جوان آنلاین: یک کارشناس اقتصادی معتقد است: خودروهای ساخت داخل نسبت به خودروهای خارجی به لحاظ کیفیت و میزان مصرف بنزین قابل قبول نیستند. کیفیت پایین خودروها علاوه بر اینکه بر مشکل ناترازی بنزین دامن میزند، به لحاظ سلامت نیز برایمان مشکلات عدیدهای ایجاد میکند. در همین ارتباط میتوانیم به وجود بیش از ۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور اشاره کنیم که آنها هم بر مشکل ناترازی بنزین در کشور دامن میزنند و از طریق آلودگی هوا مشکلاتی برایمان ایجاد میکنند. باید برای کیفیت موتور و مصرف بنزین خودروهای داخلی فکری کنیم، وگرنه باید بخش بزرگی از درآمدهای نفتی کشور را صرف واردات بنزین کنیم!
بررسی آخرین گزارش سازمان استاندارد نشان میدهد، تعداد۵۳مدل خودروی تولیدی شامل خودروهای ایرانی و مونتاژ در گریدهای C، D، E، F و G درجهبندی شدهاند. بر اساس این آمارها، از ۵۳مدل خودروی ارزیابیشده، ۳۳مدل خودرو معادل ۶۲درصد از خودروهای ارزیابیشده در گرید G یعنی بدمصرفترین قرار گرفته است. ۱۴خودرو معادل ۲۶درصد در گرید F، تعداد چهار خودرو معادل ۸درصد در گرید E و در نهایت دو خودرو معادل ۴درصد از کل خودروها نیز در گرید C قرار دارند.
به زعم بسیاری از کارشناسان، خودروهای پرمصرف و بیکیفیت داخلی از مهمترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار میروند. این خودروها علاوه بر اینکه مصرف بنزین را بالا میبرند و بر مشکلات میافزایند، در زمینه ایجاد آلایندگی نیز برایمان دردسرساز شدهاند. از شواهد این طور برمیآید که اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودروها اتخاذ نکنیم، در آینده نزدیک با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد.
واقعیت این است که واردات بنزین برای کشور عدمالنفع بالایی دارد و به لحاظ اقتصادی به معنای یک زیان اقتصادی تمام و کمال است، زیرا از یک طرف نفت را به صورت یک ماده خام صادر میکنیم و از اینجا عدمالنفعی داریم و در طرف مقابل، بنزین را به عنوان یک فرآورده نفتی وارد میکنیم و به صورت مضاعف متحمل ضرر میشویم.
هادی حقشناس، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» در ارتباط با این موضوع که ما در سال ۱۴۰۱ به میزان یکمیلیارد دلار صادرات بنزین داشتیم و حالا ۳ میلیارد دلار هزینه برای واردات بنزین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیشبینی شده و این به معنای تحمیل کسری بودجه ۲۰۰ همتی بر بودجه است، تصریح کرد: میزان مصرف بنزین در کشورمان سالانه ۱۰درصد در حال افزایش است، زیرا بر تعداد خودروها و سفرها اضافه میشود.
وی ادامه داد: متناسبنبودن میزان تولید با مصرف ما را ناگزیر میکند به واردات بنزین روی بیاوریم، البته راهکار حل مشکل ناترازی بنزین این نیست که به واردات بنزین بپردازیم.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: اگر همچنان به واردات بنزین ادامه دهیم، نهایتاً به بنبست میرسیم، زیرا مصرف به صورت روزافزون افزایش مییابد و هر سال به هزینه بیشتری برای واردات نیازمندیم.
حقشناس گفت: در دنیا دو راهکار برای حل مشکل ناترازی بنزین در پیش گرفته شده است: نخست اینکه خودروهای کممصرف مورد استفاده قرار میگیرد. متأسفانه خودروهای ایرانی به صورت میانگین دو برابر خودروهای خارجی مصرف بنزین دارند.
وی ادامه داد: استفاده از خودروهای برقی نیز راهکار دیگری است که در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته و کارایی خود را نشان داده است. متأسفانه ما نسبت به راههایی که موفقیت آنها ثابت شده و در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است، شک و تردید داریم.
حقشناس گفت: خودروهای ساخت داخل نسبت به خودروهای خارجی به لحاظ کیفیت و میزان مصرف بنزین قابل قبول نیستند. کیفیت پایین خودروها علاوه بر اینکه بر مشکل ناترازی بنزین دامن میزند، به لحاظ سلامت نیز برایمان مشکلات عدیدهای ایجاد میکند. در همین ارتباط میتوانیم به وجود بیش از ۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور اشاره کنیم که آنها هم بر مشکل ناترازی بنزین در کشور دامن میزنند و هم از طریق آلودگی هوا مشکلاتی برایمان ایجاد میکنند. باید برای کیفیت موتور و مصرف بنزین خودروهای داخلی فکری کنیم، وگرنه باید بخش بزرگی از درآمدهای نفتی کشور را صرف واردات بنزین کنیم!