کد خبر: 1190704
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
تنها ۲۴ ساعت از بازگشت دوباره پرسپولیس به صدر جدول گذشته بود که حکم کمیته انضباطی سرخپوشان را شوکه و جایگاه این تیم را به رقیب دیرینه‌اش، استقلال تقدیم کرد، آن‌هم با جریمه‌ای که برای سومین مرتبه در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای فوتبال ایران تازگی دارد.
دنیا حیدری

کسر چهار امتیاز از سپاهان به دلیل عدم رعایت سقف بودجه، اندکی خیال پرسپولیس را آسوده کرده بود، خصوصاً که این تیم برابر گل‌گهر نیز ترک عادت نکرد و با برتری مقابل حریف سیرجانی قهرمانی در سوپرجام را جشن گرفت، اما درست در در شرایطی که همه چیز بر وفق مراد پرسپولیس بود، حکم کمیته انضباطی اوضاع را به‌هم ریخت و یاران یحیی را شبانه از صدر جدول به زیر کشید.
گویا کارگروه نظارت بر قرارداد‌ها مدتی قبل از باشگاه پرسپولیس به دلیل پرداخت مالیات گئورگی گولسیانی به کمیته انضباطی شکایت می‌کند و بعد از جلسه هفته گذشته که با حضور وکلای باشگاه پرسپولیس برگزار می‌شود، دوشنبه شب نیز جلسه دیگری در خصوص این پرونده برگزار شده که نتیجه آن جریمه ۱۰ میلیارد تومانی و همچنین کسر یک امتیاز از سرخپوشان می‌شود.
تخلف پرسپولیس در این پرونده به عهده گرفتن مالیات گولسیانی عنوان شده است. هرچند که خبرگزاری ایسنا مدعی است در قرارداد گولسیانی بندی وجود داشت که بر طبق آن پرسپولیس پذیرفته هزینه منزل و خودروی این بازیکن را بپردازد، اما در این بند عدد دقیقی ذکر نشده و همین موضوع هم از نظر کمیته انضباطی تخلف قلمداد شده است.
درآمدزایی به سبک فدراسیون
رضا درویش، مدیرعامل سرخپوشان نیز بر این باور است که فدراسیون قصد دارد به بهانه پرسپولیس امتیاز کسر شده از سپاهان را ببخشد: «بر چه اساسی یک امتیاز کم و ۱۰ میلیارد جریمه کرده‌اند؟ کیلویی چند؟! متری چند؟! اگر فرض کنیم که این تخلف درست باشد، اگر جریمه این تخلف، یک امتیاز و ۱۰ میلیارد است، من احکام را می‌خوانم، حتی اگر بگویند این مالیات را ما داده باشیم، باز هم سقف قرارداد ما بالا نرفته است. این ۱۰ میلیارد از کجا آمده است؟ البته من دو هفته جسته و گریخته از اطراف فدراسیون می‌شنیدم که می‌گفتند، این افراد به دنبال این هستند که از شما امتیاز کم کنند و پس از آن به استیناف می‌رود و چهار‌امتیاز سپاهان را هم برمی‌دارند و در نهایت هر دو تیم جریمه مالی می‌شوند و درآمد ۵۰ میلیاردی خواهند داشت. قول می‌دهم آخر این قصه کسر امتیاز سپاهان را هم برمی‌دارند و فدراسیون هم ۵۰ میلیاردی درآمدزایی می‌کند!»
وحدت‌رویه شامل حال پرسپولیس نشد
باشگاه پرسپولیس همچنین با انتشار بیانیه‌ای تلویحاً به تبعیض‌آمیز بودن حکم صادره پرداخت: «در هفته‌های اخیر فشار‌های پنهان و آشکار بسیاری به شکل سازمان‌یافته علیه پرسپولیس وجود داشته است تا شرایط را برای کسر امتیاز از پرسپولیس فراهم آورد و ارکان فوتبال را در این مسیر تحت فشار قرار دهد. جریان‌هایی که افکار عمومی را آماج اطلاعات نادرست و دروغین نیز قرار داد تا ذهنیت لازم را برای رسیدن به خواسته خود ایجاد کند، چون عمیقاً بر حقانیت باشگاه باور داریم و این حکم را در استیناف پیگیری می‌کنیم. پرسپولیس همه چیز را شفاف، عیان و صادقانه ارائه کرده است. اگر قصد تخلف و عبور از آیین‌نامه ناظر بر قرارداد‌ها را داشتیم، مثل دیگر باشگاه‌ها رفتار می‌کردیم. آنچه در جریان این پرونده روی داد کاملاً شبیه آن سناریویی است که قبل‌تر از این‌ها برای ما تعریف کرده و نسبت به وقوع آن هشدار داده بودند. حتی اگر باشگاه پرسپولیس سهواً دچار خطایی شده بود که نشده، وحدت‌رویه در اجرای قانون و نسبت همه اعضای یک جامعه جزو اصول بدیهی است، مسئله‌ای که در خصوص پرسپولیس نادیده گرفته شد. در حکم انضباطی صادر شده برای یکی از باشگاه‌ها اگر قرار بود فقط برای هر قراردادی که جهت اصلاح برگردانده شد، یک امتیاز کسر می‌شد باید محرومیت بسیار سنگین‌تر برایشان اتفاق می‌افتاد، ولی رویه چیز دیگری بود. باشگاه‌های دیگری هم با این مسئله روبه‌رو شدند، ولی از آن‌ها امتیازی کسر نشد. سؤال این است که چرا رویه اتخاذ شده برای پرسپولیس به شکل دیگری بود. اگر هم این رویه درست تلقی می‌شود، چرا از دیگر باشگاه‌ها امتیاز کسر نشد، آن‌هم درحالی‌که پرسپولیس مانند بعضی دیگر از باشگاه‌ها پنهانکاری نکرده و درصدد فریب برنیامده و از روزنه‌ها و خلأ‌های قانونی برای دور زدن آن بهره نگرفته است. پرسپولیس در تنظیم قرارداد، تطابق آن با توافق‌ها و اعلام آن به افکار عمومی و مراجع رسمی، چون فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ کاملاً صادقانه و شفاف عمل کرده است.»
نیاز به شفاف‌سازی
پرسپولیس نخستین تیمی نیست که این فصل با جریمه و کسر امتیاز مواجه شده است. پیش از این نیز سپاهان به دلیل عدم رعایت سقف بودجه و همچنین شمس‌آذر قزوین بابت استفاده از بازیکن غیرمجاز با کسر امتیاز از سوی کمیته انضباطی فدراسیون مواجه شده بودند. اتفاقی که نشان از جدیت فدراسیون در اجرای قوانین داشت. با وجود این به نظر‌می‌رسد فدراسیون باید در این زمینه شفاف‌سازی کند، چراکه کسر امتیاز بابت تخلف سپاهان و همچنین شمس‌آذر در قانون آمده، اما کسر یک امتیاز بابت به عهده گرفتن مالیات گولیسانی چیزی نیست که پیشتر به آن پرداخته شده باشد و این تصور را ایجاد می‌کند که فدراسیون می‌تواند بابت هر تصمیمی به شکل سلیقه‌ای اقدام به کسر امتیاز از تیم‌ها کند که بی‌شک این مسئله نه تنها نمی‌تواند اوضاع را آرام کند که برعکس جو را به شدت متشنج خواهد کرد.
بی‌تردید قابل قبول نیست که باشگاه‌ها با وجود پرداختی‌های هنگفت، مالیات بازیکنان را نیز به‌عهده بگیرند. همانطور که باید رقم مربوط به خانه و اتومبیلی را که در اختیار مربی و بازیکن گذاشته می‌شود نیز در قرارداد قید کنند تا براساس آن بتوان بررسی درستی از رعایت یا عدم رعایت سقف بودجه داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار