کد خبر: 1239467
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
«کی‌یر استارمر» نخست وزیر انگلیس و «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس سران پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن دیدار و در مورد آخرین تحولات بین‌المللی از جمله جنگ‌های در غزه و اوکراین گفتگو کردند.

جوان آنلاین: در بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس که یک نسخه آن در تارنمای دولت لندن منتشر شد، آمده است که دو طرف در مورد اهمیت اتحاد ناتو و روابط ویژه فی‌مابین در زمینه مقابله با چالش‌های ژئوپلیتیک، از جمله جنگ در اوکراین، بحث و تاکید کردند که برای حمایت از اوکراین و تضمین برای پیروز نشدن ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) به تلاش‌های خود ادامه دهند.

به گزارش ایرنا، آن‌ها همچنین درباره آخرین تحولات جنگ در غزه، برقراری آتش‌بس فوری در این باریکه، انتقال کمک‌های بشردوستانه برای مردم فلسطین، تحقق آنچه راه‌حل دو دولتی نامیده می‌شود و خروج اسرای اسرائیلی بحث کردند.

بر اساس این بیانیه، بایدن همچنین از موضع نخست وزیر جدید انگلیس درباره ایجاد روابط نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا استقبال و دو طرف تاکید کردند: زمانی که ما با چالش‌های فزاینده‌ای در سراسر جهان روبرو هستیم، زمانی که متحد می‌شویم و با هم کار می‌کنیم در قوی‌ترین حالت هستیم.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که استارمر و بایدن، درباره تعمیق همکاری‌های میان دو کشور در سطح جهانی، حمایت از اوکراین، اهمیت دستیابی به آتش بس در غزه و تحقق راه‌حل دو دولتی تاکید کردند. گسترش همکاری در زمینه مسائل اقتصادی و آب و هوایی از دیگر مسائلی بود که دو طرف درباره آن بحث کردند.

این نخستین دیدار نخست وزیر جدید انگلیس با رئیس جمهوری آمریکا پس از پیروزی حزب کارگر در انتخابات اخیر انگلیس است.

حزب کارگر انگلیس پنجشنبه هفته پیش موفق شد در انتخابات سراسری این کشور با کسب اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس عوام، سکان دولت را به مدت پنج سال در دست بگیرد.

انگلیس که در نتیجه سلسله تحولات سال‌های اخیر از جمله برگزیت، همه‌گیری کرونا، مشکلات ناشی از جنگ اوکراین، نا آرامی‌ها در دریای سرخ و مشکل ترانزیت کالا، به لحاظ اقتصادی در بدترین وضع نیم قرن گذشته قرار دارد، به عقد توافق تجارت آزاد با آمریکا برای خروج از مشکلات کنونی امید زیادی بسته است، اما کاخ سفید تاکنون امتیاز ویژه‌ای در این زمینه نداده است.

نشست سران ناتو روز سه‌شنبه در واشنگتن آغاز شد و تا امروز (پنجشنبه) ادامه دارد. پس از ۱۴ سال، این برای نخستین بار است که یک دولت حزب کارگر از انگلیس در اجلاس ناتو شرکت می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار