جوان آنلاین: یک نماینده مجلس شورای اسلامی میگوید: در کشورمان بیش از ۳۰ هزار پروژه نیمهتمام وجود دارد که در ابعاد و مقیاسهای مختلفی اجرا شدهاند. یکی از اقدامات مثبت دولت شهید سیدابراهیم رئیسی توجه ویژه به این مسئله بوده است. در دوره ایشان، به جای آغاز پروژههای جدید، تلاش بر تکمیل پروژههای نیمهتمام متمرکز شد. این تصمیم با هدف استفاده بهینه از منابع موجود و جلوگیری از افزایش بار مالی و زمانی بر کشور اتخاذ شد.
پروژههای زیرساختی و عمرانی به عنوان نمادهای پیشرفت و توسعه تلقی میشوند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در طول دهههای گذشته، شاهد آغاز پروژههای متعدد در زمینههای مختلفی بودهایم، با این حال یکی از مشکلات اساسی که کشور با آن مواجه شده است، وجود تعداد زیادی پروژه نیمهتمام است که به دلایل مختلف از جمله کمبود بودجه، برنامهریزی نادرست و تغییرات مدیریتی به اتمام نرسیدهاند. در این میان، دولت شهید سیدابراهیم رئیسی با درک عمیق این مسئله و با اتخاذ رویکردی مبتنی بر اولویتبندی و بهرهوری، تلاش کرد این مشکل را به شکلی اصولی حل کند و با تأکید بر تکمیل پروژههای نیمهتمام و جلوگیری از آغاز پروژههای جدید بدون پشتوانه مالی مناسب، گامی بزرگ در جهت استفاده بهینه از منابع و کاهش فشار بر اقتصاد کشور برداشت. در این راستا، دولت نه تنها از منابع مالیاتی بهره گرفت، بلکه با مشارکت مردم و بخش خصوصی نیز تلاش کرد پروژههای نیمهتمام به سرانجام برسند و بار مالی بر دولت کاهش یابد. این اقدامات نه تنها به پیشرفت و توسعه کشور کمک کرد، بلکه نشان از یک مدیریت هوشمندانه و متعهد به رفاه و آینده مردم داشت.
تکمیل و بهرهبرداری از بسیاری از پروژههای نیمهتمام
علی احمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات دولت شهید رئیسی به «جوان» میگوید: از جمله سیاستهای اجرایی در این راستا، استفاده از درآمدهای مالیاتی برای تکمیل پروژههای نیمهتمام بود. دولت شهید رئیسی با اولویتبندی پروژهها، تأکید داشت ابتدا پروژههایی که اهمیت بیشتری دارند، تکمیل شوند و سپس به سایر پروژهها پرداخته شود. ایشان با این رویکرد تأکید داشتند که «هیچ پروژهای کلنگزنی نشود تا طرحهای نیمهتمام به پایان رسد» و برای تحقق این هدف، نهضتی به راه انداختند که به تکمیل و بهرهبرداری از بسیاری از پروژههای نیمهتمام منجر شد. وی میافزاید: یکی از ویژگیهای برجسته دولت سیزدهم، سفرهای استانی شهید رئیسی بود که طی آن توانستند بسیاری از پروژههای نیمهتمام را ساماندهی و به بهرهبرداری برسانند. این سفرها نه تنها رکورد بیسابقهای را به ثبت رساند، بلکه نشاندهنده اهتمام دولت به حل مشکلات مردم و تکمیل پروژههای نیمهتمام بود. در این بین، استفاده از منابع مالی بدون نیاز به چاپ پول و کنترل رشد نقدینگی از دستاوردهای مهم این دولت به شمار میرود. برخلاف دولتهای قبلی که برای تأمین هزینهها به استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول متوسل میشدند و این موضوع به افزایش نقدینگی و تورم منجر میشد، دولت سیزدهم توانست با اخذ مالیات از ابربدهکاران مالیاتی و تحقق ۱۰۸درصدی درآمدهای مالیاتی، منابع مالی لازم را تأمین کند.
نماینده مجلس خاطرنشان میکند: مالیاتها به عنوان یکی از اصلیترین منابع درآمدی دولت، نقشی اساسی در اجرای پروژههای مصوب در سفرهای استانی دارند. این منابع مالیاتی، اعتبارات لازم را برای پروژههای توسعهای و زیرساختی فراهم کرده است که موجب افزایش ظرفیت تولید، ایجاد فرصتهای شغلی جدید و تقویت زیرساختهای اقتصادی میشوند. به عنوان مثال، در سال جاری ۱۱ هزارمیلیارد تومان از محل مالیاتها برای پروژههای مصوب در سفرهای استانی رئیسجمهور تأمین شده است. این حجم سرمایهگذاری، اهمیت و نقش حیاتی مالیاتها در توسعه متوازن مناطق مختلف کشور را به وضوح نشان میدهد. وی ادامه میدهد: یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی برای تکمیل پروژههای نیمهتمام، مشارکت مردم و بخش خصوصی است. با ایجاد بسترهایی مانند شرکتهای سهام عام پروژه، میتوان زمینهای فراهم کرد که مردم و بخش خصوصی در این بخش از اقتصاد مشارکت کنند و پروژههای نیمهتمام معطل بودجههای دولتی نمانند. با اعتمادسازی مجدد و بهرهگیری از توان مردم، میتوان این پروژهها را به سرانجام رساند و به اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور نزدیکتر شد. این رویکرد میتواند به جهش تولید و توسعه پایدار کمک شایانی کند.
احمدی در پایان تأکید میکند: دولت شهید رئیسی با رویکردی پایدار و مسئولانه، تکمیل پروژههای نیمهتمام را در اولویت قرار داده است. این رویکرد نه تنها باعث بهبود زیرساختهای کشور میشود، بلکه با استفاده از منابع مالیاتی به جای استقراض و چاپ پول، از ایجاد تورم و بیثباتی اقتصادی جلوگیری و به توسعه متوازن مناطق مختلف کمک میکند.