کد خبر: 1236956
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵
دوستان دونالد ترامپ در حال اطمینان بخشیدن به مقامات ژاپن و کره جنوبی نسبت به حمایت وی از تلاش‌های صورت گرفته در دوران بایدن، برای تعمیق روابط سه جانبه هستند.

جوان آنلاین: پنج منبع آگاه خبر دادند دوستان دونالد ترامپ در حال اطمینان بخشیدن به مقامات ژاپن و کره جنوبی نسبت به حمایت ترامپ از تلاش‌های صورت گرفته در دوران بایدن، برای تعمیق روابط سه جانبه، با هدف مقابله با چین و کره شمالی هستند.

به گزارش تسنیم، این منابع افزودند: در جریان مذاکرات هفته‌های گذشته، مشاوران سیاسی ترامپ این پیام را به مقامات در سئول و توکیو ارسال کرده اند که اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، از تلاش‌های صورت گرفته در دوران بایدن برای تعمیق روابط سه جانبه با واشنگتن و پیشرفت‌های نظامی، اقتصادی و همکاری‌های دیپلماتیک با هدف کاهش تنش‌های جهانی و مقابله با چین و کره شمالی، حمایت خواهد کرد.

بر این اساس، این مذاکرات از سوی جمهوری خواهان و مقامات هر کدام از این دو کشور آسیایی که برخی از آنان به طور مستقیم در جریان مذاکرات حضور داشتند، به اطلاع رویترز رسانده شده است.

این مذاکرات که پیشتر خبری درباره آن منتشر نشده بود، بخشی از تلاش‌های دوستان و متحدان دونالد ترامپ برای متقاعد کردن نزدیکترین دوستان واشنگتن در آسیا است که دیدگاه خردکننده وی نسبت به متحدان سنتی، در سواحل هند- اقیانوس آرام پایان می‌یابد.

این در حالی است که آمریکا با تنش‌های فزاینده‌ای درباره موضوع تایوان، دریای چین جنوبی، دوستی و اتحاد جدید چین با روسیه و دلجویی و دوستی اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با کره شمالی مواجه است.

فرد فلیتز، مشاور و رئیس سابق شورای امنیت ملی در دوره ترامپ که ماه جاری به ژاپن سفر و با مقامات این کشور از جمله مشاور امنیت ملی توکیو دیدار کرده بود، اظهار کرد: من به آن‌ها اطمینان دادم که این اتحاد قوی‌تر خواهد شد و ترامپ می‌داند که ما باید از نزدیک با متحدانمان برای دفاع از منافع مشترکمان همکاری کنیم.

علاوه بر این، در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ماه نوامبر، دوستان ترامپ طرح‌های سیاست خارجی دیگری نیز ارائه کردند از جمله طرحی برای صلح در اوکراین و سازماندهی دوباره بودجه ناتو. اطمینان دادن به ژاپن و کره جنوبی، فراتر از آن است، زیرا این مذاکرات شامل گفتگو‌های مستقیم با مقامات خارجی است. در ماه مه، مقامات سابق سیاست خارجی ترامپ با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کردند.

این در حالی است که کمپین ترامپ تاکنون واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

در همین حال کریس لاسیویتا یک مشاور ارشد کمپین ترامپ درباره این موضوع اظهار کرد هیچ کس صلاحیت صحبت کردن با یک دولت خارجی و دادن قول و وعده از طرف رئیس جمهور ترامپ را ندارد. بخش سیاسی وب سایت کمپین ترامپ نیز به این موضوع نپرداخته است.

فلیتز تصریح کرد او از طرف ترامپ صحبت نمی‌کند و به جای آن، یک ارزیابی را براساس تجربه خود به او ارائه می‌دهد. وی خاطرنشان کرد آمریکا، ژاپن و کره جنوبی، با یکدیگر همکاری می‌کنند تا در دوران دیگر ریاست جمهوری ترامپ، با چین و کره شمالی مقابله کنند.

منابع این خبر تصریح کردند ده‌ها دیدار و نشست در سطح عالی بین مقامات ژاپن و کره جنوبی با نهاد‌ها و موسسات جناح راستی از جمله موسسه سیاست اول آمریکا و موسسه هریتیج و هادسون که در طرح ریزی سیاست ترامپ سرشناس هستند، برنامه ریزی شده است.

این در حالی است که جو بایدن، در دیدار با یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی و فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، آن‌ها را به همکاری با یکدیگر و غلبه بر دهه‌ها تردید و دشمنی دو جانبه ترغیب کرده است.

تلاش‌های انجام شده از سوی بایدن در تابستان گذشته در اجلاس کمپ دیوید بین رهبران این کشورها، منجر به همکاری‌های دفاعی جدید با هدف مقابله با تهدیدات هسته‌ای و موشکی کیم جونگ اون رئیس کره شمالی و ادعای حاکمیت شی جین پینگ رئیس جمهور چین بر جزیره تایوان است.

یکی دیگر از مقامات سابق ترامپ، این مذاکرات را تاکتیک‌های انتخاباتی دانسته و افزود: اتهام اصلی دموکرات‌ها علیه ترامپ این است که او دوستان و متحدان را کنار گذاشته و به تنهایی عمل می‌کند. ترامپ حالا دقت عمل بیشتری دارد تا فرصت هیچ حمله‌ای را از جانب دموکرات‌ها علیه خود ندهد.

این در حالی است که اولین مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ روز پنج شنبه ۲۷ ژوئن به میزبانی شبکه سی ان ان به مدت حدود ۱۰۰ دقیقه برگزار شد و دو طرف در تمامی موضوعات به شدت یکدیگر را مورد حمله قرار دادند.

براساس این گزارش، لغزش‌های کلامی بایدن و پاسخ‌های نامنسجم و تصادفی وی در این مناظره، نگرانی‌های بسیاری از دموکرات‌ها را درباره مناسب نبودن نامزد دموکرات‌ها برای یک دوره ریاست ۴ ساله دیگر برانگیخته و بسیاری از دموکرات‌ها را بر آن داشته تا به فکر جایگزینی برای بایدن باشند.

براساس این گزارش، ترامپ ۷۸ ساله نیز اشتباهات و خطا‌هایی در مناظره داشت، اما بیشتر تمرکز‌ها پس از مناظره به ویژه در بین دموکرات ها، بر روی خطا‌ها و ضعف‌های بایدن بوده است.

اما برخی چهره‌های برجسته دموکرات از جمله بیل کلینتون و باراک اوباما روسای سابق دموکرات آمریکا بار دیگر حمایت خود را از بایدن اعلام کردند.

بی بی سی نوشت: عملکرد بایدن در مناظره با ترامپ، دموکرات‌ها را نگران کرده است. تیم انتخاباتی جو بایدن آماده بود تا بعد از مناظره او با دونالد ترامپ، با تمام قوا از عملکرد او دفاع کند، اما در عوض، آن‌ها در گوشه رینگ گیر افتادند.

به نوشته آکسیوس، این گفت‌وگویی نبود که دموکرات‌ها امیدوار بودند بعد از مناظره داشته باشند. اما عملکرد ضعیف بایدن در طول مناظره، که با صدای خش‌دار سرما خورده، با لغزش‌هایی همراه بود، بلافاصله دموکرات‌ها را به وحشت انداخت و خبرنگاران فشار آوردند که تیم او چگونه می‌خواهد عملکردش در این مناظره را جبران کند.

در همین حال جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از نمایش ضعیف خود در مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ، در نخستین واکنش، ضمن تایید سن بالا و عملکرد بد خود در این مناظره، وعده داد که ترامپ را شکست خواهد داد.

داده‌های نهایی شرکت اطلاعاتی نیلسن نیز نشان می‌دهد بیش از ۵۱ میلیون بیننده تلویزیونی، مناظره انتخاباتی روز پنج شنبه جو بایدن و دونالد ترامپ را تماشا کرده اند.

براساس این آمارها، این رقم حدود ۳۰ درصد کمتر از ۷۳ میلیون بیننده تلویزیونی است که نخستین مناظره انتخاباتی سال ۲۰۲۰ را تماشا کردند. همچنین این تعداد بازدیدکننده، در میان سه مناظره اول ریاست جمهوری با کمترین تعداد بیننده از سال ۱۹۷۶ تاکنون، قرار گرفت.

عملکرد بهتر دونالد ترامپ در مناظره و روانه شدن موجی از انتقادات و ناامیدی‌ها به سوی بایدن، در حالی است که نامزد جمهوری خواهان درگیر پرونده‌های حقوقی و کیفری متعدد است و تاکنون در دو پرونده تجاوز جنسی و پرداخت حق السکوت گناهکار شناخته شده است.

گفتنی است که مناظره بعدی ریاست جمهوری آمریکا برای تاریخ ۱۰ سپتامبر به میزبانی شبکه‌ای بی سی برنامه ریزی شده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ۵ نوامبر سال جاری (۱۵ آبان) برگزار می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار