کد خبر: 1235772
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱
تیم فوتبال آلمان غربی ۵۰ سال پیش و در چنین روزی برای اولین و آخرین بار به مصاف آلمان شرقی رفت؛ دیداری که در نهایت با شکست آن‌ها همراه بود تا این اتفاق در تاریخ برای همیشه ثبت شود.

جوان آنلاین: پنجاه سال پیش در چنین روزی، آلمان شرقی یکی از بزرگترین شوک‌های ادوار جام‌جهانی را به رقیب اصلی آن روز‌های خود یعنی آلمان غربی وارد کرد. این بازی که یکی از سیاسی‌ترین بازی‌های جام‌جهانی به شمار می‌رود، در ورزشگاه فولکس‌پارک اشتادیون هامبورگ و در حضور بیش از ۶۰ هزار تماشاگر برگزار شد و دو تیم برای اولین و آخرین بار برابر هم به میدان رفتند که علی‌رغم تصور بسیاری از هواداران فوتبال آلمان شرقی برنده از زمین بازی خارج شد.

به گزارش ایرنا، رقابت‌های جام‌جهانی ۱۹۷۴ آلمان با حضور ۱۶ تیم برگزار شد که دو تیم شرق و غرب در یک گروه قرار گرفتند. «یورگن کروی» دروازه‌بان آلمان شرقی نقش به‌سزایی در این پیروزی داشت. هرچند دو تیم فرصت‌هایی برای گلزنی داشتند، اما او با چند واکنش خوب مانع گلزنی مهاجمان آلمان غربی شد و در نهایت و ناباوری هواداران فوتبال، این آلمان شرقی بود که برنده شد. تنها گل این بازی در دقیقه ۷۷ توسط یورگن اسپارواسر به ثمر رسید.

او که در یک کارخانه خودروسازی در آلمان شرقی کار می‌کرد، برای حضور در جام‌جهانی سه هفته مرخصی بدون حقوق گرفت تا تیم ملی کشورش را در آن سال همراهی کند. هرچند او برنامه‌ریزی کرده بود خیلی زود به محل کار خود باز گردد، اما آلمان شرقی به مرحله حذفی راه یافت.

در ادامه این جام، آلمان شرقی بالاتر از رقیب اصلی خود و با ۵ امتیاز سرگروه شد و آلمان غربی به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شد. شرقی‌ها در این مرحله که بازهم به صورت گروهی دنبال می‌شد برابر تیم‌های برزیل و هلند متحمل شکست شدند و تنها یک تساوی برابر آرژانتین به دست آوردند تا شانس صعود را از دست بدهند، اما در آن سو، آلمان غربی راهی فینال شد و در آخرین بازی با شکست هلند، جام قهرمانی را بالای سر برد.

گرد مولر، اسطوره ژرمن‌ها بعد‌ها در مصاحبه‌ای گفت: بعد از این بازی ساعت‌ها بیدار بودیم تا بفهمیم چرا و چگونه باختیم! یورگن کروی که بعد از این مسابقات راهی محل کار خود شده بود با استقبال بی‌نظیری از سوی همکاران خود در کارخانه ماشین‌سازی مواجه شد.

برچسب ها: دیوار ، برلین ، آلمان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار