كه رسانه‌هاي خارجي هم به اين قضيه ورود پيدا كرده‌اند.
روزنامه گاردين انگليس در گزارشي تصويري به سراغ ابنيه‌هاي يادماني رفته كه ممكن است فردا صبح ديگر سر جايشان نباشند.
گاردين در ديباچه اين گزارش تصويري آورده است: «‌توسعه‌دهندگان ملك و املاك در تهران قلب كهنسال پايتخت ايران را تهديد مي‌كنند. اينها بناهايي هستند كه ممكن است فردا با بولدوزر تخريب شوند.»
در اين گزارش، تصاويري از چهار راه مولوي تهران، كوچه معروف لولاگر در خيابان نوفل لوشاتو تهران و نيز تصاويري گويا از بناها و خانه‌هاي قديمي با معماري سنتي و چايخانه‌ها و گرمابه‌هاي قديمي تهران منتشر شده است. در شماري از تصاوير ابنيه متروك هستند و در شماري ديگر نيز زندگي همچنان در آنها جريان دارد.
بناهاي زيادي در فهرست آثار ملي تهران ثبت شده‌اند اما ثبت شدن در فهرست ميراث ملي ايران هرگز نشانه‌اي دال بر در امان ماندن آثار از خطر تخريب نيست. در عين حال بسياري از ابنيه تهران با نما و معماري سنتي قابل توجه به دليل آنچه معمولاً عدم ارزش تاريخي عنوان مي‌شود، در فهرست آثار ملي قرار نمي‌گيرند و هر لحظه در آستانه تخريب يا تغيير نما قرار دارند تا پايتخت تاريخي تهران لحظه به لحظه از شكل و ظاهر تاريخي منحصربه‌فرد خود فاصله گرفته و آرايه‌هاي سنتي‌اش را از دست بدهد.
روزنامه گاردين انگليس در حالي به مشكل ابنيه يادماني و تاريخي تهران پرداخته كه در انگليس، حفظ نماي تاريخي شهرها و نماي سنتي خانه‌ها در نبش خيابان‌ها به خصوص در لندن از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. پلاك‌هاي آبي كه به خانه‌هاي يادماني، سنتي ولو غيرتاريخي اين كشور الصاق مي‌شود، خطر هرگونه تخريب و تجاوز در حريم اين ابنيه را براي هميشه از سر اين خانه‌ها حذف مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار