کد خبر: 1213997
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان»:
یکی از مهم‌ترین معضلات حوزه انرژی ایران، وابستگی شدید بازار نفت ایران به بازار‌های سنتی و محدود بوده است و همین موضوع ضربه‌ای بزرگ به تجارت انرژی ایران در بازه‌های مختلف تحریمی در ابتدا و همچنین دهه ۹۰ زد تا جایی که فروش نفت خام ایران به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه نفت در سال ۹۹ نیز رسید. 

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است توسعه پالایشگاه‌های فراساحلی نشان‌دهنده نقشه راه راهبردی ایران برای تغییر بازار‌های نفت و کاهش وابستگی به خریداران سنتی است. ایران با بهره‌گیری از زیرساخت‌های موجود، تخصص فنی و مشارکت با کشور‌های میزبان می‌تواند بازار تضمین‌شده‌ای را برای نفت خود تضمین و در عین حال مسیر‌های صادراتی خود را متنوع کند. این رویکرد جدید، در جهت تحقق مسیر ایران قوی و تبدیل شدن ایران به یک بازیگر مهم انرژی جهان است. 
 
محمدرضا کارگذار، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با محدودیت صادرات نفت خام ایران در دولت قبل گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات حوزه انرژی ایران، وابستگی شدید بازار نفت ایران به بازار‌های سنتی و محدود بوده است و همین موضوع ضربه‌ای بزرگ به تجارت انرژی ایران در بازه‌های مختلف تحریمی در ابتدا و همچنین دهه ۹۰ زد تا جایی که فروش نفت خام ایران به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه نفت در سال ۹۹ نیز رسید. 
وی در رابطه با رویکرد جدید ایران در جهت نقش‌آفرینی جدید در بازار‌های جهانی انرژی جهت تحقق ایران قوی اظهار کرد: رویکرد اصلی دولت سیزدهم در حوزه انرژی، تمرکز بر ایجاد تحولی بزرگ در حوزه تجارت خارجی نفت ایران بوده است. در همین راستا، اولین قدم مهم در زمینه حل معضل بازار‌های سنتی و محدود نفت ایران، حرکت به سمت بازارسازی تضمینی به کمک پالایشگاه‌های فراسرزمینی بوده است. تفاوت بزرگی با سرمایه‌گذاری مستقیم در ایجاد زیرساخت حوزه انرژی داشته است که نشان از نوآوری بزرگ دولت سیزدهم در بازارسازی تضمینی برای خود با کمترین هزینه ممکن و بدون سرمایه‌گذاری مستقیم ارزی دارد. 
کارگذار تصریح کرد: ایران به جای اینکه از صفر یک پالایشگاه یا پتروپالایشگاه را بسازد به سمت بازسازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی رفته است به نحوی که در این فرآیند با تکیه بر تخصص نخبگان و ظرفیت مستعد داخلی کشور، ابتدا پالایشگاه‌های مستهلک شده در کشور‌های همسو با ایران شناسایی می‌شود و سپس با صادرات خدمات فنی و مهندسی، ابتدا سهامدار پالایشگاه فراسرزمینی مذکور شده و سپس میعانات گازی و نفت خام ایران به عنوان خوراک اصلی این پالایشگاه‌های فراسرزمینی به این کشور‌ها صادر خواهد شد. 
وی ادامه داد: بدین ترتیب با این ابتکار کلیدی، مسیر تجارت انرژی ایران به طور کلی متحول شده است و شاهد صادرات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران به پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا از این مسیر هستیم و در سال آتی نیز پالایشگاه‌های بیشتری به مدار تولید محصولات سوختی بازخواهند گشت و ظرفیت صادرات و بازارسازی تضمینی نفت ایران گسترش بیشتری خواهد داشت. 
کارشناس انرژی در پایان گفت: نوسازی این پالایشگاه‌ها همچنین امکان توسعه محصول با ارزش افزوده و تقویت روابط اقتصادی را فراهم می‌کند. با این حال، چالش‌ها و ریسک‌ها باید به دقت مدیریت شوند تا موفقیت بلندمدت این استراتژی تضمین شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار