کد خبر: 1239596
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
مدیر توسعه فنی فدراسیون فوتبال گفت: ساختار فوتبال ما معیوب است، در حال حاضر میانگین سنی بازیکنان تیم ملی بالاست، تا دو سال آینده باید ۷۰ درصد ترکیب را تغییر دهیم این درحالی است که مدارس فوتبال ما امکان تزریق بازیکن به تیم‌های ملی را ندارند.

جوان آنلاین: نشست هفتگی اعضای کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی با حضور مجید جلالی از چهره‌های شناخته شده فوتبال و مدیر توسعه فنی فدراسیون برگزار شد.

در مجلس فراکسیون ورزش داریم و باید فراکسیون فوتبال هم داشته باشیم

به گزارش فارس، مجید جلالی مدیر توسعه فنی فوتبال و مدرس بین المللی این ورزش در ارتباط با حوزه فعالیت خود و فضای کنونی فوتبال، موارد مهمی را مورد اشاره و خاطرنشان کرد: فوتبال پر مخاطب‌ترین و پردرآمدترین رشته ورزشی است بطوری که گردش مالی، حق پخش و تماشاگران جام جهانی بیشتر از رویداد بزرگی جون المپیک است. تعداد اعضای فیفا ۲۱۲ کشور یعنی بیش از تعداد اعضای سازمان ملل است. گردش مالی فوتبال پس از صنایع نظامی و صنعت نفت سومین در جهان محسوب می‌شود. هر کجا که اقدامات سیاسی یا نظامی جواب ندهد ورزش و فوتبال چاره ساز می‌شود. ورزش، خصوصا فوتبال یکی از ابزار‌های اصلی جنگ نرم در جهان محسوب می‌شود که مورد توجه کشور‌ها قرار دارد.

وی ادامه داد: این نکات را ذکر کردم تا اهمیت ورزش و فوتبال را نزد کارشناسان نکته بین و فرهیخته جلسه حاضر یادآوری و بر این مهم تاکید کرده باشم که ضروری است نگاه کنونی مسئولین ما نسبت به فوتبال تغییر کند. ما اگر در مجلس فراکسیون ورزش داریم باید فراکسیون فوتبال هم داشته باشیم. باید نگاه مان نسبت به این رشته تغییر پیدا کند تا در جهت اهداف مورد نظر حرکت کنیم. تا زمانی که این نگاه و تلقی مبتنی بر واقعیت‌ها نباشد به نتیجه لازم نمی‌رسیم.

در ۳۰ سال ۳۰۰ میلیون دلار هزینه استخدام مربیان درجه چندم خارجی کردیم

به گفته جلالی، طی ۳۰ سال حدود ۳۰۰ میلیون دلار هزینه استخدام مربیان درجه چندم خارجی را پرداخت کرده ایم در حالیکه یک دلار برای مربیان داخلی هزینه نکرده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: وقتی مسئولیت کنونی را در فوتبال قبول کردم خیلی‌ها معتقد بودند فدراسیون پشت برنامه ات نخواهد ایستاد با این وجود به کار ادامه دادم و طی ۷ ماه اقدامات فنی بسیاری را به انجام رساندیم که بزودی همه این برنامه‌ها را در سایت فدراسیون بارگذاری می‌کنیم تا در معرض دید کارشناسان و متخصصین قرار گیرد. خوشحال خواهیم شد ایرادات را به ما اعلام کنند تا اصلاحات لازم را صورت دهیم. استحضار داشته باشید فیفا این امکان را دارد تا سالانه ۱۵ میلیون دلار به فوتبال کشور‌هایی که طرح و برنامه ارائه می‌کنند کمک کند. در راستای تدوین برنامه‌ها از ۱۵۰ کارشناس، خبره ورزشی و اساتید دانشگاه در قالب ۱۶ کارگروه بهره گرفتیم و این عزیزان ۷ ماه بدون هیچگونه چشمداشت ما را یاری دادند تا این پروژه عظیم را به فرجام رسانده و یک برنامه ۱۲ ساله قابل قبول را برای فوتبال تدوین کنیم.

جلالی افزود: در راستای تدوین برنامه، ۷ پارامتر مورد تایید فدراسیون‌جهانی را در نظر گرفتیم که عبارت است از: داشتن نیروی انسانی قوی، چهار فصل آب و هوایی، اقبال عمومی، منابع مالی مناسب، زیرساخت و امکانات کافی، آموزش نیروی متخصص و برنامه اصولی. برای این منظور ابتدا فلسفه فوتبال را مورد بررسی قراردادیم، سپس به دی- ان-‌ای آن توجه و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که شرایط ما با سه کشور آرژانتین، پرتغال و اسپانیا شباهت دارد.

میانگین سنی تیم ملی بالا است و تا ۲ سال آینده باید ۷۰ درصد ترکیب تیم ملی را تغییر دهیم

با توجه به بعد مسافت، آرژانتین را کنار گذاشتیم و از میان پرتغال و اسپانیا برنامه ریزی، سازمان یافتگی، زیر ساخت‌ها و موفقیت، اسپانیا مورد توجه قرار گرفت تا مراودات فوتبالی را با این کشور توسعه دهیم. چشم انداز برنامه هم تعریف و مقرر کردیم کار باید از سنین پایه شروع شود. اسم برنامه را هم برنامه تغییر گذاشتیم، چون خیلی از ساختار‌ها باید تغییر کند. چهار سال اول دوره تغییر، چهار سال دوم، دوره پیشرفت و چهار سال سوم، دوره موفقیت خواهد بود.

مدیر توسعه فوتبال در تبیین دیدگاه‌های خود اظهار داشت: در حال حاضر میانگین سنی بازیکنان تیم ملی بالاست، تا دو سال آینده باید ۷۰ درصد ترکیب را تغییر دهیم این درحالی است که مدارس فوتبال ما امکان تزریق بازیکن به تیم‌های ملی را ندارند. حدود چهار میلیون بچه در هزاران مدرسه فوتبال تمرین می‌کنند، اما سالی ۱۰ بازیکن به تیم ملی تحویل داده نمی‌شود.

وی افزود: ساختار آموزش فوتبال ما ناهماهنگ است. فوتبالیست‌ها الگو شده اند، اما برای الگو شدن تربیت نشده اند. برای این منظور طرحی را با عنوان فرهنگستان فوتبال پیشنهاد داده ایم که البته اجرای این طرح از عهده فدراسیون خارج است. دهه ۶۰ اغلب باشگاه‌ها فرهنگی ورزشی بودند، اما امروز هیچکدام فرهنگی نیستد. ما هیچگاه نمی‌توانیم باشگاه به معنی واقعی داشته باشیم، چون حق پخش به آن‌ها داده نمی‌شود، قانون کپی رایت اجرا نمی‌شود، قانون تبلیغات نداریم در واقع قوانین دست و پاگیر، مانع تحقق اساس باشگاهداریست.

جلالی تاکید کرد: برای تغییر نظام کنونی فوتبال با مشکلات زیادی مواجه هستیم، اما باید این تغییرات ایجاد شود. اگر نتوانیم خودمان را با شرایط روز دنیای فوتبال وفق دهیم از کشور‌های جهان و منطقه عقب خواهیم افتاد.

فوتبالیست‌ها الگو شده اند، اما برای الگو شدن تربیت نشده اند

وی افزود: فعلا تنها کسی که با انجام برنامه ام موافقت دارد رییس فدراسیون است که ما را برای ادامه کار دلگرم می‌کند. ما از کلاس‌های فوتبال پول در آوردیم، اما بازیکن و مربی در نیاوردیم. کار مشکل، اما قابل انجام است. ساختار آموزش فوتبال ما ناهماهنگ است. فوتبالیست‌ها الگو شده اند، اما برای الگو شدن تربیت نشده اند. برای این منظور طرحی را با عنوان فرهنگستان فوتبال پیشنهاد داده ایم که البته اجرای این طرح از عهده فدراسیون خارج است. دهه ۶۰ اغلب باشگاه‌ها فرهنگی ورزشی بودند، اما امروز هیچکدام فرهنگی نیستد. ما هیچگاه نمی‌توانیم باشگاه به معنی واقعی داشته باشیم، چون حق پخش به آن‌ها داده نمی‌شود، قانون کپی رایت اجرا نمی‌شود، قانون تبلیغات نداریم در واقع قوانین دست و پاگیر، مانع تحقق اساس باشگاهداریست.

در این نشست ابتدا محمدرضا تهرانی رییس کارگروه ورزش حزب موتلفه با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، این انتخابات را نمونه بارز تحقق مردم سالاری دینی عنوان وخاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رییس جمهور منتخب چهره‌ای پا به توپ و آشنا با ورزش است لذا نسبت به امر مهم تربیت بدنی و تاثیر آن در نشاط و شادابی جامعه اشراف کامل دارد بنابراین امیدوارم ایشان چهره‌ای مدیر، متعهد، متخصص و کار آمد را به عنوان وزیر ورزش معرفی کند. تهرانی با اشاره به فاصله کوتاه تا برگزاری بازی‌های مهم المپیک ۲۰۲۴ پاریس باردیگر تاکید کرد علی رغم اینکه جهان در تب و تاب این رویداد مهم قرار دارد، اما در کشور ما هنوز فضای ورزش المپیکی نیست. به همین دلیل امیدوارم رییس جمهور منتخب با حضور در جمع ورزشکاران و اردو‌های قهرمانان اعزامی، انگیزه آنان را برای حضور موفقیت آمیز در میدان المپیک دو چندان کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار