کد خبر: 1237224
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
سازمان مأموریت مهم و بی‌بدیلی در حوزه دیپلماسی فرهنگی دارد؛ سابقه نزدیک به ۳۰ سال فعالیت دارد؛ امسال به دلیل نگاه خاصی که شهید رئیسی به حوزه دیپلماسی داشتند، بودجه این حوزه افزایش داشته‌است و آماده جهش بزرگی در سازمان از جمله ارتقای پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی، افزایش نمایندگی‌های فرهنگی هستیم

جوان آنلاین: بنای ما حل مسائل مختلفی بود که در سازمان با آن روبه‌رو بودیم و امروز یک روز را در تقویم به نام دیپلماسی فرهنگی نامگذاری کردیم. 
محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در آیین گرامیداشت «روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان» که با حضور حجت‌الاسلام محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و میهمانان داخلی و خارجی در حسینیه الزهرا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: امسال سال اول نامگذاری روز دیپلماسی فرهنگی است؛ عنایت ویژه رهبر انقلاب به سازمان فرهنگ را همیشه شاهد بوده‌ایم؛ الان هم فرایند تعیین رئیس در سازمان اذن رهبر معظم انقلاب را می‌طلبد. 
وی گفت: سازمان مأموریت مهم و بی‌بدیلی در حوزه دیپلماسی فرهنگی دارد؛ سابقه نزدیک به ۳۰ سال فعالیت دارد؛ امسال به دلیل نگاه خاصی که شهید رئیسی به حوزه دیپلماسی داشتند، بودجه این حوزه افزایش داشته‌است و آماده جهش بزرگی در سازمان از جمله ارتقای پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی، افزایش نمایندگی‌های فرهنگی هستیم. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما به تعامل با همسایگان بسیار اهمیت داده‌ایم و در همین راستا با کشور‌های مختلفی ارتباط گرفته‌ایم و رفت و آمد داشته‌ایم و در این سه سال فضای دیپلماسی فرهنگی در بالاترین سطح خود قرار گرفته بود. امسال آماده جهش بزرگ در سازمان فرهنگ و ارتباطات بودیم و هستیم. 
وی خاطر نشان کرد: بنای ما حل مسائل مختلفی بود که در سازمان با آن روبه‌رو بودیم و امروز یک روز را در تقویم به نام دیپلماسی فرهنگی نامگذاری کردیم. آیت‌الله رئیسی جامع‌الاطراف بودند، دیپلماسی را از حالت شعاری وابسته به چند کشور خارج کرد؛ ما راه مذاکره را نبستیم و با همه کشور‌ها ارتباط گرفتیم، امسال پیش بینی برگزاری چند جشنواره را داشتیم دنبال همین تعاملات در کشور‌های عضو بریکس بودیم. ریل گذاری خوبی که انجام شده‌است، باید ارتقا پیدا کند. وی ادامه داد: این سازمان برای مأموریت خطیر در حوزه سازمان تشکیل شده‌است. اینکه آیا تمام اهداف در تاسیس سازمان محقق شده یا نه و دولت‌ها اهتمام لازم را نشان داده‌اند یا ندادند، این بحث جدایی است. 
وزیر فرهنگ افزود: کار را در دوره جدید در سازمان شروع کردیم، گزارشی که به من ارائه کردند این بود که در سال ۹۲ هزینه‌های ما در خارج از کشور به دلار و در داخل به ریال است و اعلام شد که توان اداره رایزنی‌ها را نداریم. 
وزیر فرهنگ ادامه داد: این توفیق را داشتم از آقای ایمانی‌پور برای جلسه هیئت دولت دعوت کردم و همایش رایزنان فرهنگی را برگزار کردیم. بنای ما حل مسائل مختلفی بودیم که در سازمان با آن‌ها مواجه بودیم و بخش مهمی از آن‌ها اتفاق افتاد و یک روز را به نام روز دیپلماسی فرهنگی نامگذاری کردیم. این روز را که ۲۳ تیر بود، جایگزین کردیم. 
وی گفت: سازمان فرهنگ که به تعبیر رهبر انقلاب در همه حوزه‌ها کارآمد و جامع‌الاطراف بود و دیپلماسی را فقط از چند کشور خارج کرد. ما باب مذاکره را نبستیم و با همه دنیا ارتباط گرفتیم. در شانگ‌های و بریکس سازمان بحث تبادلات فرهنگی را پیگیری می‌کند. 
اسماعیلی گفت: امسال چند جشنواره فرهنگی و هنری پیش‌بینی کرده‌بودیم در کشور‌های حوزه شانگ‌های و بریکس برگزار کنیم. اگر بتوانیم در حوزه دیپلماسی فرهنگی مثلاً در چرخه نمایش فیلم در چین که ۸۳ هزار سینما دارد، حضور داشته باشیم که این کار را کردیم و بخش مهمی از تبادلات ما با چین در حوزه فرهنگی و این‌ها در تعاملات فی‌مابین محقق شد. یک پویانمایی در چین ۵/۲ میلیارد دلار فروخت و این‌ها تبادلات فرهنگی و حوزه تعاملات سازمان فرهنگ را گسترش می‌دهد. 
وی افزود: این ریل‌گذاری خوبی که شده باید ارتقا پیدا کند. امروز فضای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در آستانه یک جهش بزرگ قرار گرفته‌است و همکاران ما در سازمان کار‌های بخش‌های دیگر را هم انجام می‌دهند و این، ارتقای کار را به دنبال داشته‌است و دولت شهید رئیسی کارآمدی در تمام حوزه‌ها را به نمایش گذاشت و پیشرفت و ارتقای و توسعه مادی و معنوی اتفاق می‌افتد و هم ایجاد بستر‌های لازم برای سعادت اخروی جامعه.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار