کد خبر: 726579
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
چرا تلويزيون رويكرد جذب مخاطب در ماه رمضان را در بقيه ايام سال دنبال نمي‌كند
رسانه ملي در اكثر ايام سال يك بيابان بي‌آب و علف است. در دو مناسبت ماه رمضان و عيد نوروز اما اين بيابان تبديل به گلستان مي‌شود.
الناز خمامي‌زاده
رسانه ملي در اكثر ايام سال يك بيابان بي‌آب و علف است. در دو مناسبت ماه رمضان و عيد نوروز اما اين بيابان تبديل به گلستان مي‌شود. مردم به سوي آن هجوم مي‌آورند و با پايان اين ايام، خشكي اين بيابان مردم را دوباره به سوي سراب ماهواره و برنامه‌هاي رنگارنگ و وسوسه برانگيزش مي‌كشاند. چرا مسئولان براي ساير ايام سال رسانه ملي را بيابان‌زدايي نمي‌كنند؟
سريال‌ها و مجموعه‌هاي مناسبتي با تمام حواشي و جاذبه‌ها و دافعه‌هايشان تشكلي مردمي را پاي تلويزيون راه مي‌اندازند كه نمونه‌اش تنها دو بار در سال يعني در ايام نوروز و ماه رمضان تكرار مي‌شود. مردم هميشه به پر بودن ويترين سريال‌هاي تلويزيوني سيما علاقه نشان داده‌اند. با وجود چنين آزمون موفقي نزديك دو دهه، صدا و سيما بنا به دلايل خاص خود اين ويترين را در ساير ايام سال نيمه خالي باقي مي‌گذارد. شايد تنها دليلي كه بتوان براي اين معضل پذيرفت، مشكلات مالي صدا وسيما است اما بدون شك يك سازمان عريض و طويل به وسعت صدا و سيماي ايران بودجه‌اي بس هنگفت‌تر از بودجه شبكه ماهواره‌اي «‌جم» دارد كه در عرض مدت كمتر از 10 سال توانسته انقلابي را در زمينه پخش سريال‌هاي فارسي زبان به راه بيندازد. شايد اگر از ابتدا و زماني كه مديران سابق صدا و سيما به كميت شبكه‌هاي رسانه ملي مي‌انديشيدند بيش از هر چيز بر كيفيت تمركز مي‌شد امروز به جاي تعدد شبكه‌هاي بي‌محتوا و كم بيننده، رسانه‌اي داشتيم با چند شبكه محدود كه مردم براي انتخاب برنامه مورد علاقه‌شان ميان آنها سردرگم نمي‌شدند. ايده‌آل‌ترين شكل براي تحكيم حلقه ارتباطي ميان مردم و رسانه ملي كه مهم‌ترين داشته و اندوخته آن محسوب مي‌شود، اين است كه صدا و سيما از مدل موفق 30 روزه ماه رمضان براي ايام سالش بهره بگيرد، آن هم در حالي كه پخش برنامه‌هاي پر مخاطبي چون سريال‌هاي «پايتخت»‌ و «‌دردسرهاي عظيم» و ساير مجموعه‌هاي ويژه مناسبتي اين ايام با استقبال مردم مواجه مي‌شوند. اين روزها مردم روزه‌دار با روحيه‌اي خوب، شب را در كنار خانواده‌هايشان آغاز مي‌كنند؛ چراكه سفره افطار پهن است و شبكه‌هاي تلويزيوني پشت سر هم سريال‌هاي جذابي مثل «‌پايتخت» و «دردسرهاي عظيم»‌ يا مجموعه‌هايي ويژه چون «خندوانه» و «ماه عسل»‌ را پخش مي‌كنند كه محتوايشان با مدل و سبك زندگي ايراني همخواني دارند و براي تماشاي آنها بالعكس سريال‌هاي ماهواره‌اي و تركي ديگر نياز به حس مسئوليت و نگراني از بابت بدآموزي‌هاي احتمالي محتواي اين برنامه‌ها براي كودكان و نوجوانان نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار