تبلیغات :::..::..
در این مقاله، به بررسی جامع فرآیند های تعمیر گیربکس اتوماتیک و دستی میپردازیم و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می دهیم.
گیربکس های دستی و اتوماتیک از نظر ساختار و عملکرد تفاوت های اساسی دارند. نوع اول نیازمند دخالت مستقیم راننده برای تعویض دنده است، در حالی که گیربکس اتوماتیک به صورت خودکار این کار را انجام می دهد. آیا می دانستید که گیربکس های دستی معمولا ساختار سادهتری دارند و به همین دلیل تعمیر آن ها نسبتا آسان تر است؟ در ادامه به ساختار کلی این گیربکس ها می پردازیم.
* متشکل از قطعاتی همچون کلاچ، محور ورودی، محور خروجی و دنده های مختلف
* نیاز به تعویض دستی دنده ها توسط راننده (دخالت مستقیم)
* مصرف سوخت معمولا کمتر
* هزینه تعمیر پایین تر نسبت به گیربکس های اتوماتیک
* دارای مبدل گشتاور، سیستم هیدرولیک و مجموعه های پیچیده تر
* تعویض خودکار دنده ها بدون نیاز به دخالت راننده
* راحتی بیشتر در رانندگی
* نیاز به تخصص بالاتر برای تعمیر
آسیب دیدگی گیربکس بسیار جدی است و تشخیص به موقع مشکلات می تواند از آسیب های جدی تر جلوگیری کند. برخی از مهم ترین نشانه های خرابی گیربکس دستی عبارتند از:
سختی در تعویض دنده: برای مثال اگر برای تعویض دنده به فشار زیادی به اهرم دنده نیاز دارید، ممکن است مشکلی در سیستم کلاچ یا مکانیزم تعویض دنده وجود داشته باشد.
صدای غیر عادی: صدای خرد شدن یا غرش هنگام تعویض دنده، صدا در زمان خلاص بودن میتواند نشانه آسیب به دنده ها یا بلبرینگ ها باشد.
لرزش و ارتعاش: لرزش غیر عادی هنگام تعویض دنده می تواند نشانه مشکل در شفت ها یا اتصالات باشد.
نشتی روغن: برای مطمئن شدن از این موضوع می توانید ماشین خود را در یک پارکینگ قرار داده و مستقیما زیر گیربکس آن یک مقوا و یا روزنامه قرار دهید. پس حدود چند ساعت آن را چک کنید اگر لکه روغن روی آن وجود داشت مستقیما به تعمیرگاه مراجعه کنید.
صدای پمپاژ یا سوت: این صدا ها میتواند نشانه مشکل در بلبرینگ ها یا شفت باشد.
گیربکسهای اتوماتیک علائم متفاوتی برای نشان دادن مشکلات دارند. آشنایی با این علائم می تواند به تشخیص سریع تر و تعمیر به موقع کمک کند، این نوع گیربکس ها به دلیل پیچیده بودن نیاز به مراقبت های بیشتر نیز دارند، برای مثال حتما باید از روغن گیربکس توصیه شده خود کمپانی خودرو استفاده کنید.
تأخیر در تعویض دنده: اگر بین فشار پدال گاز و حرکت خودرو تأخیر احساس میکنید، ممکن است مشکلی در گیربکس اتوماتیک وجود داشته باشد.
تکان خوردن هنگام تعویض دنده: تکان های شدید هنگام تغییر وضعیت دنده نشانه مشکل در سولنوئید ها یا صفحات کلاچ است.
صدای غیر عادی: صدای هوم هوم یا وز وز میتواند نشانه آسیب به پمپ روغن یا مبدل گشتاور باشد.
روشن شدن چراغ چک: چراغ چک گیربکس در خودرو های اتوماتیک با خودرو های معمولی متفاوت است و با علامت AT یا یک علامت تعجب در داخل یک چرخ دنده در داشبورد قابل مشاهده است، در بسیاری از خودرو های جدید، مشکلات گیربکس باعث روشن شدن چراغ چک میشود.
بو و رنگ روغن: روغن سوخته یا تیره میتواند نشانه گرمای بیش از حد و آسیب به گیربکس باشد.
مشکلات گیربکس اتوماتیک اغلب پیچیده تر هستند و نیاز به بررسی دقیق تر دارند.
آیا می دانستید که تعویض به موقع روغن گیربکس میتواند عمر آن را تا ۵۰ درصد افزایش دهد؟
برای مثال یکی از حساس ترین گیربکس ها در میان خودرو های وارداتی برای خودرو رنو تالیسمان است، گیربکس این خودرو دوکلاچه بوده و در صورت خرابی قیمتی حدود 140 میلیون تومان دارد.
دنده معکوس، پلتفرم جامع و معتبر معرفی نمایندگی ها، مراکز و تعمیرگاه های گیربکس در تهران است. ما با ارزیابی دقیق و کارشناسی، بهترین مراکز در تهران را به شما معرفی میکنیم تا بتوانید با اطمینان خاطر، خودروی ارزشمند خود را به دست متخصصان واقعی بسپارید.
در دنده معکوس، تمامی اطلاعات تماس، آدرس دقیق، تخصص ها و خدمات تعمیرگاه ها به همراه نظرات واقعی مشتریان در دسترس شماست. اگر نیاز به تبلیغات و یا انتخاب یک تعمیرگاه گیربکس دارید، با جستجوی عبارت «تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک» میتوانید به سادگی وارد سایت ما شوید و از خدمات رایگان ما بهرهمند گردید.