کد خبر: 723886
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷
چرا رسانه‌هاي حامي دولت از مواضع عزتمندانه هسته‌اي هنرمندان عصباني‌اند؟
«چند روز پيش از سوي آقاي جواد ظريف، وزير امور خارجه با ما تماسي گرفته و خواسته شد كه عده‌اي از هنرمندان كه وجهه بين‌المللي دارند در مسير مذاكرات هسته‌اي و براي احقاق حقوق حقه مردم ايران، دولت را ياري رسانند و به همين منظور پوستري از سوي وزارتخانه آماده شد كه ما نيز آن را تأييد كرديم و موكداً تشكيل يك كمپين را رد مي‌كنم.»
مصطفي شاه‌كرمي
«چند روز پيش از سوي آقاي جواد ظريف، وزير امور خارجه با ما تماسي گرفته و خواسته شد كه عده‌اي از هنرمندان كه وجهه بين‌المللي دارند در مسير مذاكرات هسته‌اي و براي احقاق حقوق حقه مردم ايران، دولت را ياري رسانند و به همين منظور پوستري از سوي وزارتخانه آماده شد كه ما نيز آن را تأييد كرديم و موكداً تشكيل يك كمپين را رد مي‌كنم.»
اين جملات بخشي از اظهارات مجيد مجيدي كارگردان سرشناس و معروف كشورمان در واكنش به شعار كمپين حمايت هنرمندان از گفت‌و‌گوهاي تيم هسته‌اي كشورمان است. ابتداي مهرماه سال گذشته، خبري در شبكه‎هاي مجازي و سپس در ميان رسانه‌هاي خبري منتشر شد كه حاكي از راه‎اندازي يك كمپين هسته‌اي توسط شش فيلمساز ايراني در فضاي توئيتر بود. اين كمپين نام «عباس كيارستمي»، «اصغر فرهادي»، «مجيد مجيدي»، «رخشان بني‌اعتماد»، «رضا ميركريمي» و «محمدمهدي عسگرپور» را به عنوان بانيان تشكيل آن روي خود داشت. وجود شعار عجيب و هدفمند «هيچ توافقي بدتر از عدم توافق نيست» كه اتفاقاً از سوي هيچ‌كدام از سينماگران هيچ‌ وقت به صورت رسمي نيز تأييد نشد به سرعت در رسانه‌ها بازخورد فراوان يافت و در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت و به فوريت تبديل به ترجيع‌بند اكثر چهره‌هاي حامي دولت در حمايت از اين كمپين «خودجوش»! توسط سينماگران شد.
همين رسانه‌ها و چهره‌هاي حامي دولت نسبت به ستايش دغدغه‌مندي و ورود مسئولانه اين هنرمندان به مسئله‌ مذاكرات هسته‌اي كه مهم‌ترين مسئله ملي هر ايراني است، چكامه‌ها و ترانه‌ها سرودند. اين ستايش‌ها و تعريف و تمجيدهاي حاميان دولت و رسانه‌هايشان از اين هنرمندان ادامه داشت تا اينكه در فاصله كمتر از يك روز پس از اعلام ايجاد اين كمپين سفارشي و شعار هدفمندش، توسط «مجيد مجيدي» تكذيب و از حيز انتفاع ساقط شد!
اكنون اما با گذشت كمتر از يك سال از عمر آن كمپين سفارشي با شعار دروغين «هيچ توافقي بدتر از عدم توافق نيست!» در اتفاقي متناقض و عجيب، اعلام موضع برخي از هنرمندان نام‌آشناي كشورمان در مورد روند فعلي مذاكرات هسته‌اي و لزوم هوشياري و استقامت تيم مذاكره‌كننده در مقابل زياده‌خواهي‌هاي متعدد غربي‌ها با واكنش تند و سرشار از عصبيت رسانه‌هاي حامي دولت و همان افرادي كه از كمپين سفارشي سال گذشته وزارت خارجه حمايت صددرصدي كرده بودند، مواجه گرديده است. در همين رابطه اخيراً يكي از سايت‌هاي حامي دولت در مطلبي سفارشي با تيتر تندي عليه هنرمندان نوشته؛ «كارشناس براي نقد مذاكرات به اندازه كافي هست، شما به بازي بپردازيد!»
يكي ديگر از همين رسانه‌ها كه تا چند وقت پيش حامي تام و تمام ايجاد كمپين حمايتي هنرمندان از مذاكرات هسته‌اي بود و از هنرمندان به عنوان نخبگان تأثيرگذار و روشنفكر جامعه نام مي‌برد، در چرخشي رياكارانه نوشته است: «اين سلسله مصاحبه‌ها با هدف رودررو قرار دادن هنرمندان با مذاكره‌كنندگان گرفته شده است و اين در حالي است كه اطلاعات آنان در حد و اندازه‌اي نيست كه بتوانند در موضوع تخصصي مذاكرات هسته‌اي اظهارنظر كنند!»
اين رسانه‌ها به گونه‌اي از تخصصي بودن مسائل هسته‌اي دم مي‌زنند كه گويي فهم و ادراك مردم از يك موضوع مرتبط با منافع ملي عاجز است و اين در حالي است كه اصولاً كليت و ماهيت پرونده هسته‌اي كشور به يك موضوع حيثيتي و ملي تبديل شده است. از سوي ديگر لزوماً قرار نيست مردم و به خصوص هنرمندان و ديگر چهره‌هاي شناخته شده و قابل احترام كشور درباره جزئيات مسائل هسته‌اي نظر بدهند!
نكته اينكه وقتي شخص رئيس‌جمهور در سخنراني خود مي‌گويد: «خوب است بعد از 36 سال يك بار هم كه شده اين اصل قانون اساسي را اجرا كنيم و براي مسائل مهم اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي به جاي آنكه قانوني در مجلس تصويب شود، ماده قانوني يا برنامه را مستقيم به آراي مردم و همه‌پرسي بگذاريم» چگونه برخي كه مدعي حمايت از ايشان هستند، اظهارنظر چند هنرمند در جهت سياست‌هاي كلي نظام را برنمي‌تابند و چنين برمي‌آشوبند؟
اين رفتار تماميت‌خواهانه رسانه‌هاي حامي دولت اين شائبه را ايجاد مي‌كند كه بالاخره هنرمندان حق اظهارنظر در اين زمينه را دارند يا خير؟! شايد هم هنرمندان فقط زماني خوب و محترمند كه فقط از خواسته‌هاي دوستان حمايت كنند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار