کد خبر: 1189347
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
رحیم زیادعلی

در کوران حوادث پاییز ۱۴۰۱ که با مرگ یک هموطن، طراحی‌های گسترده ضدانقلاب برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران، چند ماه زودتر عملیاتی شد، فضای مجازی و شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، نقش اساسی و آتش‌بیار معرکه را بر عهده داشتند.
این به اصطلاح رسانه‌ها که به عقیده صاحبنظران ارتباطات، بیشتر به پادگان شبیه بودند تا یک رسانه، چنان بر آتش نفرت و خشونت‌طلبی می‌دمیدند- و با موج‌سواری روی احساسات جوانانی که تحت تأثیر همین دروغ‌پردازی‌ها به خیابان‌ها آمده بودند- که در آن شرایط غبارگونه کمتر جوانی فرصت فکر کردن درباره ماهیت و عقبه این رسانه‌ها را پیدا می‌کرد.
اکنون که یک سال از آن حوادث تلخ و عبرت‌آموز گذشته است، مطالعه رفتار این شبکه‌ها می‌تواند ماهیت دروغین آن‌ها را برملا کند؛ رسانه‌هایی که اگرچه زبان‌شان فارسی است، اما نه تنها کمترین تعصبی به ایران و ایرانی ندارند که به عکس، برای تجزیه کشور و به خاک و خون کشیدن مردم، مسابقه گذاشته‌اند. شبکه‌های تلویزیونی ایران‌اینترنشنال، بی‌بی‌سی‌فارسی، من‌وتو، صدای امریکا و دویچه‌وله آلمان در زمره این رسانه‌ها هستند که اینترنشنال سرآمد آن‌ها در نفرت‌پراکنی و دعوت به خشونت و آشوب است.
این شبکه از همان ساعات اولیه مرگ مهسا امینی، عملاً به عنوان یک اتاق جنگ عمل کرد و با فرمان اغتشاش و آتش وارد صحنه شد. حجم خشونت‌پراکنی‌های اینترنشنال چنان پردامنه بود که وزارت اطلاعات اعلام کرد اقدامات این شبکه و کارکنان آن را مصداق همکاری با دشمنان جمهوری اسلامی ایران و در زمره اقدامات تروریستی تعریف می‌کند.
با رصد فعالیت این شبکه کاملاً آشکار بود که تریبون خود را در اختیار احزاب تجزیه‌طلب قرار داده است. همچنانکه عبدالله مهتدی دبیرکل گروهک تروریستی کومله، ابراهیم علیزاده دبیر اول کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران، عمر ایلخانی‌زاده دبیر‌کل کومله شاخه زحمتک‌شان کردستان، سلام قادری عضو کمیته مرکزی کومله، خالد عزیزی دبیرکل حزب دموکرات کردستان، آسو صالح عضو حزب دموکرات کردستان ایران، مصطفی هجری مسئول اجرایی گروهک تروریستی حزب دموکرات و حسین یزدان‌پناه فرمانده حزب آزادی کردستان بار‌ها در این شبکه مواضع تجزیه‌طلبانه خود را اعلام کرده‌اند.
آذرماه سال گذشته که بازار تحلیل و تفسیر‌های تحولات گرم بود، ماشاءالله شمس‌الواعظین از فعالان رسانه‌ای کشور در یک شبکه اجتماعی ضمن ارزیابی رفتار رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، مشخصاً درباره اینترنشنال گفت: ایران‌اینترنشنال پیامش خصمانه و با منافع ملی ایران در تعارض است و اگر رسانه‌ای به جای تولید محتوای ژورنالیستی، تولید نفرت کند، یعنی با مأموریتی مشخص پا به عرصه گذاشته است. این استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری با اشاره به عملکرد شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال به لحاظ حرفه‌ای تصریح کرد: ایران‌اینترنشنال توپخانه‌ای است که به جای توپ، پیام شلیک می‌کند. پیامش هم خصمانه و با منافع ملی ایران در تعارض است. اگر رسانه به جای تولید محتوای ژورنالیستی، تولید نفرت کند، یعنی با مأموریتی مشخص پا به عرصه گذاشته است. مدیران این شبکه هم گفته‌اند که به دنبال براندازی نظام مستقر هستند و به جای آتش، پیام‌هایی حاوی نفرت و اقدامات خصمانه پخش می‌کند و اخیراً آموزش هم می‌دهد. روح‌الله زم هم آموزش ساخت کوکتل مولوتف می‌داد و می‌گفت من کار رسانه‌ای می‌کنم.
شمس‌الواعظین یادآور شد: بعد از دستگیری زم از او با عنوان روزنامه‌نگار یاد کردند و ما گفتیم هر صفت یا اسمی که می‌خواهید برایش انتخاب کنید، اما به خدا قسم‌تان می‌دهیم دور روزنامه‌نگاری را خط بکشید. من نه در دانشگاه، نه در ۴۰ سال روزنامه‌نگاری نیاموختم که مردم کوکتل‌مولوتف درست کنند، چون کار رسانه این نیست.
این پیشکسوت روزنامه‌نگاری اضافه کرد: یکی از افراد این شبکه (اینترنشنال) اخیراً گفته بود که بعد از شنیدن حرف‌های شمس‌الواعظین خوشحال شدم که شاگرد او نبودم، من نگاهی به سوابق و اسم او کردم و گفتم من هم خوشحال هستم که شاگردی که عنصر پژاک باشد، نداشته‌ام. او از حرف من جا خورد که می‌دانستم هم خودش و هم برادرش محاکمه شدند و از احکام سنگین نجات می‌یابد، از ایران فرار می‌کند و به ایران‌اینترنشنال می‌پیوندد. شمس‌الواعظین درباره عملکرد بی‌بی‌سی‌فارسی نیز اظهار کرد: بی‌بی‌سی فارسی از ترس عقب افتادن از ایران‌اینترنشنال به نوعی مسابقه مزایده‌خواهی تن داده و این خطرناک است که برای عقب‌نماندن از یک رسانه به مثلاً تولید خبر‌های فیک و تأمین نکردن منابع خبری و توجه به شایعات به جای تأمین منابع خبری مطمئن یا مصاحبه کردن با عناصر غیراستاندارد، مثل رهبران کومله که در دسته‌بندی‌های امروز جهانی تروریست محسوب می‌شوند، روی آورد.
شبکه تروریستی اینترنشنال اکنون هم اگرچه پس از تجدید روابط ایران و عربستان، حمایت‌های مالی خود از عربستان را به ظاهر از دست داده و بر اساس شواهد فراوان به مزدور رژیم‌صهیونیستی تبدیل شده است، اما همچنان به اقدامات خصمانه خود علیه ملت ایران ادامه می‌دهد. رصد مواضع و برنامه‌های تولیدی این تلویزیون ضدایرانی، کمترین تردیدی باقی نگذاشته است که گردانندگان و سیاستگذاران آن پشت نقاب دروغین رسانه مستقل، برای تجزیه و فروپاشی ایران با دشمنان این مرزوبوم شب‌وروز نمی‌شناسند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار