جوان آنلاین: قیمت خودروهای داخلی و وارداتی به طور بیسابقهای کاهش یافته است. از ۱۵خرداد تاکنون قیمتها سیر نزولی گرفته و اکنون با کاهش ۳۵درصدی قیمت انواع خودروهای خارجی و کاهش ۲۵درصدی خودروهای داخلی مواجه هستیم. کنشگران دلیل کاهش قیمتها را افت قیمت کاذب دلار و خودرو در ماههای گذشته میدانند و معتقدند رکود مطلق بازار خودرو در هفتههای اخیر موجب شده است بسیاری دست از خرید و فروش بکشند تا اتفاقات سیاسی و تحولات بازار ارز تعیینتکلیف شود.
افزایش و کاهش قیمت خودرو بستگی به سیاست متولی صنعت و میزان عرضه و تقاضا دارد، اما چند سالی است نوسانات قیمت دلار به شدت روی قیمت خودرو تأثیرگذار است. نرخ ارز در فروردینماه امسال حتی رقم ۶۷هزارتومان را نیز به خود دید و از آنجا که طی پنجسال گذشته فرمان خودرو در دست ارز بوده است، قیمت خودرو نیز روند صعودی به خود گرفت. بررسیها نشان میدهد قیمتها از نیمه فروردینماه امسال تا انتهای خردادماه بالغ بر ۱۰ درصد کاهش یافته و حتی بهای بسیاری از خودروها به بازار شب عید نزدیک شده است.
مقایسه قیمتی خودروها از اسفند سال گذشته تا انتهای خرداد گویای این نکته است که نرخها در روزهای پایانی بهار، به بهای انواع خودرو در اسفند سال گذشته بسیار نزدیک شده و برخی تفاوت قیمتها نیز بیشتر به دلیل تغییر پلاکهای۱۴۰۲ به ۱۴۰۳ است. بر این اساس روند کاهشی قیمتها در بازار خودرو به خصوص در خردادماه متأثر از افت نرخ ارز است، حال آنکه تیراژ روند نزولی به خود گرفته است. طبق آمارهای ارائهشده از سوی وزارت صمت، تیراژ خودرو در فروردینماه افت ۱۹درصدی را به خود دید و در اردیبهشتماه نیز کاهش ۱۷درصدی داشت.
در این زمینه، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دو روز پیش در صحن مجلس عنوان کرد که زیان انباشته خودروسازی به ۲۱۰همت رسیده است، بنابراین همراه با فریز ۱۴ماهه قیمتها و همچنین نبود افق روشنی مبنی بر اصلاح بهای خودرو در ماههای آتی، به نظر میرسد روند نزولی تیراژ حداقل تا دو ماه آینده تداوم داشته باشد، این در شرایطی است که عباس علیآبادی، وزیر صمت در افتتاحیه نمایشگاه قطعه از تولید یکمیلیونو۷۰۰هزار دستگاه خودرو در سال جاری خبر داده است. در حال حاضر بسیاری از کاندیداهای ریاستجمهوری وعده بهبود صنعت و بازار خودرو را میدهند، حال آنکه به نظر میرسد تا ثبات سیاسی در کشور ایجاد نشود و بازار ارز آرام نگیرد، نمیتوان انتظار تعادل قیمتی در بازار خودرو داشت.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران در گفتگو با خبرخودرو در خصوص رکود مطلق بازار خودرو در هفتههای اخیر میگوید: کاهش قیمت دلار به کاهش قیمت خودرو در بازار انجامیده و این شرایط، اوضاع ناخوشایندی را برای نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو رقم زده است.
اسد کرمی میافزاید: از ۱۵خرداد تاکنون قیمتها سیر نزولی گرفته است و اکنون با کاهش ۳۵درصدی قیمت انواع خودروهای خارجی و کاهش ۲۵درصدی خودروهای داخلی مواجه هستیم. بازار همچنان راکد است و اقدام دولت به واردات خودرو و فراهمآمدن امکان ثبتنام برای خودروهای وارداتی به این دلیل که در شمار محدود صورت گرفته است، نتوانست آنچنان که باید تغییر مطلوبی در بازار ایجاد کند، زیرا بازار خودرو برای متعادلشدن نیاز به عرضه گستردهتری دارد.
خودروهای لوکس تا ۴۰۰میلیون تومان ارزان شدند
فعالان بازار معتقدند میانگین قیمت ۱۰مدل خودروی داخلی منتخب حدفاصل نیمه فروردین امسال تا انتهای خرداد، بیش از ۱۰ درصد افت داشته است.
به گزارش اتحادیه فروشندگان خودرو، بیشترین افت بازدهی به دنا پلاس اتومات توربوشارژ مربوط میشود که قیمت آن از یکمیلیاردو۳۰۰میلیونتومان در نیمه فروردین به یکمیلیاردو۲۰میلیونتومان رسیده است، بنابراین این خودرو با افت بازدهی ۵/۲۱ درصدی طی ۵/۲ ماه گذشته مواجه شده است.
دو مدل خودروی دیگر با افت بازدهی دورقمی به چشم میآیند. در این بین، تارا اتومات در میانه فروردین امسال از یکمیلیاردو۲۳۰میلیونتومان به یکمیلیاردو۵۰میلیونتومان افت کرده تا بازدهی منفی ۵/۱۴ درصدی را ثبت کند. هایما در مدل ایکس۷ نیز افت ۵/۱۰ درصدی بازدهی را در ۵/۲ ماه گذشته داشته و قیمت آن از یکمیلیاردو۹۵۰میلیونتومان به یکمیلیاردو۷۴۵میلیونتومان رسیده است. در این بین، کمترین میزان افت قیمت نصیب کوئیک دندهای شده که رقم منفی ۷/۲ درصد را ثبت کرده است. قیمت این خودرو از ۴۴۰میلیونتومان در نیمه فروردین به ۴۲۸میلیونتومان در انتهای خرداد نزول کرده است.
ساینای دندهای بنزینی نیز که در میانه فروردین ۴۵۰میلیونتومان قیمت داشت، در حال حاضر ۴۲۵میلیونتومان بهفروش میرسد. پژوپارس و سمند نیز هر دو بازدهی منفی ۷ درصد را در بازه زمانی تحت بررسی ثبت کردهاند.
قیمت پژوپارس از ۷۳۰میلیونتومان ۵/۲ ماه پیش به ۶۸۰میلیونتومان در حال حاضر رسیده است. سورن نیز که در میانه فروردین ۷۸۰میلیونتومان قیمت داشت، حالا خودرویی ۷۲۵میلیونتومانی به شمار میرود. در گروه خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افت بهای ۲۰۰ تا ۴۰۰میلیونتومانی بودهایم؛ جایی که ارزش پورشه ماکان با ۴۰۰میلیونتومان کاهش به ۲۱میلیاردو۱۰۰میلیونتومان و مرسدسبنز E۲۰۰ با ۲۰۰میلیونتومان کاهش به ۱۷میلیاردو۳۰۰میلیونتومان رسید.
کاهش قیمت ۱۵میلیونتومانی دانگفنگ شاین مکس
همچنین در میان خودروهای چینی شاهد افت بهای یک تا ۱۵میلیونتومانی بودهایم؛ جایی که قیمت دانگفنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۱۵میلیونتومان کاهش بهیکمیلیاردو۸۲۰میلیونتومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۰میلیونتومان کاهش به ۲میلیاردو۳۶۰میلیونتومان، فونیکس تیگو۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۵میلیونتومان کاهش به یکمیلیاردو۹۹۵میلیونتومان، کیامسی X۵ (۱۴۰۳) با ۵میلیونتومان کاهش بهیکمیلیاردو۷۷۰میلیونتومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۲میلیونتومان کاهش به یکمیلیاردو۶۴۸میلیونتومان رسید.
میزان افت قیمت خودروهای داخلی و وارداتی نشان میدهد حباب قیمت این خودروها در ماههای انتهایی سال قبل و اوایل امسال به قدری بالا بوده است که بازار با کوچکترین تلنگری به شدت با ریزش قیمتها مواجه میشود چراکه با ریزش حباب قیمتی دلار بار دیگر شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار هستیم.