رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: در ۱۸ماه گذشته بیش از ۵۰فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی ما اضافه شده که ۲۰فروند از این ناوگان سرخط است و برای بازگشت ۱۲۳هواپیمای زمینگیر به چرخه پروازی تلاش میشود.
طبق اعلام وزارت راهوشهرسازی، محمد محمدیبخش در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به شرایط همهگیری کرونا و رکود ناشی از آن، موضوع قیمتگذاری بلیت هواپیما در اردیبهشتماه۱۴۰۱ مطرح شد و پس از طی فرایندهای قانونی با افزایش ۳۰درصدی قیمت بلیت موافقت شد، اما بنا به دلایلی اعمال نشد.
محمدیبخش در خصوص افزایش قیمت۱۴۰۲ افزود: پیشنهاد افزایش قیمت نسبت به دیماه۱۴۰۰ سنجیده میشود که از آن زمان تاکنون هیچگونه افزایش قیمتی نداشتهایم و این در حالی است که مؤلفههای متعددی مانند هزینههای سوخت، هزینه استهلاک، تعمیر و نگهداری، هزینههای فرودگاهی، بحث ارز و تحریم در این امر دخیل هستند.
وی تشریح کرد: طی۱۰روز آینده پیشنهاد انجمن شرکتهای هواپیمایی نهایی میشود و به ستاد تنظیم بازار ارسال میشود.
۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی
رئیس سازمان هواپیمایی با اعلام آمار ادامه داد: در بین هواپیماهای زمینگیر، در حال حاضر ما ۱۶فروند هواپیما داریم که بیش از ۱۰سال زمینگیر ماندهاند، همچنین ۶۸ فروند هواپیما، بیش از پنج سال و کمتر از ۱۰سال زمینگیر هستند، ۳۲ فروند هواپیما نیز داریم که بین دو تا پنج سال زمینگیر ماندهاند و باید این هواپیماها به ناوگان هوایی کشور برگردد، البته ۱۸۰فروند هواپیمای عملیاتی داریم که سرخط هستند. محمدیبخش با اشاره به تابآوری صنعت در شرایط تحریم اضافه کرد: طی ۱۸ماه گذشته بیش از ۵۰فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی ما اضافه شده که ۲۰ فروند از این ناوگان سرخط است.
نوسازی ناوگان
وی افزود: ما به جد نوسازی ناوگان را دنبال میکنیم و سیاست روشن دولت این است که عدد قابل توجهی در سال۱۴۰۲ برای آن اختصاص یابد تا نوسازی ناوگان رقم بخورد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: تلاش میشود از ۱۲۳ پرونده هواپیمای زمینگیر هرچه میتوانیم هواپیما به چرخه پروازی برگردانیم، همچنین ورود هواپیما توسط بخش خصوصی است تداوم دارد، موضوع دیگر نیز ساخت هواپیمای داخلی و بومی از استراتژیهای پیشرو است که در کارخانه هواپیماسازی اصفهان انجام میشود، کمیتهای هم در این خصوص تشکیل شده است تا به شرایط جنگ نابرابر غلبه کنیم و به توانمندی برسیم.
فعالسازی بخشی از ایرباس
شمسالدین فرزادیپور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه ضمن قدردانی از انعکاس واقعیتها از سوی خبرنگاران گفت: اصل اول ما توسعه و تقویت ناوگان از طریق برخط کردن هواپیمای زمینگیر است، برنامه داریم ۴۰ تا ۵۰درصد هواپیماهای ATR و بخشی از ایرباسها را فعال کنیم که گامی اساسی در خدمترسانی به مردم است. وی در خصوص برنامه حج نیز اظهار کرد: ناوگان مورد نیاز آمادهسازی و هماهنگی با مراجع ذیربط انجام شده است و مورد خاصی وجود ندارد، اما برنامه سنگینی است که تلاش ویژهای میطلبد چراکه در این موسم ۹۰هزار نفر طی ۸۰۰پرواز جابهجا میشوند و رویکرد ما بهرهگیری از همه ظرفیت صنعت است.