کد خبر: 1224932
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
رئیس قوه قضائیه به تمامی مقامات قضایی دستور داد
رئیس قوه قضائیه به تمامی مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور دستور داد همه تلاش خود را در جهت آرامش، امنیت روان، جان، مال و عرض مردم معطوف دارند. 

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، روز پنج‌شنبه در نشست فصلی اعضای شورای‌عالی قوه قضائیه با رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها که به صورت وبیناری برگزار شد، خطاب به تمامی مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور دستور داد در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم و شهروندان در همه شئون و ابعاد، اقدامات و تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند و همه تلاش خود را در جهت آرامش، امنیت روان، جان، مال و عرض مردم معطوف دارند. وظیفه همه ما مسئولان و کارگزاران نظام آن است با همدلی و انسجام و وحدت هر چه بیشتر، در خدمت‌رسانی به نظام و مردم تلاش مضاعف کنیم. محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: محور کار همه ما در دستگاه قضایی باید سند روزآمد‌شده تحول و تعالی قضایی باشد تا بتوانیم با برنامه و منسجم حرکت کنیم. مسئولان قضایی در سراسر استان‌ها، با عنایت به محور‌ها و مفاد سند تحول، تدابیر مقتضی را برای کاستن از ورودی پرونده‌ها اتخاذ کنند تا از حجم سنگین کاری قضات و کارکنان قضایی کاسته و به کیفیت رسیدگی‌ها اضافه شود. 
قاضی‌القضات اظهار داشت: مسئولان قضایی مربوط باید نسبت به اجرای احکام قطعی قضایی اهتمام داشته باشند و چنانچه حکمی قطعی را به دلیل موجهی، اجرایی نمی‌سازند، مراتب را به ما اعلام دارند، بنابراین هیچ حکم قطعی قضایی نباید بدون دلیل موجه، معطل اجرا بماند. او گفت: در صدور احکام ناظر بر محرومیت‌های اجتماعی افراد مجرم و خاطی نیز نباید به گونه‌ای عمل شود که زندگی فرد یا خانواده او فلج شود، برای نمونه، توقیف و مسدودکردن «کد ملی» فرد، از آن دست اقداماتی است که مگر در موارد استثنایی و خاص، واقعاً ضرورتی ندارد. قاضی‌القضات در ادامه با بیان اینکه وضعیت ما اکنون در خصوص ساماندهی مقوله ممنوع‌الخروجی و اعمال محدودیت‌های مشابه بهتر شده است، گفت: بار دیگر تأکید داریم که در اعمال ممنوع‌الخروجی افراد باید تمامی شرایط و جوانب را بسنجیم و چنانچه فردی را ممنوع‌الخروج کرده‌ایم، مراتب را به اطلاع او برسانیم تا او تازه در فرودگاه و احیاناً همراه خانواده، متوجه ممنوع‌الخروجی خود نشود، رعایت این قضیه در قبال اکثر افراد و موارد لازم است، مگر موارد استثنایی. همچنین در زمانی که ضرورت‌ها رفع شد، باید ممنوع‌الخروجی فرد را ملغی کنیم و مراتب را به اطلاع او برسانیم. 
رئیس قوه قضائیه مجدداً تأکید کرد: تمامی مقامات و مسئولان قضایی در سراسر استان‌ها در راستای تحقق شعار سال ناظر بر «جهش تولید با مشارکت مردم» تلاش مضاعف داشته باشند و در این جهت، به برگزاری منظم و مرتب جلسات شورای حفظ حقوق بیت‌المال اهتمام ورزند و با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ارتباط مستمر برقرار کنند. قاضی‌القضات در ادامه نشست گفت: در قضیه عفاف و حجاب و برخورد با هنجارشکنان نیز باید با تدبیر و هماهنگی و همکاری عمل شود، قطعاً ما نمی‌خواهیم هر فرد کم‌توجه به قوانین در کف خیابان را کیفر کنیم، در این زمینه ستاد عفاف و حجاب در وزارت کشور، مسئولیت‌هایی دارد، همچنین خطاب به دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی برای شناسایی عناصری که به صورت سازمان‌یافته مبادرت به هنجارشکنی می‌کنند، تأکیداتی داشته‌ایم. قطعاً باید به گونه‌ای اتخاذ تدبیر کرد که در قضیه مزبور، از خلاف شرع جلوگیری شود و زمینه سوء‌استفاده دشمنان نیز فراهم نشود. 
رئیس قوه قضائیه در ابتدای این نشست با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام حمزه خلیلی به سمت معاون اول قوه قضائیه گفت: مدتی پیش معاون اول قوه قضائیه از سمت خود در این مسئولیت استعفا کرد و پس از پذیرش این استعفا به دلیل همان استدلالی که خودشان مطرح کردند، به سبب سلسله اختیارات، وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده معاون اول عدلیه چه در داخل و چه در خارج از دستگاه قضا، از حیث عضویت و حضور در جلسات و تصمیم‌گیری‌هاست، پس از مشورت‌های بسیار و جمع‌بندی‌هایی که منطبق با شاخص‌های مربوط داشتیم، حجت‌الاسلام خلیلی را به سمت معاون اولی منصوب کردیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار