کد خبر: 1228139
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
اولین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در سال ۱۳۶۲ آغاز شد و تا سال ۷۲ چهار کنگره برگزار شد. این کنگره‌ها در سطح بسیار بالایی با حضور اندیشمندان و دانشمندان مراجع عظام برگزار می‌شد و رهبر حکیم انقلاب از سخنرانان کلیدی این کنگره بودند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله به نوعی انعکاس سخنرانی‌های ایشان در چهار کنگره است

جوان آنلاین: دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) گفت: در پنجمین کنگره جهانی امام رضا (ع) تلاش شده است به موضوع مهم جهان از منظر امام رضا (ع) نگریسته شود و از آنجا که موضوع و چالش جهان معاصر ما تبعیض و بی‌عدالتی است، بنابراین موضوع و عنوان کنگره امام رضا نیز عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس است. 
به گزارش جوان، نشست خبری پنجمین کنگره جهانی امام رضا (ع) که روز‌های ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت در مشهد برگزار خواهد شد، در کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران برگزار شد. 
حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در این نشست خبری با بیان اینکه کنگره جهانی حضرت رضا (ع) یک قدمت ۴۰ ساله دارد، گفت: اولین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در سال ۱۳۶۲ آغاز شد و تا سال ۷۲ چهار کنگره برگزار شد. این کنگره‌ها در سطح بسیار بالایی با حضور اندیشمندان و دانشمندان مراجع عظام برگزار می‌شد و رهبر حکیم انقلاب از سخنرانان کلیدی این کنگره بودند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله به نوعی انعکاس سخنرانی‌های ایشان در چهار کنگره است. 
وی افزود: پس از توقفی تقریباً ۳۰ ساله در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در سال ۱۴۰۱ تولیت آستان مقدس رضوی عزم کردند تا کنگره به عنوان پرچم و سرمایه هویتی آستان قدس رضوی احیا شود تا بتواند امتداد ملی و جهانی پیدا کند. خوشبختانه در مدت یک سال و نیم موفق شدیم ۵۰ پیش‌نشست برگزار کنیم که ۱۷ پیش‌نشست در خارج از ایران و ۳۳ پیش‌نشست در داخل ایران برگزار شد. 
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) گفت: در پیش‌نشست‌های خارج از ایران ۳۰ کشور مشارکت کردند و پنج پیش‌نشست در کشور‌های امریکای لاتین، پاکستان، عراق و ترکیه با محوریت انگلیس در اروپا برگزار شد. عاملی موضوع کنگره را «عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس» عنوان کرد و گفت: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) روز‌های ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت در تالار قدس حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار می‌شود. ۲۰ نشست در کنگره پیش‌بینی شده که به صورت همزمان برگزار می‌شود. در مراسم افتتاحیه کنگره پیام تصویری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پخش خواهد شد. دکتر رئیسی رئیس‌جمهور محترم و حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی سخنران مراسم افتتاحیه خواهند بود. همچنین پیام آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی در این مراسم قرائت خواهد شد. 
وی مهم‌ترین شاخصه کنگره پنجم را بین‌المللی بودن آن عنوان و اضافه کرد: شاخصه مهم دیگر این است که به مهم‌ترین نیاز جهان امروز که عدالت و مهم‌ترین چالش امروز جهان که تبعیض است، به صورت محوری پرداخته شده است. کنگره جهانی حضرت رضا (ع) کنگره عمیقی است و توانسته است با کسانی که مشارکت می‌کنند ارتباط محتوایی برقرار و این ارتباط محتوایی یک محتوایی عمیقی را منعکس می‌کند. 

 یک کنگره کاملاً محیط زیستی بدون کاغذ
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تأکید کرد: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) ناظر بر چالش‌های جهانی به مسئله می‌پردازد و کنگره‌ای نیست که فقط جنبه‌های معرفتی صرف را بیان کند. داعیه این را دارد که از طریق سرمایه اجتماعی رضوی بتواند فضایی به وجود آورد برای اینکه با این مظالمی که در سطح جهانی صورت می‌گیرد، مبارزه شود. 
عاملی ابراز امیدواری کرد در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع)، امتداد اجتماعی ملی و جهانی اندیشه‌های امام رضا (ع) تبیین شود. 
وی گفت: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تلاش می‌کند این موضوع را با رویکرد‌های معرفتی، جامعه شناسی، توجه به نظام قدرت از منظر علوم سیاسی و نگاه روابط بین‌الملل به مسئله عدالت و ظلم از منظر امام رضا (ع) بررسی و واکاوی کند. 

 طعم رأفت امام رضا (ع) را باید همه بچشند
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه ما می‌توانیم از ظرفیت امامت بسیار بهره‌مند شویم، تصریح کرد: امام رضا (ع)، رئوف، حکیم و مهربان است و مهربانی ایشان را ۳۰ میلیون زائری که هر ساله به زیارت ایشان مشرف می‌شود، احساس می‌کنند. هر ساله ۲۵ میلیون زائر ایرانی و ۵ میلیون زائر خارجی داریم. این‌ها رأفت امام را درک کردند و در کنار رأفت، حکمت و عقلانیت امام را نیاز داریم درک و فهم کنیم. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان بهداشت جهانی پنج حوزه را به عنوان حوزه‌های اصلی نیاز‌های انسان تلقی می‌کند که حوزه اول حوزه غذاست. امروزه نیمی از مردم جهان مسئله امنیت غذایی دارند. گرسنگی یک مسئله مهم جهان است و امروز در غزه ۵۰۰ هزار نفر در معرض این شرایط خطرناک و فاجعه‌آمیز هستند. 
عاملی افزود: آب آشامیدنی یکی از نیاز‌های اساسی دیگر است؛ جمعیت بزرگی از جهان از آب سالم برخوردار نیستند. مسئله دیگر بحث مسکن است؛ یک میلیارد نفر از جمعیت جهان زاغه‌نشین هستند که پیش‌بینی‌ها می‌گوید این جمعیت در چند سال آینده به ۳ میلیارد نفر می‌رسند. مشکل مسکن فقط ناشی از عدم توزیع منابع مالی نیست، بلکه ناشی از بی‌عدالتی و ظلم است. 
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه همه کودکان نیازمند آموزش هستند و آمار سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد نزدیک به ۲۴۴ میلیون نفر از جمعیت کودک و نوجوان جهان از آموزش برخوردار نیستند، ادامه داد: سوءاستفاده از کودکان یکی از تبعیض‌ها و مظالمی است که در سطح جهانی اتفاق می‌افتد. بالاترین آمار کودک آزاری و سوءاستفاده جنسی از کودکان متعلق به اروپاست. از هر پنج کودکی که مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرد، سه نفر اروپایی هستند. همچنین امریکا بالاترین آمار کودک آزاری در جهان را دارد. 

 مشارکت کنندگان لزوماً شیعه و مسلمان نیستند
دبیر بخش بین‌الملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) نیز در این نشست خبری با بیان اینکه ۲۰۰ مقاله در سطح ملی و بین‌المللی به دبیرخانه کنگره بین‌المللی حضرت رضا (ع) ارسال شده است، افزود: در سطح بین‌المللی تلاش ما این بود که امام رضا (ع) و گفتمان‌سازی رضوی از مسیر زیست کردن و گفتگو در ادبیات رضوی شروع شود. 
زهره نصرت خوارزمی با بیان اینکه مشارکت کنندگان در بخش بین‌المللی لزوماً مسلمان و شیعه نیستند، اضافه کرد: شرکت‌کنندگان در کنگره حضرت رضا (ع) از نژادها، کشور‌ها و طبقات مختلف هستند. 
وی با بیان اینکه ابتدا ۱۱۶ کتاب به ۲۴ زبان با دسترسی باز در اختیار محققان قرار گرفت و جلسات متعددی نیز شکل گرفت، گفت: اساتید دانشگاه‌های بزرگی در رشته‌های مطالعات اسلامی و شیعه‌پژوهی که در این کنگره شرکت می‌کنند، توانسته‌اند با ادبیات رضوی ارتباط برقرار کنند. 
خوارزمی افزود: تلاش کردیم در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تعدد جغرافیایی و تکثر هویتی دیده شود. از بورکینافاسو تا برزیل، از توکیو تا میشیگان، از همه قاره‌ها شرکت کننده و از نژاد‌ها و ادیان مختلف داریم.

برچسب ها: امام رضا(ع) ، کنگره ، فرهنگ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار