کد خبر: 1229674
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
گزارش‌ها نشان می‌دهد در ۹ استان با افت بیش از ۱۰ درصدی بارش‌ها مواجه هستیم، اما از سوی دیگر در ۱۳ استان دیگر بیش از ۱۰ درصد رشد بارش داریم.

جوان آنلاین: پاییز و زمستان خشک ۱۴۰۲ نگرانی‌ها را از تکرار چهارمین سال خشک متوالی برای کشور تشدید کرده بود تا اینکه بارش‌های بهاری در فروردین و اردیبهشت‌ماه تا حدودی از شدت نگرانی‌ها کاست و پس از ۲۳۲ روز، میزان بارش‌های امسال به شرایط نرمال رسید.


با وجود آنکه ۹ استان با افت بیش‌از ۱۰درصدی بارش‌ها نسبت به شرایط نرمال مواجه‌اند، متوسط بارش‌های امسال پس از گذشت ۲۳۲ روز از سال آبی، به شرایط نرمال رسید.


بارش‌های قابل‌توجه و مناسب بهاری، تا حد زیادی خشکی پاییز و زمستان سال قبل را جبران کرده و پس از گذشت ۲۳۲ روز آمار منفی بارش‌ها نسبت به شرایط نرمال (متوسط ۵۵ ساله)، شاهد رسیدن متوسط بارش‌های سال آبی جاری به شرایط نرمال هستیم.

بر اساس جدیدترین آمار ارائه شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای سال آبی جاری (شروع مهر ۱۴۰۲) تا بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه امسال، بارش‌های ایران به ۲۲۶.۷ میلیمتر رسید که نسبت به بارش‌های ۲۲۵.۱ میلیمتری در مدت مشابه آمار متوسط بارش‌های ۵۵ ساله کشور، رشدی یک‌درصدی را نشان می‌دهد.


این درحالی است که در تمامی ۲۳۲ روز گذشته از سال آبی جاری، بارش‌های کشور نسبت به آمار متوسط درازمدت کاهشی بوده است و بارش‌های اخیر موجب شد تا آمار بارش‌های کل به آمار بارش‌های نرمال کشور برسد.


با این حال، پراکنش بارش‌ها در تمامی کشور یکسان نیست و در ۲ استان قزوین، تهران با بیش از ۲۰ درصد افت بارش‌ها و در ۷ استان بوشهر، سمنان، فارس، خراسان رضوی، زنجان، چهارمحال‌وبختیاری و البرز با بیش از ۱۰ درصد افت بارش مواجه‌ایم.


همچنین میزان رشد بارش‌های امسال در دو استان یزد و سیستان‌وبلوچستان به‌ترتیب با ۵۳ درصد و ۶۸ درصد رشد نسبت به شرایط نرمال، بیشترین میزان افزایش بارش‌ها را شاهد بوده‌ایم، درواقع، خشک‌ترین و کم‌آب‌ترین استان ایران، امسال رکورددار رشد بارش‌ها بوده است.


با رشد ۱۱۷ درصدی بارش‌های سیستان‌وبلوچستان نسبت به مدت زمان مشابه سال آبی گذشته و رشد ۶۸ درصدی بارش‌های این استان نسبت به آمار متوسط درازمدت، دو سد پیشین و خیرآباد در این استان در زمان حاضر پرشدگی ۱۰۰ درصدی دارند و مخازن آن‌ها لبالب پُر از آب است، همچنین سد‌های ماشکید علیا و زیردان نیز به‌ترتیب با ۹۹ درصد و ۹۷ درصد پرشدگی، شرایط بسیار خوبی را برای ورود به فصل گرم سال فراهم کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار