کد خبر: 1237723
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
دومین مناظره در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

جوان آنلاین: پس از اولین مناظره‌ی دو نفره‌ی نامزدها در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری که با موضوع فرهنگی - سیاسی از صداوسیما پخش شد، امشب دومین مناظره با موضوع اقتصادی از ساعت ۲۱:۳۰ با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

به گزارش مهر، مجری مناظره‌ها در دور دوم تغییری نکرده است و همچنان مهدی خسروی اجرای مناظرات را بر عهده دارد.

۲۳:۱۶ جلیلی: ما به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم

مجری در پرسش از جلیلی گفت: شما وعده خانه دار کردن مردم را با طرح‌هایی چون اعطای زمین دولتی و ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده‌اید. چطور می‌خواهید این وعده را محقق کنید؟

جلیلی درباره راهکارهای خود در حوزه مسکن، بیان کرد: مسئول ستاد آقای پزشکیان که چندین سال وزیر راه و شهرسازی بود، طرح مسکن مهر را مزخرف دانست. همچنین در سال ۸۴ گفت که بالا بودن قیمت مسکن ربطی به ما ندارد و آیا این رویکرد می‌خواهد ادامه یابد یا خیر. آقای پزشکیان می‌تواند بگوید که این نظر خود آن فرد بوده است و به من ارتباطی ندارد و باید در این باره پاسخ دهد.

وی اظهار کرد: ما به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم. اگر شرایط ازدواج خوب باشد، سالی ۸۰۰ هزار ازدواج داریم و هر خانواری نیاز به خانه دارد، البته میزان ازدواج کاهش یافته و نباید الان بگوییم که ازدواج کاهش یافته، خب خانه کمتر بسازیم، بلکه باید شرایطی فراهم شود که ازدواج افزایش یابد و مشکل مسکن هم حل شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: عده‌ای گفتند که مسکن مهر مزخرف است و باید می‌گفتند که چه طرحی دارند و بعد هم افتخار می‌کردند که یک خانه نساختند. در ۸ سال دولت روحانی متوسط قیمت مسکن ۱۰ برابر شد. اصلاً می‌دانید که چند درصد مردم اجاره نشین هستند؟

جلیلی تصریح کرد: یکی از مشکلات عدم ساخت مسکن، زمین است و در برنامه هفتم توسعه راهکار رفع این مشکل آمده است. یکی از مشکلات اساسی عدم تحقق حل مسئله مسکن، مشکل زمین است و به همین دلیل قیمت مسکن تا این حد گران می‌شود. باید برای رفع این مشکل راه حل داشته باشیم و در دولت شهید رئیسی برای حل این مشکل بحث و تبادل نظر شد و در برنامه هفتم آمد و و مصوب شد که باید مورد توجه باشد.

جلیلی گفت: رئیس جمهور و دولت باید این مسائل را بداند و نباید بگوید که ما بعداً این مسائل را بررسی می‌کنیم و باید گره‌ها را باز کنیم. یکی از گره‌های اصلی حوزه مسکن در برنامه هفتم باز شد، اما مسکن یک بحث تک بعدی نیست و ابعاد اقتصادی و راهبردی هم دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مقام معظم رهبری بحث اقتصاد دریا محور را ابلاغ فرمودند و باید مورد توجه قرار گیرد.

۲۳:۰۷ پزشکیان: بدترین وضعیت تورم در این دولت رخ داده

مجری در پرسش از پزشکیان گفت: قبلاً گفتید اگر یارانه‌ها حذف شود و یارانه فقط به افراد در دهک‌های پایین داده شود، مشکلات اقتصادی حل می‌شود. در جای دیگر مطرح کردید مبلغ ۴۵ هزار تومان یارانه کمر اقتصاد را خرد کرد. یکی از وزرای دولت قبل که اکنون به ستاد شما ملحق شده، اشاره کرده بود که پرداخت یارانه برای ما مصیبت عظما است. آیا قرار است این شیوه پرداخت یارانه در دولت شما متوقف شود؟ کدام دهک‌ها را حذف خواهید کرد؟

پزشکیان در بخش هفتم سخنان خود اظهار داشت: وقتی آقای جلیلی اطلاعات غلط به مردم می‌دهد باید جواب بدهم. یک آدمی که می‌گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم توهم برش داشته بود یا برنداشته بود؟ به چه گروهی می‌خواهد سبد دهد؟ من هم می‌گویم می‌دهم اما بر چه اساسی و چگونه؟

وی ادامه داد: بر اساس آمار بانک مرکزی در دولت رئیسی تورم ۵۲ درصد است. بدترین وضعیت تورم در این دولت رخ داده و این هم آمار رشد تورم‌ها است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردم عزیز ببینید سفره‌های شما با ۱۰ برابر کردن خوب شده به ایشان رأی دهید اما اگر بد شده بدانید با شما صادق نیستند و وعده‌هایشان را عملیاتی نمی‌کنند. تا دلتان بخواهد وعده می‌دهند. مثل اینکه من بگویم به کل مردم فلان امکانات را خواهم داد.

وی با بیان اینکه ما قانون را اجرا می‌کنیم، گفت: در طرفداران من چپ، راست، مذهبی و بی تفاوت و بی نماز هم هست. بنده قانون را اجرا خواهم کرد آنچه که از نظر قانونی در اختیار باشد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: دولت شهید رئیسی گفته بود یک میلیون مسکن می‌سازم اما منابع مشخص نبود. نتیجه این است که _ساخت مسکن_ فرقی با قبل نکرده است. علت هم این است که وعده داده‌اند و نتوانسته‌اند اجرا کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: نمی‌شود سالی یک میلیون مسکن ساخت بلکه آن‌چه قانون است و آن‌چه اینها مدعی بودند را در حد توانم اجرا خواهم کرد. خارج از قانون نمی‌توان کاری کنم.

پزشکیان اذعان داشت: برای حل مشکل مسکن مساله فقط این نیست. در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری طرح آمایش سرزمین دیده شده که طبق آن نباید شهرهای بزرگ بزرگ‌تر شوند و اینکه مردم از روستاها به حاشیه نشینی روی آورند؛ وقتی این موضوع رخ دهد قیمت مسکن بالا می‌رود.

وی بیان کرد: بنده راهی که دولت رئیسی رفته ادامه داده و قانون را پیگیری خواهم کرد و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را اجرا کرده و توسعه متوازن را دنبال خواهم کرد. تهران در سال‌های نه چندان دور مشکل آب پیدا می‌کند و هم اکنون درگیر فرونشست شده و منابع زیرزمینی رو به اتمام است. اگر آمایش سرزمین در تهران اجرا نشود با فاجعه رو به رو می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دولت باید بتواند پولی به کارمندان خود بپردازد که در خانه خود زندگی کنند. چه کسی باعث می‌شود قیمت اجاره بالا رود؟ غیر از تورم است؟ تورم را دولت درست کرده و باید حقوقی که به پرسنل می‌دهی بر اساس تورم بدهی.

وی اضافه کرد: دولت‌ها بر اساس تورم پول نمی‌پردازند مشکل ایجاد می‌شود. دولت وقتی شبانه جیب مردم را خالی می‌کند نمی‌تواند مشکلات دیگر را حل کند. اگر جلوی تورم را بگیریم که راه حل‌های مشخصی دارد و حقوق را متناسب بالا ببریم می‌توانیم به تعداد از مشکلات را حل کنیم.

۲۳:۰۰ جلیلی: بورس یکی از مهمترین ابزارها برای جهش تولید و رشد اقتصادی است

مجری در پرسش از جلیلی پرسید: آقای جلیلی منتقدان شما معتقدند در دولت شما بورس ریزش خواهد کرد. می‌گویند شما طرفدار اقتصاد دستوری هستید. آیا معتقد به تأمین مالی از بورس هستید یا خیر؟ وضعیت بورس در دولت شما چگونه خواهد بود؟

جلیلی در ادامه درباره راهکارهای خود برای رفع مشکل بورس، گفت: بحث بورس یک بحثی است که میلیون‌ها نفر با آن درگیر هستند. بنده در همین ایام و در بسیاری از اجتماع‌ها که شرکت کردم، بسیاری از مردم به دلیل سو مدیریت از این بخش ضربه خوردند و سو مدیریت عده‌ای باعث شد که مردم ضرر کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در سال ۹۹ که این مسائل در حوزه بورس ایجاد شد، نامه‌ای به حسن روحانی نوشتیم و ۲۲ نکته را به وی گفتیم، اما چرا وضعیت بورس به آن فلاکت کشیده شد و سرمایه مردم از بین رفت. اگر طرحی داشتند چرا همان زمان امثال آقای عبدو ایده‌ای برای رفع مشکلات ندادند؟

وی ادامه داد: بورس یکی از مهمترین ابزارها برای جهش تولید و رشد اقتصادی است و بازار ثانویه هم که یک نقش مؤثر دارد. باید شورای ثبات وجود داشته باشد و بانک مرکزی نمی‌تواند تصمیمی بگیرد که به بازار بورس لطمه بزند.

جلیلی گفت: بیمه نباید نسبت به بورس بی‌تفاوت باشد و مردم ضرر کنند؛ همان طور که برای خودرو بیمه در نظر گرفته می‌شود، باید برای سهام هم بیمه در نظر گرفته شود و این پیشنهاد ما است که حتماً باید انجام شود تا مردم که این گونه متضرر شدند، تا حدی جبران شود.

جلیلی تاکید کرد: ما نامه نوشتیم و به حسن روحانی گفتیم که از یکسری از اقدامات برای مدیریت بازار بورس استفاده شود. بحث ما آن است که بیمه سهام باید مورد توجه باشد. ما زمانی که از جهش صحبت می‌کنیم، یکی از بسترهای آن بورس است.

وی گفت: عده‌ای از کسانی که به دنبال رانت هستند و به دنبال پول‌های بادآورده هستند، دوست دارند که بورس تلاطم داشته باشد تا آن‌ها بتوانند از رانت‌های خود استفاده کنند که ما به دنبال شفافیت هستیم تا این‌گونه نباشد که عده‌ای در یک روز ۵۰۰ سهم در بورس بخرند و عده‌ای حتی یک سهم را هم نتوانند بخرند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نظر ما تقویت بورس است. اگر ما حرف از تولید و جهش تولید می‌زنیم و امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است، باید تسهیل تأمین مالی اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: بنده به طور مشخص می‌گویم زمانی که بحث پروژه پتروپلایشگاه‌ها را مطرح کردیم، می‌گفتند که سرمایه‌گذاری آن از کجاست که بنده گفتم از همین سرمایه مردم باشد و سود آن را هم به مردم دهیم.

۲۲:۵۴ پزشکیان: وظیفه حاکمیت این است که نگذارد آوارگان بدون خانه بماند

مجری در پرسش از پزشکیان گفت: در دوران مسؤولیت اقای طیب نیا نرخ بهره بالا موجب شد به بورس آسیب وارد شود و ناترازی بانک‌ها شدت بگیرد. رویکرد دولت شما که فارغ از عملکرد دولت روحانی چگونه خواهد بود؟

وی افزود: از خود من بپرسید که چه می‌گویم. حاکمیت در حکومت جمهوری اسلامی هیچ انسانی نباید شب سرش را گرسنه بر روی تخت بگذارد. در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم خیلی‌ها در خیابان گدایی می‌کنند و شب در بیقوله‌ها می‌خوابند و ما ادعا می‌کنیم خیلی کارها می‌کنیم. کسی که بخوابد و به فکر مسلمانان نباشد مسلمان نیست.

پزشکیان: پس حاکمیت وظیفه دارد آن‌هایی که گرفتار هستند و نمی‌توان زندگی را تأمین کنند به هر شکل ممکن مشکلش را حل کند. وظیفه حاکمیت این است که نگذارد آوارگان بدون خانه بماند.

وی افزود: من تا الان از یک مریض یک ریال پول نگرفتم. من محرومین را درمان می‌کنم و شما بروید پولداران را درمان کنید. در روند حکومتی که من قدرتش را به دست بگیرم نمی‌گذارم فقرا و محرومین سرشان را گرسنه بر روی بالشت گذارند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اولین قدم شناسایی است. در جمهوری اسلامی فعلاً نقشه‌ای برای این‌ها وجود ندارد الان به همه یارانه می‌دهد. اول باید بدانیم به چه کسانی باید یارانه بدهیم و چه کسانی ندهیم. اینکه می‌گویند این‌ها نقشه داریم نقشه‌شان را بدهند ببینیم چگونه است.

۲۲:۴۸ جلیلی: قرار نیست بنزین گران شود

مجری در پرسش از جلیلی گفت: آیا در دولت شما قیمت حامل‌های انرژی مثل بنزین قرار است آزاد شود و یا یارانه آن‌را به حساب سرپرستان خانواده واریز کنید؟ آیا زیر ساخت‌های لازم برای اجرای طرحی که مطرح کردید را دارید؟ نهایتاً با قیمت بنزین چه‌کار خواهید کرد؟

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با ناترازی انرژی و طرح وان و اینکه آیا در دولت شما قرار است قیمت بنزین آزاد شود و آیا کشور زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این طرح دارد و در نهایت با قیمت بنزین چه کار می‌کنید بیان کرد: مردم دارن می‌بینند که رئیس جمهور سابق و اسبق همه در کدام ستاد هستند و همه ظرفیت‌های خود را پای چه ستادی آورده‌اند و چگونه این بحث را دنبال می‌کنند آقای پزشکیان امروز در جایگاه دانشگاه صحبت نمی‌کنید و در منصب رئیس جمهور صحبت می‌کنید و اینکه می‌گوئید راه حل پیدا کنیم یعنی چه وقتی مسئول می‌شوید باید بدانید چه کار می‌کنید؟

جلیلی افزود: بحثی که شما می‌گوئید مثل همان آقایی است که آمد گفت من صبح جمعه متوجه شدم و همین است که مردم نمی‌توانند تصمیم بگیرند و از همین صحبت‌های شما نوسانات شروع شده است. مردم باید بدانید که ما باید امروز تصمیم بگیریم و باید این مطالعات را از قبل انجام داده باشیم و دوره ریاست جمهوری دوره مطالعه نیست و هر روز که می‌گذرد به مردم فشار می‌آید.

وی گفت: تا نقطه اجرایی شدن طرح وان پیش رفته‌ایم و توضیح می‌دهم که همه می‌گویند این دولت سوم روحانی با آقای پزشکان شکل می‌گیرد می‌گوید چرا ما باید به همه یکسان یارانه انرژی را بدهیم و این یعنی بی‌عدالتی و کسی که سه ماشین دارد سه برابر از یارانه استفاده می‌کند و کسی که ماشین ندارد از این یارانه بی‌بهره خواهد بود. یعنی کسی که پولدارتر است چندین برابر یارانه می‌گیرد و این ظلم به مردم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: موضوع طرح وان برای ناترازی انرژی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بهترین برنامه این است که مردم را مشارکت دهیم و خود مردم را در این طرح بزرگ ملی سهیم کنیم. اگر مردم را در مدیریت مصرف انرژی مشارکت دهید و بگویید که این میزان از انرژی سهم شما است و خودتان این را مدیریت کنید آن موقع مردم چون در این موضوع احساس نفی می‌کنند وارد می‌شوند.

جلیلی، در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح ابزار کنترل را از از دولت نمی‌گیرد گفت: این‌طور مردم در همه حامل‌های انرژی مثل گاز برق بنزین احساس می‌کنند که هر چقدر این مصرف را مدیریت کنند پولش به جیب خودشان می‌رود و این روند را ما به گونه‌ای پیگیری کرده‌ایم و امروز زیرساخت‌های آن در کشور فراهم است. می‌توان این را از برق شروع کرد و به سمت گاز هدایت کرد و مردم ببینند که این بی‌عدالتی غلط کنار گذاشته شده است و از آن لذت ببرند و بعد بنزین که قرار نیست قیمت آن اضافه شود.

۲۲:۴۴ پزشکیان: دولت نباید به تولید دستور دهد که چه کار کند

مجری در پرسش از پزشکیان گفت: یکی از موضوعات مهم در کشور بحث ناترازی انرژی است و یک دیدگاه برای کاهش این ناترازی افزایش قیمت حامل‌های انرژی بویژه قیمت بنزین است. مسئله قیمت بنزین همیشه یک‌موضوع مورد توجه مردم بوده چرا که می‌تواند شاخص تأثیرگذاری در زندگی مردم باشد. آقای پزشکیان شما سه سال پیش در جلسه دانشجویی اشاره کردید که در همین بنزین که اینها کران کرده بودند، معتقد بودم که قیمت بازار آزاد بدهم. یعنی همان ۲۵ هزارتومان. رئیس ستاد شما اعلام کرده که هر قیمتی برای حامل‌های انرژی اگر با کارشناسی طرح شود، با آرامش و همکاری مردم این قیمت‌ها جا می‌افتد؛ آیا نظر شما همچنان همان نظری است که سابقا مطرح کردید؟ یا تغییری کرده است؟

پزشکیان در بخش پنجم سخنان خود گفت: اولاً این بحثی که مربوط به انرژی بود آقای دکتر گریز زدن به آقای روحانی. روحانی به من چه ربطی دارد؟ دوماً آنچه که من گفتم نگاه خودم است و قانونا باید اجرا شود.

وی افزود: اگر اینها طرح داشتند چرا زمان شهید رئیسی اجرا نکردند؟ به این سادگی هم نیست یعنی در تئوری بگویند فلان می‌کنم اما در عمل اجرا بشود از نظر علمی با هم فاصله دارد. ما باید کاری کنیم مردم تحت فشار قرار نگیرند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: الان سالی ۵ میلیارد دلار پول سوخت می‌دهیم، آیا این سوبسیدی که می‌دهیم را دوباره می‌خواهیم هزینه کنیم؟ نگاه ما در بورس همان نگاه آقای دکتر عبدو است. موضع ما روشن است.

پزشکیان بیان کرد: اقتصاد مختص یک نفر نیست و اینگونه نیست یک نفر برای کشور نقشه اقتصاد بکشید بلکه مجموعه‌ای از اقتصاددانان بسته به تخصص نسخه می‌دهند و نقشه طراحی می‌کنند. کارشناسان مربوط به این رشته را به کار خواهیم گرفت که چگونه بورس را کنترل کنند.

وی ادامه داد: اصولاً دولت نباید به تولید دستور دهد که چه کار کند. و با چه قیمتی تولید کند. مداخله دولت در اقتصاد همان بلایی است که سر بازار، تولیدکننده و.. می‌آید. کار باید در روند کارشناسی باشد. موضع ما اعلام شده است. دکتر عبدو را همه می‌شناسند.

پزشکیان گفت: آنچه که ما در بورس انجام خواهیم داد ثبات و امنیت بورس را بر می‌گردانیم و کسری دولت را از بورس جبران نخواهیم کرد در حالی که دولت‌ها الان این کار را می‌کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: دولت وقتی در قیمت گداری دخالت نکند و هر هفته قانون و تبصره ندهد و مداخلاتی در کار تولید نکند بی ثباتی خود به خود حل می‌شود و بورس راه خود را می‌رود.

پزشکیان بیان کرد: اقتصاد بهداشت و درمان، بورس و پولی و مالی و… باهم زمین تا آسمان فرق می‌کنند و ما از کارشناسان استفاده خواهیم کرد. حل مشکل بورس ساده نیست. خود تحریم‌ها در بورس تأثیرات زیادی دارد بنابراین تا زمانی که مشکل تحریم حل نشود موج ان بر بورس اثرگذار خواهد بود.

وی در ادامه خطاب به جلیلی گفت: آقای جلیلی شما مثل آب خوردن تهمت می‌زنید و می‌گوئید تو فلانی.

۲۲:۳۴ جلیلی: تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور را در اختیار داشت، اما امروز خودتان را کنار می‌کشید

جلیلی ادامه داد: ما خوشبختانه در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم. امروز این افراد درباره برخی از جوانان فقط چون با آنان نیستند می‌گویند که این‌ها معلوم نیست که چه کسانی هستند؟

وی بیان کرد: آقای پزشکیان! تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور را در اختیار داشت، اما امروز خودتان را کنار می‌کشید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این مطالبی که گفته می‌شود خداوند شاهد است که این مطالبی که شما مطرح می‌کنید چقدر مطابق با واقعیت است و صدق دارد.

جلیلی گفت: همین بحث‌هایی که شما مطرح می‌کنید کسی که باعث شد پرونده ما به شورای امنیت ارجاع شود؛ حتی شما نمی‌دانید که این موضوع در چه تاریخی بود و زمانی که این را نمی‌دانید، راه حل رفع این مشکل را قطعاً نخواهید دانست. قطعاً کسی که موضوعی را نداند نمی‌تواند برای آن راه حل تعریف کند.

جلیلی گفت: شما ادعای صدق می‌کنید اما خلاف می‌گوئید. آقای پزشکیان همین که می‌گوئید با مردم صداقت داشته باشیم، پس باید در عمل هم اینگونه باشید و نباید همین جوری یه چیزی را بگویید، چون برای شما نوشته‌اند.

۲۲:۲۶ پزشکیان: من نه حزبم، نه جناحم و نه دسته‌ام!

پزشکیان گفت: یک دروغ واضح است. من حزبی نیستم. رئیس جمهوری که مثل آب خوردن تهمت می‌زند فردا بر سر مردم چه بلایی خواهد آورد. رئیس دانشگاه بودم با برادران بسیجی در روستاها کارگری می‌کردم و ۶۰۰ خانه بهداشت ساختم. بنده به مشارکت مردم معتقدم و ۵۰ مرکز بهداشتی بدون ارتباطات ساختم. من نه حزبم، نه جناحم و نه دسته‌ام!

وی افزود: بیشتر گروه آقای قالیباف و شهید رئیسی با من کار می‌کنند. راه من راه مولا علی است. شاخص مردم هستند بارها این را اینجا گفتم. مردم الان ۶۰ درصد در انتخابات شرکت نکردند. ۶۰ درصد فعلاً ما را قبول ندارد. اگر این تفکر بیاید تبدیل به ۲۰ درصد می‌شود و این ۲۰ درصد می‌تواند مردم را کمک کند؟

وی افزود: چه کسی گفته من با مسکن مهر مخالف هستم. گروهی که تفکرشان این است و کسی را پیدا می‌کنند و من را به آن مرتبط می‌کنند.

وی افزود: راحت جلو چشم مردم به من می‌گوید تو حزبی تو ضد مردم هستی. منی که با مردم هستم و حزبی نیستم. اینکه در جلسه دانشجویی من یک حرف زدم اینکه در حاکمیت می‌خواهی چه‌کار می‌کنی. جلسه دانشجویی نیست.

پزشکیان: ما پرت انرژی داریم و این انرژی را کسانی که امکانات و منابع بیشتری دارند مصرف می‌کنند. هزینه را آدم‌هایی می‌دهند که برق و بنزین مصرف نمی‌کنند. حاکمیت سوبسید را به کسانی می‌دهد که پولدار هستند اگر قرار است این مسئله عادلانه مطرح شود باید این پول به همه داده شود. اما اینکه چگونه باید بدهیم، اعلام کردم بدون نظر کارشناسی و بحث گفتگو با مردم نباید اتفاق بیافتد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اما قرار نیست ما سوبسید را به پولدارها بدهیم.
ولی آن روستایی و محرومان هزینه گرانی آن را بدهد. نگاه من این است اگر عدالت وجود دارد باید به محرومین برسیم. نباید با سوبسید دادن به من سفره نان محرومان را ساقط کنم. چرا کسی که خانه‌اش ۱۰ اتاق و چراغ دارد همان سوبسیدی را بگیرد که آن فقیر می‌گیرد. اگر نگاه، عادلانه است باید سوبسید را به اقشار آسیب پذیر بدهیم.

۲۲:۱۹ جلیلی: می‌گوئید که رشد ۸ درصد کلاهبرداری است در حالی که این در برنامه هفتم است

جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آقای پزشکیان شما می‌گوئید که دولتتان غیر از دولت آقای روحانی است آیا کسانی که اطراف شما هستند غیر از وزرای دولت روحانی هستند؟ آقای ظریف با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه آیا در تعداد شما هست یا نه که باعث شد در کشور ۱۵ بار همه بگویند که ما تعهدات را انجام دادیم و طرف مقابل از برجام خارج بشود. به دلیل بلد نبودن ابتدایی‌ترین چیزها اگر به شورای امنیت می‌گفتید هم علیه شما شکایت می‌شد. شما ماشینی که ۱۰۰ تومن نمی‌ارزید را به ۱۰۰ میلیارد خریدید و امروز باید طلبکار باشید. و می‌خواهید به اتکا فشار بیرونی به داخل فشار بیاورید.

وی، ادامه داد: قانون راهبردی که قانون دقیق در مجلس بود و این به دولت قدرت می‌داد که بتواند با قدرت پیش برود. شما ده‌ها امتیاز دارید به آن نتیجه را گرفتید. ما قائل نیستیم که این امتیازهایی را که شما داده‌اید بدهیم و نمی‌خواهیم بگوییم که او کاپ اخلاق را برنده نشد و ما می‌خواهیم کاپ اخلاق را برنده شویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: آقای پزشکیان شما برای همه کارهایی که انجام شده چشم پوشی می‌کنید و می‌گوئید عملکرد خوبی داشتید و اشکال شما این است که جوانان و مردم و متخصصان و دانشمندان را قبول ندارید. از یک طرف صحبت از اجماع می‌کنید اما وقتی که هزاران جوان و مدیر فقط چون جزو حزب شما نیستند می‌گوئید که ما دولت سایه درست کرده‌ایم و این دولت سایه غیر از هزاران جوان و دانشمند که پای کار ماندند و به جمع‌بندی رسیدند و شما می‌گوئید این‌ها را قبول ندارید.

جلیلی افزود: ما با ده‌ها شرکت دانش بنیان و با اصناف مختلف و در نقاط مختلف کشور جلسه گذاشته‌ایم. اشکال شما این است که بدون پیش‌بینی کار می‌کنید و من این را به آقای روحانی هم گفته بودم. بیان می‌کنید که چند اقتصاددان از برنامه شما حمایت کرده‌اند می‌شود برنامه‌تان را نشان دهید که از آن حمایت کردند.

وی ادامه داد: شما می‌گوئید که برنامه‌تان همان برنامه ۵ ساله هفتم است و بعد می‌گوئید که رشد ۸ کلاهبرداری است در حالی که این در برنامه هفتم است.

۲۲:۱۳ پزشکیان: من برنامه ریزی از بالا و آمرانه را قبول ندارم

پزشکیان در بخش سوم سخنان خود اظهار کرد: این می‌خواهد رئیس جمهور مملکت شود. جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند که من ادامه دهنده راه روحانی و دولت ایشان هستم. جلوی مردم به افرادی که نیستند تهمت میزند و حاضر به گفتگوی رودررو نیست. مردم بدانند این روند و نگاه یعنی این.

وی ادامه داد: شب گذشته دو مسیر و تفاوت‌ها را دیدید. سیاست گذاری از بالا و گروهی محدود بود. سیاست گذاری با مشارکت و خرد جمعی. من برنامه‌ریزی از بالا و آمرانه را قبول ندارم بلکه باید با مشارکت دستگاه‌های دولتی بخش خصوصی کارگران و اندیشکده‌ها، برنامه‌ریزی پشت درهای بسته و جمع محدود در دولت سایه زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: من به این شیوه پایان خواهم داد. گام اصلی در بهبود معیشت و پیشرفت کشور رفع تحریم و تعامل با جهان است من با سرعت اقدام خواهد کرد، اما معطل نخواهم ماند. همه مشکلات به دلیل تحریم‌ها نیست.

وی اضافه کرد: من به دنبال جهش تولید با مشارکت مردم هستم. من برنامه خود را برای اصلاح اقتصاد ایران اعلام کردم و بیش از ۱۴۰ اقتصاددان آن را تأیید کرده اند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اقتصاد ایران بر اساس با تعامل جهان، شایسته گزینی و مشارکت گسترده مردم اصلاح خواهم کرد. فکر غلط یعنی اینکه چند روز در انتخابات ریاست جمهوری دیدیم که بدون تعامل با دنیا می‌توانیم به رشد ۸ درصدی برسیم. مدیریت ضعیف یعنی فردی به مذاکرات می‌رود و نتیجه ارجاع پرونده به شورای امنیت سارمان ملل است.

پزشکیان اذعان داشت: رابطه غلط یعنی اینکه قهرمان ملی ما شهید سردار سلیمانی امینت عراق را تأمین کند و بازار اقتصاد به کسی دیگر واگذار شود. ما امروز با ۳ مشکل مواجهیم فکر غلط، مدیر غلط و رابطه غلط روز جمعه باید به این ۳ گانه غلط پایان داد.

وی ادامه داد: مردم من به شما دروغ نمی‌گویم. وعده‌های رویایی نمی‌دهم و قول‌های غیرعملی فریب نمی‌دهم اما تعهد می‌کنم که متخصص‌ترین افراد در اقتصاد را به کار بگیرم. تصمیمات اساسی با مشارکت مردم بگیرم و ثبات را به اقتصاد ملی برگردانم و مردم را بلاتکلیف نگذارم. مداخله‌های بیجای دولت در اقتصاد را از بین ببرم. ارتباطات مالی بین المللی را دوباره برقرار کنم. برای رفع تحریم‌های ظالمانه یک ساعت وقت را تلف نمی‌کنم. برای بازرگانان و کارآفرینان ایران عزت بیاورم.

وی بیان کرد: من به دنبال عدالت و رفع تبعیضم. مردم برای تأمین معیشت و رفاه شما شب و روز نشناسم و بالاخره تعهد می‌کنم که تلاش می‌کنم هیچ خانواده ایرانی نگران آینده فرزند خود نباشد. برای شما و برای ایران.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: علت این کارها، بکارگیری مدیران نالایق و غیرکارشناس‌اند. دور من می‌گویند آدم‌های بدی هستند دور اینها چه کسانی هستند؟ همان‌ها که از سفارت عربستان بالا رفتند.

پزشکیان تصریح کرد: مردم عزیز شما خودتان می‌دانید سفارت انگلستان و عرستان را چه کسانی اینگونه کردند قطعاً به گروهی که این فحش می‌دهد نبودند چرا که در این صورت زندان بودند بلکه افراد حاضر در دولت سایه هستند.

وی ادامه داد: این راحت می‌گوید شما دولت سوم روحانی هستید. کسی که قرار است رئیس جمهور شود تهمت می‌زند. خیلی از افرادی که در ستاد من هستند غیر از دولت روحانی هستند. برای این قرارداد غلط خود را می‌کشید که دوباره احیا شود.

۲۲:۰۴ جلیلی: در دولت قبل می‌گفتند که طرح مسکن مهر مزخرف است

جلیلی در بخش دوم اظهارات خود در مناظره انتخاباتی، گفت: متأسفانه آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات و راهکارهای رفع تحریم نگفت و فقط گفت که می‌رویم و امتیاز می‌دهیم.
وی خطاب به پزشکیان، گفت: شما آدمی هستید که حرف از نهج البلاغه می‌زنید و چرا این حرف‌های دروغ را می‌زنید؟ بنده بر اساس اعداد و رقم صحبت می‌کنم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شما ۳۲ سال عملکرد را می‌خواهید کنار بگذارید و می‌خواهید فقط به ۳ سال اکتفا کنید که البته این سه سال هم بسیار درخشان بود. شما می‌گفتید که صادرات نفت نمی‌شود و ببینید که صادرات نفت خام در سال ۹۸ چقدر بود و در سال ۱۴۰۲ چقدر رشد یافت و چندین برابر شد و همه این آمارها قابل بررسی است.
جلیلی افزود: درباره سرمایه‌گذاری خارجی که شما می‌گوئید باید با کشورها ارتباط برقرار کرد، ببینید که سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۹۸ چقدر افزایش یافت.
وی متذکر شد: در اوایل همین دولت شهید رئیسی عده‌ای نامه‌ای نوشتند به عنوان اقتصاددان و پیش‌بینی تورم ۱۰۰ کردند، اما این محقق نشد. شما کسانی را که پیش‌بینی‌های غلط می‌کنند برای کارها مبنا قرار می‌دهید.
جلیلی تاکید کرد: امروز مردم قضاوت می‌کنند و می‌دانند که ۸ سال تلخی در دولت قبل وجود داشت. تمام تلاش دولت رئیسی آن بود که خانه بسازد نه اینکه در دولت گذشته ساخت خانه را مزخرف می‌دانستند و امروز همان افراد در ستاد آقای پزشکیان مشغول به کار هستند. مشکل مردم همین مسکن است و باید حل شود، اما در دولت قبل می‌گفتند که طرح مسکن مهر مزخرف است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با فرافکنی نمی‌توان کارها را حل کرد و نمی‌توان با بهانه‌گیری از زیر بار مسئولیت‌ها کنار رفت و من نگرانم. رویکرد ما آن است که با قدرت و با استفاده از ظرفیت‌ها می‌توان مشکلات را حل کرد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: راهکار آنان این است که ما عقب‌نشینی کنیم و امتیاز دهیم؛ ما که این کار را کردیم و به همه تعهداتمان عمل کردیم اما دلار ۳ هزار تومانی را ۳۰ هزار تومان کردید و رشد اقتصادی در دولت روحانی منفی و صفر شد. آقای پزشکیان شما می‌خواهید دولت سوم روحانی را تشکیل دهید و می‌خواهید بازگشت به دولت روحانی داشته باشید.
جلیلی گفت: باید تحریم‌ها رفع شود و آلترناتیوش آن است که منفعل نباشیم و فعال باشیم. ما باید برویم و کار کنیم و تحریم‌های آنان را بی‌اثر کنیم، خود مقامات آمریکا گفتند که راهبرد فشار حداکثری شکست خورد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: راه بعدی آن است که علاوه بر اینکه تحریم‌ها را خنثی می‌کنیم، حداقل ۵۰ طرح داریم که باید طرف مقابل را حتی به لحاظ اقتصادی از تحریم کردن پشیمان کنیم و تحریم برای آنان پرهزینه شود.
جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: شما بقیه را متهم می‌کنید به طالبان و بعد درباره کسی که می‌گوید می‌خواهد قانون را اجرا کند و رشد اقتصادی ۸ را اجرا کند، می‌گوئید که اگر این کار را نکرد، اعدامش کنید.

۲۱:۵۹ پزشکیان: نزدیک ۱۵۰ اقتصاددان امضا کردند و از روند کاری ما دفاع کردند

پزشکیان گفت: شما پشت پرده بودید دولت در سایه بودید، آنچه که برادرمان می‌گوید این آمار غلط است. روندی که پولی به جامعه آمده است با درصد رشد فرق می‌کند. چیزی که دیروز من به شما نشان دادم پولی است که دولت چاپ کرده است. اینکه ما چقدر پول مملکت را اضافه کردیم در این دوره آمارش معلوم است. زندگی مردم نیز معلوم است.

وی افزود: مردم شما با پولتان می‌توانید بروید نان خانه و گوشت بخرید؟ چطور است که این‌ها نگذاشتند پول زیاد شود و روند مشکل ندارد پس چرا مردم گرفتار شدند؟ چرا بازنشسته‌ها دم مجلس می‌آیند و این‌ها کتکش می‌زنند؟ مگر نگفتند اشتغال دو برابر خواهد شد؟ مگر نگفتند سال یک میلیون مسکن ساخته می‌شود؟ مگر قرار نبود تورم را تک رقمی کنند؟ پدر مردم با این تورم ۴۰ درصدی در می‌آید.این نامزد ریاست جمهوری گفت: بعد می‌گویند ما بلدیم و برنامه داریم، برنامه را با آقای رئیسی می‌دادید! مردم زمان آقای خاتمی وضعیت شما بهتر بود یا نبود؟ بدانید این آدم‌هایی که با این نگاه می‌گویند شما بلد نیستید، کل بلد بودن این‌ها این است که در شورای امنیت رئیس بوده است! چند تا کاغذ را امضا می‌کرده است. آدمی که مدیریت نکرده است، اداره را اداره نکرده است، حالا آمده است و برای مملکت می‌گوید من برنامه دارم.

وی افزود: دیروز سوال پرسیدم آیا دولت رئیسی برنامه داشت یا نداشت. اگر دولت رئیسی برنامه داشت پس این برنامه که شما آورده‌اید چه است؟ از این طرف می‌گویند شما قانون را اجرا نمی‌کنید و از طرف دیگر می‌گوید ما برنامه داریم. و در ضمن لطف کند بگویند برنامه‌شان چه است؟

وی افزود: همین امروز نزدیک ۱۵۰ اقتصاددان امضا کردند و از روند کاری ما دفاع کردند. این‌ها یک عده هستند و نشسته‌اند در جایی به نام دولت سایه و برای همه چیز تصمیم می‌گیرند و بعد می‌گویند ما فلان می‌کنیم. در تئوری آدم می‌تواند هر حرفی بزند. شما دولت آقای خاتمی را مقایسه کن با حرف‌هایی که الان می‌زنی.

پزشکیان گفت: مردم شما اگر می‌خواهی رأی دهی این حرف‌ها را که گروهی می‌نشینند تصور می‌کنند دنیا را می‌توانند درست کنند. گفتگو راه حل دارد شما در تمام گفتگوهایی که در این مملکت رفتی انجام دادی پشت سرش قطعنامه علیه کشور انجام شده است. همان شهید سلیمانی به شما می‌گوید که مملکت را قفل کردید.

۲۱:۵۰ جلیلی: باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل

مجری در پرسش از جلیلی گفت: آقای ظریف گفتند آقای جلیلی پشت تمام تحریم‌ها ایستاده است؛ آقای عبدالعلی زاده رئیس ستاد پزشکیان هم اشاره کردند که یک پای قطعنامه‌های ضد ایرانی جلیلی است. دولت شما علاوه بر خنثی سازی تحریم‌ها برای رفع آنها چه تلاشی خواهد کرد؟ آیا پیش بینی می‌کنید در مسوولیتتان به توافق برسید؟

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین و آخرین مناظره دو نفره که سه‌شنبه شب ۱۲ تیر ماه به طور مستقیم از چندین شبکه تلویزیونی و رادیویی پخش شد، پیرامون اقتصاد و ۱۰ محور به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ داد.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر خنثی سازی تحریم‌ها در دولت شما برای رفع تحریم‌ها چه تلاشی خواهید کرد آیا پیش‌بینی می‌کنید در دوره مسئولیتتان به توافق برسید؟ گفت: من امروز مهمان مردم شریف لرستان بودم و به شدت ابراز ناراحتی می‌کردند از تعبیر نادرستی که در مورد شهید سلیمانی شده بود. آقای پزشکان من متأسفم که شما کشور ما را قفس می‌نامید یعنی چی در قفس کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات بسیار ارزشمندی را با دنیا دارد و می‌تواند بیشترین و گسترده‌ترین تعاملات را داشته باشد چرا می‌گوئید قفس؟

وی، در پاسخ به این پرسش پزشکیان که گفت آیا شما با تحریم پرواز خواهید کرد افزود: شما می‌گوئید که باید امتیاز بدهیم و ما تحریم را نمی‌پذیریم و شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی‌دهید و شما همه امتیازها را دادید که نتیجه بگیرید به همه امتیازها را دادید و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اید و الان همچنان می‌گوئید که با کارشناسان صحبت می‌کنم و شما بحثتان این است که فشار از بیرون باشد و با مجلس صحبت کنید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: آقای پزشکان ما امروز برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم نباید روابط را محدود به دو سه کشور قرار دهیم و حالا شما در مقابل چشم مردم که من برنامه ندارم در صورتی که ده‌ها بار گفتم و شما یک برنامه برای رشد کشور ندارید.

جلیلی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: شما باید جواب دهید چگونه باید از بن‌بست خارج شویم چرا که من معتقد نیستم که در بن‌بست هستیم و نمودارها نشان می‌دهد که ما در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و فروش نفت و عرصه‌های مختلف چقدر با وجود تحریم‌ها پیشرفت داشتیم و آمارهای شما آقای پزشکیان غلط است. شما دیشب روند رشد نقدینگی در دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی را برعکس گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید و بلد نیستید و می‌گوئید که بعدها می‌خواهید با کارشناسان صحبت کنید.

وی ادامه داد: باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل و این رفتار شما منفعلانه است که می‌گوئید به اتکای فشار بیرونی تحریم می‌خواهید به داخل فشار وارد کنید و در داخل چانه‌زنی کنید. این یعنی چه وقتی مجلس یک چیزی را مصوب می‌کند شما باید بدانید با چه قدرتی باید آن را دنبال کرد خودتان نماینده مجلس هستید و باید از آن طرف مسائل را پیگیری کنید نه از داخل مجلس، نباید به ملت فشار بیاورید و بگویید کوتاه بیاورید ما همه تعهداتمان را عمل کردیم و باید طلبکار باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نباید دوباره به مردم بگویید که ما امتیازهایی خواهیم داد که تحریم‌ها را بردارند بلکه او باید وظیفه‌اش را انجام دهد که ما به تعهداتمان عمل کرده‌ایم. دیگر چه امتیازی می‌خواهید به آنها بدهید که به تعهداتشان عمل کنند این را به مردم بگویید تا امروز این همه امتیاز داده‌اید باز می‌گوئید که می‌خواهید امتیاز بدهید. آیا روند کار شهید رئیسی خوب است و صحبت از صداقت می‌کنید در ۸ سال دولت آقای روحانی کارهایی که انجام داده‌اید همچنان طلبکار هستید.

جلیلی افزود: در برابر این تحریم‌ها رفتار شهید رئیسی درست بود که نمی‌گوید ۷۰۰ نفر از مردم ما روزانه در کرونا بمیرند که نمی‌توانیم واکسن بخریم و شهید رئیسی کارها را انجام می‌داد و ملت را از بلایی که آنها ایجاد کرده بودند خارج کرد. دولت شهید رئیسی صادرات ما را زیاد کرد و آیا دنیا فقط سه کشور است و من واقعاً متأسفم که ۴ سال دیگر بخواهد کشور ما اسمش بشود قفس و دنیا بشود فقط سه کشور بن بست است و باید از این بن‌بست خارج شوید. آقای روحانی ۸ سال به آفریقا نرفت در حالی که شهید رئیسی چند بار به آفریقا رفت و با همین کشورهای همسایه ارتباط داشت و ببینید که چقدر گشایش ایجاد شد.

وی گفت: آقای پزشکیان شما تشخیص و تجویزتان غلط است یک وقت شما در پزشکیتان ممکن با تشخیص غلط است یک نفر را بکشید اما این فرق می‌کند. نتیجه کارهای شما رشد منفی کشور است.

جلیلی اظهار داشت: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند؛ نه راجع به تحریم صحبت می‌کنند نه از راه حل‌ها صحبت می‌کنند. فقط می‌گویند با خارج حرف می زنیم و به کشور فشار می‌آوریم.

پزشکیان بیان کرد: می‌دانید آلترناتیو یعنی چه؟ من می‌گویم با آلترناتیوها و گزینه‌ها می‌روم.

جلیلی گفت: یکی از آن آلترناتیوهایت را بگو؛ غیر از امتیاز دادن چه آلترناتیوی داری؟

پزشکیان گفت: گفت‌وگو راه حل دارد؛ بعد از مذاکرات شما ایران تحریم شده است.

جلیلی تاکید کرد: این دروغ است. شما دیشب هم عوض اینکه برنامه‌هایتان را توضیح دهید...

پزشکیان گفت: شما برنامه دارید؟

جلیلی بیان کرد: برخی حرف‌های شما غلط و دروغ است آقای پزشکیان.

پزشکیان گفت: من اگر دروغ می‌گویم من را محاکمه کنید، اگر جلیلی دروغ می‌گوید، محاکمه اش کنید.

۲۱:۴۴ پزشکیان: مسیر سیاست‌های کلی نظام را طی خواهیم کرد

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در قسمت اول دومین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: قبل از اینکه وارد این بحث شوم دیشب این‌گونه تداعی شد که من خدمت سردار ملی کشور شهید قاسم سلیمانی بی احترامی صورت گرفت. بنده ایشان را غرور ملی و خار چشم دشمنان می دانم و الگویی که اگر جوانان ما راه ایشان را ادامه دهند بسیاری از مشکلات کشور را حل خواهیم کرد. چه در خارج به عنوان قهرمان ظلم ستیز و در داخل یاور همه افراد چه باحجاب چه بی حجاب.

وی افزود: از ابتدا گفتیم چارچوب قانون را اجرا می‌کنیم و مسیر سیاست‌های کلی نظام را طی خواهیم کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از مباحثی که وجود دارد این است که آمریکا باید تمام تعهداتش را اجرا کند تا ما هم برگردیم. ما باید در مورد این موضوع با دیگران هم صحبت کنیم تا راه حل برون رفت از این قضیه چگونه است. با کمیسیون امنیت مجلس، شورای امنیت و … صحبت خواهیم کرد تا به زبان و نگاه مشترک برسیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: وقتی وارد گفتگو می‌شویم اگر با یک گزینه وارد شویم اگر مورد اقبال قرار نگیرد قطع می‌شود. آیا در کشور تصمیم داریم فقط با یک گزینه وارد گفتگو شویم یا گزینه‌های دیگری هم داشته باشیم تا با عزت مصلحت حکمت به نتیجه برسیم. همیشه یک گزینه ممکن است منجر به شکست شود. این موضوع نیز به کارهای کارشناسی بر می‌گردد. ابتدا اینکه باید بدانیم آیا می‌خواهیم مشکلات با دنیا را حل کنیم یا خیر. اگر می‌خواهیم حل کنیم باید گزینه‌ها را بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: اگر یک گزینه داشته باشیم و آنها هم نپذیرند یعنی می‌خواهیم تا آخر با همین نگاه با تحریم‌ها بمانیم. آیا به مصلحت است؟ هیچ حاکمیتی در داخل قفس نمی‌تواند به شکوفایی و پویایی برسد. برای رسیدن به شکوفایی ابتدا با کشورهای همسایه به تعامل برسیم و سپس با دنیا. لازمه این اقدام داشتن برنامه با استفاده از نظرات کارشناسان و چارچوب‌های قانونی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم‌ها را لغو نیم بلکه باید ببینیم ما چه می‌دهیم و آن‌ها چه می‌دهند. ابتدا باید ببینیم می‌خواهیم مشکلات با دنیا را حل کنیم یا خیر و بعد گزینه‌ها را بررسی کنیم. باید آنچه که منجر به پویایی کشور می‌شود و به مصلحت کشور است را در دستور کار قرار دهیم و متخصصان باید راه برون رفت از این بن بست‌ها را پیدا کنند. به اعتقاد من باید از این بن بست‌ها خارج شویم.

۲۱:۳۹ آغاز مناظره‌ی آخر

مجری برنامه در ابتدا از پزشکیان پرسید: مشاور سیاسی شما در میزگرد سیاسی اینگونه اظهار داشت که قانون اقدام راهبردی مجلس مانع از بازگشت آمریکا به برجام شد، با توجه به اینکه این قانون پس از خروج آمریکا از برجام مصوب شد و اجرای تعهدات ایران را به اجرای تعهدات طرف مقابل موکول کرد، علت مخالفت شما با این قانون چیست؟

۲۱:۳۵ قرائت قرآن

در ابتدای برنامه آیاتی چند از قرآن کریم قرائت شد.

۲۱:۳۴ شروع مناظره

آخرین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

۲۱:۱۰ ورود جلیلی به صداوسیما

سعید جلیلی برای برگزاری آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با استقبال رئیس سازمان صداوسیما وارد صداوسیما شد.

۲۰:۳۷ ورود پزشکیان به صداوسیما

مسعود پزشکیان برای برگزاری آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با استقبال رئیس سازمان صداوسیما وارد صداوسیما شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار