کد خبر: 1232469
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
محمد گلریز به بیان نحوه ساخت قطعه موسیقی «ای دریغا» پرداخت و گفت زمانی که این سرود ساخته شد همه تعجب کردند که مگر می‌شود در چند ساخت چنین قطعه ای را ساخت.

جوان آنلاین: 35 سال از رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی می‌گذرد. 14 خرداد سالروز وفات امام خمینی(ره) قطعا یکی از پرسوزترین اتفاقات بعد از انقلاب اسلامی است که ایرانیان را در بهت و ناراحتی فرو برد.

به گزارش فارس، اهالی موسیقی در سوگ از دست دادن امام خمینی دست به کار شدند و همگام با مردم البته با زبان خودشان قطعاتی را تولید کردند که حتی با توجه به شرایط ابتدایی انقلاب و نبود ابراز و ادوات موسیقی مناسب در آن دوره در خاطره‌ها ثبت شده است.

قطعا قطعه دریغا ای دریغا یکی از آثار ماندگار محمد گلریز در سوگ رحلت حضرت امام خمینی است که با آهنگسازی محسن شکوهی انجام شد. محمد گلریز علاوه بر آهنگ غمگین دریغا ای دریغا آهنگ های انقلابی زیادی را اجرا کرد که مجموعه موسیقی های او برای مردم ایران خاطره انگیز است.

محمد گلریز خواننده موسیقی سنتی و پاپ درخصوص ساخت این قطعه اظهار کرد: سرود دریغا شکل گرفته در روز رحلت امام خمینی (ره) است. معمولا مدت زمان ساخت آهنگ و سرودی که از نظر کیفیت خوب و فاخر باشد زمان‌بر است؛ ما این اثر را در طول یک روز ساختیم که کمی باورنکردنی است.

وی ادامه داد: جریان از این قرار بود که زمانی حضرت امام رحلت کردند و با خبر شدم از همان زمان بسیار متاثر بودم؛ همه به حالت بهت بودند. زمانی که به خانه آمدم همسرم گفتند از تالار وحدت تماس گرفتند و گفتند به آنجا بروم. همان ابتدا متوجه شدم بنده را برای چه چیزی خواستند. آن‌جا شعر را دادند و من همانطور که داشتم می‌نوشتم زمزمه هم می‌کردم.

این خواننده با اشاره به سختی‌های ساخت این اثر افزود: قرار شد همان روز به استودیو برویم و آن سرود را بسازیم. یادم هست سال ۱۳۶۴ با آقای محمدعلی شکوهی به ژاپن رفتیم و ایشان طی آن سفر یک سینتی‌سایزر خریداری کرد و آن را به ایران آورد. در آن مقطع هنوز این ساز در ایران عمومیت نیافته بود و بالاخره در روز رحلت امام به کار آمد. سیتنی‌سایزر به نوعی همان کیبورد است اما حافظه دارد و این ویژگی کار ما را راحت‌تر کرد.

وی گفت: آن شب هرچطور که بود با صدای خسته و ناراحتی این سرود را ساختیم و ساعت11 شب آن را به تلویزیون رساندیم که از همان شب بارها پخش شده است. زمانی که ما این موسیقی را به این سرعت رساندیم همه هاج و واج مانده بودند که مگر می‌شود در این مدت کم این سرود ساخته شود. به نظرم این سرود در آن زمان درمانی بر دلهای مردم عزیزمان بود. بعد از مدتی ما به طور مفصل این موسیقی را بازسازی کردیم.

گلریز در پایان یادآور شد: کارهایی که ماندگار می‌شود قطعا همبستگی میان دست‌اندرکاران آن وجود دارد. حوادث و موقعیت‌هایی که به وجود می‌آید باعث می‌شود کار ماندگار شود. رحلت امام واقعه اسفناکی بود که نه تنها ملت ایران را بلکه تمام مردم جهان را سوگوار کرد. آقای سبزواری واقعا کار موثری را سروده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار