کد خبر: 720713
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
در تجمع اعتراضي نمازگزاران سراسر كشور به « توافق به هر قيمتي»
روزها براي رسيدن به توافق نهايي در موضوع پرونده فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي ايران يكي يكي مي‌گذرد و اين ماراتن پس از دوبار تمديد، حالا وارد روزهاي حساسي شده است؛ روزهايي كه غربي‌ها مي‌كوشند با فضا‌سازي عليه جمهوري اسلامي ايران، سهم بيشتري در اين توافق داشته باشند و در سوي مقابل جمهوري اسلامي ايران نيز با حمايت‌هاي مردمي، مي‌كوشد در مقابل اين زياده‌خواهي‌هاي غربي‌ها بايستد؛ زياده‌خواهي‌هايي كه حالا تنها به موضوع هسته‌اي ارتباط ندارد و دامنه آن به مراكز نظامي نيز كشيده شده است.
جعفر تکبیری
روزها براي رسيدن به توافق نهايي در موضوع پرونده فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي ايران يكي يكي مي‌گذرد و اين ماراتن پس از دوبار تمديد، حالا وارد روزهاي حساسي شده است؛ روزهايي كه غربي‌ها مي‌كوشند با فضا‌سازي عليه جمهوري اسلامي ايران، سهم بيشتري در اين توافق داشته باشند و در سوي مقابل جمهوري اسلامي ايران نيز با حمايت‌هاي مردمي، مي‌كوشد در مقابل اين زياده‌خواهي‌هاي غربي‌ها بايستد؛ زياده‌خواهي‌هايي كه حالا تنها به موضوع هسته‌اي ارتباط ندارد و دامنه آن به مراكز نظامي نيز كشيده شده است.
اما صحبت در خصوص اين زياده‌خواهي‌ها‌ در حالي چند روز نقل محافل نخبگي كشور بود كه رهبر معظم انقلاب در چند سخنراني اخير خود كوشيدند ضمن پاسخگويي به طرف‌هاي غربي، به تبيين مانيفست و خطوط قرمز در مذاكرات بپردازند؛ خطوط قرمزي كه بازرسي از مراكز نظامي و گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌اي را ممنوع مي‌كند. اما در طرف مقابل، طرف‌هاي گفت‌وگو با جمهوري اسلامي كه چندان تمايلي به حصول اين توافق ندارند و مي‌كوشند ايران را در خلأ ميان تحريم و مذاكرات نگه دارند، با دست گذاشتن روي اين نقاط حساس به دنبال آن هستند كه يا اصل مذاكرات را با چالش روبه‌رو كنند يا در ازاي عدم پذيرش جمهوري اسلامي با اين موارد، امتيازاتي مهم را از كشورمان اخذ كنند. بروز اين روند و سكوت برخي چهره‌هاي دولتي در اين باره باعث شده كه در داخل جامعه تفكري شكل بگيرد كه معتقد است، تيم مذاكره كننده كشورمان به دنبال آن است تا توافق نهايي را به هر ترتيب شكل دهد.
تمامي اينها در حالي است كه اگرچه همان طور كه رهبر انقلاب نيز بارها در سخنان خود عنوان كردند كه تيم مذاكره كننده كشورمان با دقت مشغول گفت‌وگو و حفظ دستاوردهاي كشور است، اما در داخل نيز كساني هستند كه با درك سابقه استعمارگرانه طرف‌هاي گفت‌وگو با ايران، نگران فريفته شدن تيم هسته‌اي كشورمان توسط آنان هستند.

    دعوت از مردم براي حضور در راهپيمايي

نمونه بارز اين نگراني برگزاري راهپيمايي «اعتراض به توافق به هر قيمتي» پس از نماز جمعه تهران بود.
اين راهپيمايي با دعوت كميته صيانت از منافع ايران صورت گرفت. اين كميته با صدور بيانيه‌اي از عموم مردم دغدغه‌مند دعوت كرد كه روز جمعه با برگزاري راهپيمايي «اعتراض به توافق به هر قيمتي» پيام عزت و اعتراض خود به سياست «توافق به هر قيمت» را بار ديگر به مسئولان كشور و به دشمنان خارجي اعلام كنند.
همچنين كميته صيانت از منافع ايران در دعوتنامه خود عنوان كرده بود: «با مشخص شدن بيش از پيش برخي مفاد توافقات هسته‌اي، امروز نگراني‌هاي دلسوزان كشور در زمينه اجراي راهبرد «توافق به هر قيمتي» افزايش يافته است. حقيقتاً سؤال اينجاست كه وقتي قرار نيست هيچ‌كدام از تحريم‌هاي اصلي كشور برداشته شودو در عين حال از صنعت هسته‌اي كشور بايد به كلي چشم‌پوشي كنيم و حتي توان دفاعي خود را در معرض جاسوسي و دانشمندان خود را در معرض بازجويي قرار دهيم، چرا بايد به چنين مسيري ادامه بدهيم؟ با معلوم شدن سرانجام اين بيراهه، چرا بايد به چشم‌پوشي گسترده از شرافت كشور و منافع ملت راضي شويم؟ چرا بايد اجراي مو به موي خواسته‌هاي امريكايي‌ها را بپذيريم؟ و چرا بايد مذاكرات را زير شبح تهديد و توهين و تحقير و تحميل ادامه دهيم؟»

    درخواست مردمي از تيم مذاكره كننده

نمازگزاران تهراني نيز در لبيك به دعوت اين كميته پس از برگزاري نماز جمعه تهران به خيابان‌ها آمدند و از تيم مذاكره كننده هسته‌اي‌ كشورمان خواستند كه اجازه بازرسي نظامي به گروه 1+5 را ندهند.
خيل راهپيمايان با در دست گرفتن پلاكاردهاي «نظارت نظامي عجب خيال خامي»، مخالفت خود را با هرگونه دسترسي و امكان نظارت نظامي امريكا و كشورهاي حامي آن اعلام كردند.
همچنين شركت كنندگان در اين راهپيمايي از مسئولان كشور خواستند كه براي حل مشكلات به توانمندي‌هاي داخلي توجه كنند. راهپيمايان با شعار «حل مشكلات در داخل كشور است نه در دست امريكا» از دولت يازدهم شكوفايي و پيشرفت ايران در زمينه‌هاي مختلف را خواستار شدند.  در كنار اين نمازگزاران تهراني با شعار «با سازش، با تسليم باز هم باقي تحريم» اعلام كردند كه تاكنون مذاكرات با 1+5 و در رأس ‌آن امريكا نتوانسته پاسخ مثبتي براي حل مشكلات داخلي كشور باشد.
«مسير بي‌نتيجه بايد پايان پذيرد»؛ «مرگ بر امريكا»؛ «اي رهبر آزاده آماده‌ايم آماده»‌؛ «مبارزه با امريكا افتخار ملت ماست»؛ «براي آتش‌بازي آماده‌ايم» نيز از جمله شعارهاي ديگري بود كه نمازگزاران در اين راهپيمايي سر دادند.

     در خواست راهپيمايان از مجلس

نكته مهم در اين راهپيمايي خواسته نمازگزاران تهراني از مجلس شوراي اسلامي بود كه از نمايندگان ملت خواستند كه مقابل زورگويي ايالات متحده امريكا و كشورهاي حامي‌اش در قالب 1+5 بايستند.
راهپيمايان همچنين از بهارستان‌نشين‌ها خواستند تا به جزئيات مذاكرات ايران با 1+5 ورود كنند و از آنچه در اين مذاكرات بر مردم ايران مي‌گذرد، اطلاع يافته و به عموم ملت ايران انتقال دهند.  بر اساس گزارش‌هاي ارسالي، در بخشي از اين راهپيمايي مردم در اعتراض به كارشكني ايالات متحده در روند مذاكرات و تأثيرپذيري برخي از كشورهاي 1+5 از رژيم صهيونيستي، پرچم ايالات متحده امريكا و رژيم صهيونيستي را به آتش كشيدند.

    بيانيه پاياني

شركت‌كنندگان در اين راهپيمايي، در بخش پاياني اين مراسم ضمن صدور بيانيه‌اي، با شعارهاي الله‌اكبر خود خواستار اجراي مفاد اين بيانيه توسط تيم مذاكره‌كننده و مجلس شوراي اسلامي شدند.
در بخشي از اين اين بيانيه عنوان شده است: كشوري كه مي‌داند دشمنانش در صدر ترور دانشمندان زحمتكش او هستند بايد از تمام اصول ديپلماسي دست كشيده باشد تا اجازه دسترسي به اين دانشمندان را به همان دشمن بدهد.
برخي از اين دانشمندان كه در فهرست مورد درخواست امريكا جهت بازجويي هستند تاكنون هدف سه بار ترور ناموفق قرار گرفته‌اند و در طول اين ساليان علاوه بر تحمل بار پيشرفت صنعت هسته‌اي زحمات بسياري را در راستاي اختفا از سرويس‌هاي جاسوسي بيگانه متحمل شده‌اند اما امروز با صدور جواز بازجويي از آنان به واسطه امتيازات واگذار شده، اين افراد بيش از هر زماني خود را بي‌پشتوانه احساس مي‌كنند و اين اهانت به ساحت فرزندان ملت در زمينه هسته‌اي به عنوان نماد پيشرفت كشور باعث نااميدي و احساس سرخوردگي در دانشمندان ديگر حوزه‌ها نيز مي‌شود كه در دانشگاه‌ها و آزمايشگاه‌ها در حال تلاش براي كشور باعزت و مقتدر خود هستند.
همچنين اين بيانيه تأكيد مي‌كند كه شايسته دقت است كه پذيرش بازرسي از مراكز نظامي كشوري كه ثقل امنيت در منطقه غرب آسياست و داعيه‌ مقابله با دشمنان‌ جهاني براي برقراري صلح در منطقه را دارد به معني تضعيف توان نظامي كشور و وسعت‌سازي براي طمع‌ورزي دشمنان جهت حمله نظامي به كشور مي‌باشد. سؤال اينجاست كه در آن صورت تاوان چنين هزينه‌هاي سنگيني را چه كسي خواهد داد؟‌و آيا گروه مذاكره‌كننده حاضر به پذيرش مسئوليت عواقب طولاني‌مدت اين سبك‌سري سياسي براي كشور هستند؟ اميدوار كردن دشمني كه مدت‌هاست از غلبه بر اين ملت بزرگ نااميد شده، گناه نابخشودني است.
اين بيانيه در بخش‌ ديگري افزوده است: همچنين رضايت دادن به برداشته نشدن تحريم‌هاي اصلي و باقي‌ماندن عملي ساختار تحريم‌ها، واگذار كردن هرگونه تخفيف در تحريم‌ها به تأييد آژانس بين‌المللي اتمي كه شامل حل شدن موارد گذشته و نگراني‌هاي تازه به وجود آمده مي‌شود، دست نخورده ماندن تحريم‌هاي اوليه امريكا، دست نخورده  ماندن تحريم‌هاي اصلي كنگره امريكا، لغو نشدن تحريم‌ها و تعليق آنها به گونه‌اي كه براي از سر‌گيري آنها نياز به تصويب مجدد قانون نباشد، عدم وجود تضمين عيني جهت رفع تحريم‌ها و موارد متعدد از اين دست كه عملاً هرگونه دستاورد احتمالي كشور را از مذاكرات به صفر مي‌رسند، حقايق ديگر پذيرفته شده در توافقات منتشر شده تاكنون هستند؛ خساراتي جبران‌ناپذير كه براي ساليان سال گريبان ملت را خواهد گرفت.
در بيانيه پاياني اين راهپيمايي تأكيد شده است: ملت ايران مانند رهبر خود معتقد است كه توافق نكردن از توافق كردني كه در آن منافع ملت پايمال شود، عزت ملت از بين برود، ملت ايران با اين عظمت تحقير شود، بهتر است. توافق نكردن شرف دارد بر يك چنين توافق كردني.
در پايان اين بيانيه آمده است: شركت‌كنندگان در راهپيمايي«  اعتراض به توافق به هر قيمتي»‌ اعتراض خود را به ادامه اين مسير بي‌نفع و پر ضرر بيان مي‌دارند و به روشني اعلام مي‌كنند كه زير بار هر توافقي نمي‌روند و اجازه انعقاد توافقي بي‌فايده و ذلت‌بار را به هيچ كس نخواهند داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار