کد خبر: 719713
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
صاحبنظران سياسي تأكيد كردند
مجلس اجازه اجراي موقت يا داوطلبانه پروتكل الحاقي را كه يكي از تبعات آن بازديد از مراكز نظامي است، به هيچ كسي نمي‌دهد.
مجلس اجازه اجراي موقت يا داوطلبانه پروتكل الحاقي را كه يكي از تبعات آن بازديد از مراكز نظامي است، به هيچ كسي نمي‌دهد.
الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس در واكنش زياده‌خواهي‌هاي امريكا براي بازديد از مراكز نظامي ايران و پذيرش پروتكل الحاقي از جانب جمهوري اسلامي گفت: پروتكل الحاقي چه داوطلبانه و چه غيرداوطلبانه، چه موقت و چه دائم قبل از اجرا حتماً بايد به تصويب مجلس برسد. وي افزود: تيم هسته‌اي اجازه ندارد هيچ توافقي انجام دهد بدون اينكه مجوز مجلس را داشته باشد. درخصوص پروتكل الحاقي بحث اين نيست كه آنان اختيار دارند از برخي مراكز نظامي ما بازديد كنند يا نه و اينكه ما اجازه داريم كه به آنان اجازه بازرسي دهيم يا خير.
نادران تصريح كرد: بحث اين است كه اگر اين كار انجام گيرد آژانس به راحتي گزارش مي‌دهد كه ما اجازه بازرسي از همه نقاطي كه مي‌خواستيم را نداشتيم كه اين موضوع اصل تعهدات طرف مقابل را زير سؤال مي‌برد. همين ماجرا مشروعيت بخش تحريم‌ها و فشارهاي بيشتر طرف مقابل مي‌شود. اين نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: مكان‌هايي كه طرف مقابل اجازه بازرسي مي‌خواهد، بارها بازرسي كرده است و اين نشان مي‌دهد اين موضوع صرفاً بازرسي نيست بلكه بهانه‌گيري براي اقدامات بعدي است. وي در پايان با تأكيد بر اينكه مذاكره‌كنندگان اجازه عبور از خطوط قرمز را ندارند، گفت: مجلس به هيچ كسي اجازه اجراي چه موقت و چه داوطلبانه پروتكل الحاقي را كه يكي از تبعات آن اجازه بازرسي از مراكز نظامي ما است، نداده است.

   درخواست بازرسي از مراكز نظامي بهانه‌جويي است
همچنين سيدرضا اكرمي در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤالي مبني بر تأكيدات رهبر معظم انقلاب و رئيس‌جمهور مبني بر اينكه اجازه دسترسي و بازديد از مراكز نظامي ايران داده نمي‌شود، اظهار داشت: بحث در تمام دوران مذاكرات هسته‌اي پيرامون انرژي هسته‌اي است و آوردن هر مسئله ديگري از جمله مسائل نظامي و امثال اينها اصلاً نه در متن مذاكرات بوده و نه قولش داده شده و نه اجازه داده مي‌شود كه در مسائل ديگر دخالت شود حتي درباره اصل ارتباط ايران با امريكا؛ چراكه ما با گروه 5+1 درباره مسئله هسته‌اي مذاكره مي‌كنيم و هيچ مسئله ديگري وجود ندارد و آوردن مسائل ديگر در زمينه هسته‌اي نوعي بهانه‌جويي خواهد بود. رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست‌جمهوري يادآور شد: اكنون كه به هدف نزديك شده‌ايم و قدرت منطق كارساز شده است آنان به دنبال منطق قدرتند و بهانه‌جويي مي‌كنند و مي‌گويند اگر در انرژي هسته‌اي حق با شماست ما بايد بدانيم كه در موشك‌هاي خود و مسائل نظامي خود به چه صورتي عمل مي‌كنيد كه اين فضولي است. در اين صورت ما نيز مي‌توانيم مدعي شويم كه اگر قرار است شما بدانيد ما نيز بايد بدانيم و مطلع شويم. رئيس‌ شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري با بيان اينكه آنان از ابتداي پيروزي انقلاب مخالف استقلال، آزادي و اعتماد به نفس كشور ما بودند و هنوز هم هستند، خاطرنشان كرد: بنابراين همانگونه كه رهبر انقلاب به اين امر اشاره كرده‌اند ما بايد درون‌نگر باشيم، منابع زيرزميني بسياري داريم، 14 كشور همسايه داريم كه مي‌توانيم گليم خود را از آب بيرون بكشيم و خودمان را اداره كنيم همچنان كه تاكنون اين ايده و آرزو تحقق يافته است.
وي در پايان با بيان اينكه بايد از سياست نفتي دوري كنيم، خاطرنشان كرد: اگر فشارهاي جنگ و تحريم‌ها به هر كشوري وارد شده بود تابه حال نابود شده بود اما ما روز به روز مقتدر مي‌شويم. اعتماد به نفسمان افزوده مي‌شود، بنابراين بايد به درون نگاه كنيم، استقامت داشته باشيم و تا مي‌توانيم از سياست نفتي فاصله بگيريم و بتوانيم به توليد داخلي و صادرات غيرنفتي توجه كنيم و اميدواريم بتوانيم موفق شويم.

   اطلاعات نظامي ناموس مردم است
منصور حقيقت‌پور نيز در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در مراسم دانش‌آموختگي دانشجويان افسري و تربيت پاسداري دانشگاه امام حسين(ع) در مورد عدم اجازه بازرسي از مراكز نظامي و گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌اي گفت: همه بايد حد و حدود خود را بدانند. دليلي ندارد كه اطلاعات دانشمندانمان را به آژانس بدهيم.
آژانس به نيابت از اسرائيل اطلاعات جمع‌آوري مي‌كند و همين اطلاعات را به آنها براي تحقيق و ترور و تضعيف دانشمندان مي‌دهد. كدام فرد عاقلي چنين كاري انجام مي‌دهد كه ما انجام دهيم؟ وي ادامه داد: آژانس در گذشته اطلاعات دانشمندان ما را در اختيار رژيم صهيونيستي و ساير كشورها قرار داد و آنها بهترين جوانان دانشمند ما را كه سرمايه ملي محسوب مي‌شدند ترور كردند. قطعاً از اين بعد اجازه چنين كاري را نمي‌دهيم؛ چون با سازماني به نام آژانس روبه‌رو هستيم كه همواره به نيابت از جهان استكبار با ما برخورد كرده است. نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به تأكيد مقام معظم رهبري در خصوص عدم اجازه بازرسي از مراكز نظامي گفت: اطلاعات نظامي ناموس مردم محسوب مي‌شود؛ كسي حق ندارد به ناموس مردم دست اندازي كند براي چه بايد دست برتر خود را براي دشمن باز كنيم؟
حقيقت‌پور با تأكيد بر اينكه حفظ خطوط قرمز به معناي داشتن عزم راسخ براي مقابله با دشمن است، گفت: مذاكره‌كنندگان به محض اينكه احساس كردند منافع ملي به خطر مي‌افتد بايد ميز مذاكره را ترك كنند. اين كشور يك بار ناصرالدين شاه را داشت كه تا آخر عمرمان بس است. ما نمي‌خواهيم خاطرات قجري در اذهان مردم زنده شود. وي با بيان اينكه بيانات اخير مقام معظم رهبري خطوط جديدي را پيش پاي مذاكره‌كنندگان قرار داده است گفت: اگر در مذاكرات لوزان اين موارد مورد توجه قرار نگرفته است بايد در ادامه مذاكرات آن را لحاظ كرد. بيانات رهبري خطوط جديد قرمزي را به نقشه قبلي مذاكرات اضافه مي‌كند. طبيعتاً اگر تيم مذاكره‌كننده به اين مسائل بي‌اعتنا باشد مجلس مجبور به برخورد خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار