کد خبر: 717848
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
عمليات تمام‌عيار هنوز شروع نشده است
هر چند عمليات تمام عيار مقاومت براي پاكسازي منطقه قلمون هنوز شروع نشده اما نيروهاي حزب‌الله با پشتيباني توپخانه‌اي ارتش سوريه طي چند روز اخير ضربات سختي بر تروريست‌هاي القاعده در اين منطقه وارد كرده و به تدريج به پيشروي خود ادامه مي‌دهند.
محمد بابایی
هر چند عمليات تمام عيار مقاومت براي پاكسازي منطقه قلمون هنوز شروع نشده اما نيروهاي حزب‌الله با پشتيباني توپخانه‌اي ارتش سوريه طي چند روز اخير ضربات سختي بر تروريست‌هاي القاعده در اين منطقه وارد كرده و به تدريج به پيشروي خود ادامه مي‌دهند.
يك روز پس از كنترل بزرگ‌ترين پايگاه نظامي گروه تروريستي جبهه النصره در غرب قلمون، رزمندگان مقاومت روز دوشنبه موفق شدند بر بلندي‌هاي مهم و استراتژيك «الموسي» واقع در «جرود فليطه» تسلط پيدا كنند. بلندي‌هاي الموسي داراي بيشترين ارتفاع است و از سمت شرق به طور كامل بر تپه‌هاي عرسال مشرف است. يك نيروي ميداني حزب‌الله به «فارس» گفت كه سيطره نيروهاي ارتش سوريه و حزب‌الله بر تپه‌هاي «الموسي» به معناي قطع امداد نيروهاي تروريستي جبهه النصره از سمت شرق تپه‌هاي عرسال و همچنين باعث شناسايي تحركات نيروهاي تروريستي بين تپه‌هاي فليطه و تپه‌هاي عرسال نيز است. علاوه بر اين، نيروهاي مقاومت پنج نقطه ديگر را از جمله كوه «الباروح» به كنترل خود درآوردند. كوه الباروح از جمله نقاط راهبردي منطقه قلمون به شمار مي‌آيد و از حيث اهميت با تپه «الموسي» برابري مي‌كند و در دست گرفتن كنترل آن به معناي اشراف يافتن بر تمام مناطق الجبه و رأس المعره است.

عمليات تمام‌عيار هنوز شروع نشده

اين پيشروي نيروهاي مقاومت در حالي است كه منابع آگاه تأكيد دارند هنوز عمليات تمام‌عيار براي پاكسازي كامل قلمون شروع نشده است. يك منبع آگاه به تحولات نظامي در منطقه قلمون به پايگاه خبري ديلي‌استار لبنان گفت: «به رغم درگيري‌هاي جاري بين حزب‌الله و ارتش سوريه با شبه‌نظاميان عمليات تمام عيار نظامي در كوه‌هاي قلمون شروع نشده است.» وي دليل اين امر را « آماده نبودن شرايط براي انجام يك نبرد تمام عيار» عنوان كرده است. بنابر گفته اين منبع امنيتي حملات حزب‌الله در قلمون هدف استراتژيك شبه‌نظاميان براي قطع كردن بزرگراه دمشق- بيروت را ناكام گذاشته است كه براي حزب‌الله و دولت سوريه فوق‌العاده مهم و حساس است چراكه اين بزرگراه يك خط حياتي بين لبنان و پايتخت سوريه است. به نظر مي‌رسد حزب‌الله استراتژي پيشروي گام به گام اما مطمئن را براي رسيدن به اهداف خود در دستور كار قرار داده است. در همين حال برخي منابع خبري گزارش دادند كه اين جنبش از نيروهاي ويژه خود در اين عمليات استفاده مي‌كند.
روزنامه لبناني «النهار» كه با حزب‌الله همسو نيست با اشاره به اينكه حزب‌الله سياست تثبيت مواضع و درهم‌شكستن پايگاه‌هاي تروريست‌ها در قلمون را در پيش گرفته، به نقل از يك فرمانده ميداني آورده است: «مقاومت، نيروهاي بسيج مردمي را فرا نخوانده بلكه در درگيري‌هاي قلمون فقط به گروه‌هاي ورزيده بسنده كرده است. همچنين شمار افرادي كه در اين جنگ شركت كرده‌اند به بيش از 2500 نفر نمي‌رسد.»به گفته اين فرمانده «علت اين مسئله تكيه بر گروه‌هاي ويژه‌اي است كه آموزش‌هاي سختي ديده‌اند تا براي اين جنگ آماده شوند. همچنين درگيري‌هاي محدودي به فاصله چند متر ميان دو طرف رخ داده است ولي برتري لجستيكي و انساني سبب شد حزب‌الله اين درگيري‌ها را به سود خود به پايان رساند.»

هدف بعدي داعش

تاكنون درگيري‌هاي حزب‌الله در منطقه قلمون عمدتاً با شبه‌نظاميان گروه جبهه النصره بوده اما پيشروي‌هاي اخير رزمندگان حزب‌الله به مناطقي مي‌رسد كه تحت كنترل تروريست‌هاي داعش قرار دارد. گروه جبهه النصره كه شاخه القاعده در سوريه محسوب مي‌شود سعي كرده تحت عنوان «جيش الفتح في القلمون» اين جنگ را مديريت كند تا از قبول شكست مستقيم خودداري كند. منابع رسانه‌اي درباره نقش داعش در نبرد قلمون به گمانه‌زني پرداخته‌اند. روزنامه «السفير» لبنان كه ارتباط نسبتاً خوبي با حزب‌الله دارد با اشاره به كم‌رنگ بودن داعش در قلمون طي روزهاي گذشته در گزارشي نوشت: «درباره عدم حضور گروهك تروريستي داعش بايد گفت كه اين مسئله حقيقت مسائل پشت پرده نشست‌هاي اين گروهك‌ها را پنهان نمي‌كند. گروهك داعش با قدرت در پشت پرده قرار دارد و جزء لاينفك رخدادهاي قلمون است. اين حضور مخفي به دو بعد متناقض تقسيم مي‌شود: نخست به گروهك داعش اين اتهام وارد شده است كه علت شكست گروهك جبهه النصره در بلندي‌هاي «عسال الورد» است و اينكه عقب‌نشيني عناصر داعش، دو روز پيش از آغاز جنگ علت اصلي ايجاد شكاف دفاعي بود كه حزب‌الله و ارتش سوريه از آن بهره بردند و توانستند كنترل اين بلندي‌ها را به دست گيرند.» اين روزنامه در ادامه با اشاره به اسنادي كه در اختيار دارد به بعد دوم نقش داعش در نبرد قلمون پرداخته است: «اما بعد دوم كه متناقض با بعد نخست است، اسنادي است كه ثابت مي‌كند گروهك «جبهه النصره» از برخي سركرده‌هاي داعش در قلمون خواسته است در جنگ با حزب‌الله و ارتش سوريه شركت كنند. در واقع اين خواسته، با اتهاماتي كه به داعش مبني بر عقب‌نشيني زده شده بود، كاملاً در تضاد و تناقض است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار