کد خبر: 1237641
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۰
خانم فرخنده باروج، متولد سال ۱۳۶۵ در جزیزه هرمز است. او از ۱۳ سالگی کنار مادرش هنر‌های مختلف صنایع‌دستی را آموزش دیده و دوخت البسه محلی استان هرمزگان را یاد گرفته است.

جوان آنلاین: ورود جوانان و کارآفرینان به عرصه تولید می‌تواند تحولی بزرگ در اقتصاد کشور به وجود بیاورد. مشارکت مردم در اقتصاد به منزله اقدامی بزرگ در جهت شکوفایی صنایع و اشتغالزایی و رفع بیکاری‌هاست. بر همین اساس در اکثر استان‌های ایران زنان و مردانی که می‌دانند، می‌توانند کاری کنند به میدان آمده‌اند تا به کمک دیگر شهروندان تصمیم بزرگی بگیرند. خانم باروج از جمله کارآفرینانی است که با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان هرمزگان، عرصه صنایع‌دستی را برگزیده و حالا برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است. 
 
خانم فرخنده باروج، متولد سال ۱۳۶۵ در جزیزه هرمز است. او از ۱۳ سالگی کنار مادرش هنر‌های مختلف صنایع‌دستی را آموزش دیده و دوخت البسه محلی استان هرمزگان را یاد گرفته است. او در مورد واحد فناوری که دارد و زمینه کاری آن می‌گوید: «البسه محلی استان هرمزگان شامل خوس‌دوزی، زربافی و گلابتون‌دوزی می‌باشد که این نوار‌ها و گلابتون دوزی‌ها را روی پارچه‌ها و تور‌های مختلف به صورت شلوار و لباس و شال (جلبل وارنی)، چادر و لباس‌های مجلسی و اداری، همچنین زیورآلات سنتی و کیف و کفش استفاده می‌شود.»
از او می‌پرسیم از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون چه موفقیت‌هایی در این مسیر به دست آورده و دستاوردهایش چه بوده است، توضیح می‌دهد: «۱۳ سال بیشتر نداشتم که شروع به آموزش دیدن کردم و در عرض دو سال به مهارت خوبی رسیدم، به طوری که از ۱۵ سالگی می‌توانستم کار‌های خوبی برای مشتری‌ها آماده کنم. از سال ۱۳۹۴ به صورت تعاونی فعالیت‌های مان را همراه با خانواده شروع کردم. از همان زمان در نمایشگاه‌های زیادی در داخل کشور و خارج از ایران شرکت کرده و موفق شدیم خیلی قوی وارد بازار‌های داخلی و خارجی بشویم.»
خانم باروج در مورد زمینه فعالیت و نوع محصول و خدمات شرکت فناورش توضیح می‌دهد: «صنایع‌دستی استان هرمزگان و صادرات آن مهم‌ترین کار ماست. تعاونی ما در بحث شناسایی افراد، آموزش، بالابردن توانمندی بانوان و تولید البسه محلی استان فعالیت می‌کند. بر همین اساس ما مواداولیه و تمام تجهیزات را در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهیم و خرید‌ها هم به صورت تضمینی انجام می‌شود. تمام کسانی که با ما کار می‌کنند، خوب می‌دانند تولیدات‌شان روی دست‌شان نمی‌ماند و با قیمتی که از قبل تعیین‌شده تمام کارهای‌شان را می‌خریم، یعنی آن‌ها از همان روز اول که می‌خواهند چیزی تولید کنند، می‌دانند برای فروش محصولات‌شان هیچ مشکلی نخواهند داشت.»
این خانم کارآفرین در مورد اشتغالزایی و به کارگرفتن افراد در عرصه تولید صنایع‌دستی می‌گوید: «هم‌اکنون ۶۷ نفر پرسنل در زیر مجموعه خودمان داریم که ۱۰نفر از این اعضا هم در بخش‌هایی که مشغول هستند، هر کدام بین هفت تا ۱۵ نفر نیروی فعال و تولیدکننده دارند. در مجموع بیش از ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با ما همکاری دارند.»
او در پاسخ به این سؤال که محصول واحد فناور شما چه بخشی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند، می‌گوید: «در بحث پوشش بانوان، طرح و نقشی که به پارچه‌ها می‌دهیم، باعث می‌شود کیفیت تولیدات داخلی به نحو چشمگیری بالا برود؛ ضمن اینکه این کار و تولیداتی که انجام می‌شود برای خانم‌هایی که در خانه هستند و شرایط کار بیرون از خانه را ندارند هم درآمدزایی داشته باشد.»
خانم باروج به نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «ما مشغول تجاری‌سازی هستیم و حتی برندی را برای ثبت آماده کرده‌ایم که کارهایش در حال انجام است، اما مشکلات خط تولید در ایران تمامی ندارد. ما باید به مواداولیه ارزانقیمت دسترسی داشته و بتوانیم تمام لوازم مورد نیاز را در کمترین زمان ممکن تهیه کنیم تا نتیجه کار و محصولات‌مان به صرفه باشد، اما بازار تلاطم دارد و نمی‌شود به فردا امیدوار بود.»
این بانوی کارآفرین در مورد حمایت لازم و انتظارات‌شان از دانشگاه‌ها و مراکز و نهاد‌های مربوطه و مسئولان می‌گوید: «در بحث حمایت‌ها از طرف بسیج سازندگی تسهیلاتی دریافت کردیم که این باعث شد مسیری که باید در عرض چند سال پیش می‌رفتیم، سرعت بگیرد و به خوبی بتوانیم به اهداف‌مان برسیم. بسیج نیروی حمایتگر و همیشه در صحنه است. ما بار‌ها خواسته‌ایم کاری انجام دهیم، برای مشورت به سراغ کارشناسان بسیج رفته‌ایم و در طول مسیر هم اگر مشکلی پیش بیاید، تسهیلگران بسیج کمک حالمان بوده‌اند. حمایت‌های بسیج موجب شد تا در کار‌ها پیشرفت کنیم و در جزیره هرمز در بحث تولید صنایع دستی و گردشگری یک تحول بسیار خوب و بزرگ ایجاد کنیم و خانواده‌های زیادی را تحت پوشش قرار داده و با اشتغالزایی برای آن‌ها بتوانیم برایشان درآمدزایی و شغل پایدار ایجاد کنیم.»
این بسیجی فعال معتقد است که در جهت رشد و شکوفایی واحد‌های تولید فناور نیازمند برگزاری دوره‌های آموزشی برای خانواده‌ها و نوجوانان و جوانان باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار