رپورتاژ آگهی/ اول از اینکه بخواهیم برای کسب و کار خود ریبرندینگ انجام دهیم باید تعریف درستی از ریبرندینگ داشته باشیم. ریبرندینگ یا بازسازی برند زمانی صورت می گیررد که یک شرکت در نظر داشته باشد که شعار، ارزش ها، نام، بازار خود و یا لوگو خود را برای بازدهی بیشتر تغییر دهد ریبرندینگ انجام می شود تا برند جدیدی را در ذهن مخاطبان خود بسازد و از رقبا حوضه فعالیت خود پیشی بگیرد و برجستهتر از رقیب های خود شوند.
یه نقل از فوربس که هر کسب و کاری هفت ثانیه زمان دارد تا اولین تاثیر را بر روی مخاطب بگذارد. بعضی از اوقات ممکن است به دلیل های گوناگون مانند نام دشوار و یا بی معنی و یا استفاده از لوگو نادرست نمی توانند در ثانیه های نخست دل مخاطب را بدست بیاورند. ما در عصری زندگی می کنیم که ترند ها و مد ها دائما در حال تغییر و پیشرفت هستند، پس شرکت ها و کسب و کار ها باید برای جذب مخاطب بیشتر رو به رشد تغییر کنند و در غیر این صورت کسب و کار خود رو به ورشکستگی خواهد رفت، برای جلوگیری از ورشکستگی برند خود می توانید ریبرندینگ را انجام دهید.
یکی از اصلی ترین دلیل های ریبرندینگ جذب یک مخاطب با اهداف جدید است. اگر بر روی ارزش ها و چشم انداز خود تمرکز کافی را داشته باشید می توانید به این هدف خود برسید.
بازسازی و یا ریبرندینگ کسب و کار این امکان را به شما می دهد که برند خود را بروز نگه دارید. با صرف نظر کردن از سن برند خود همیشه باید مرتبط با ارزش های کسب و کار شما باقی بماند. شرکت ها همیشه در حال پیشرفت هستند و به دنبال راهی برای بازاریابی بهتر کسب و کار خود می گردند. همانطور که میدانید گرایش های طراحی نقش مهمی را در کسب و کار شما و بیان کردن ارزش های شما ایفا می کند و اطمینان از اینکه همیشه بروز می مانید به شما کمک کی کند تا دل مخاطب خود را بدست بیاورید و باید باور داشته باشید که برند شما بهترین است.
حال اجازه دهید یک ریبرندینگ موفق از شرکت آدیداس ببینیم. شرکت آدیداس در سال 1949 تاسیس شد و چندین بار بازسازی برند را انجام داد تا ارتباط خود را با مخاطبان خود حفظ کند. برای ارتباط با بازار میلنیوم ها، شرکت آدیداس در سال 2011 تولید کتونی های معروف استن اسمیت را متوقف کرد. و در سال 2014 از نسخه جدیدی از آن مدل را رونمائی کرد. این شرکت با تبلیغات در فضای مجازی و مشارکت با اینلوئنسر ها توانست برای باری دیگر دل مخاطبان خود را بدست آورد و به تعداد آنها نیز اضافه شد.
استفاده از شخصیت ها برای ایجاد تصویر ذهنی بهتر : تجربیات و تحقیقات نشان می دهد که مخاطبان با شرکت هایی تعامل می کنند که به احساسات و خواسته های آنها نزدیک باشد.
تغییر برند فرایندی بسیار پیچیده و پرهزینه است که ریسک های زیادی را برای کسب و کار شما متحمل می شود. برای انجام ریبرندینگ باید دلایل بسیار جدی برای انجالم ریبرندیگ داشته باشید دلایل اصلی بازسازی بند می تواند شامل موارد زیر باشد:
اگر تغییر موقعیت در بازار وجود داشته باشد : تغییر موقعیت شامل تغییر وضعیت برند و یا تغییر محصولات یک برند در بازار است. این فرایند زمانی ضروری است که یک برند تصویر قدیمی و یا ضعیفی داشته باشد و به تغییر استراتژی جهانی و یا به یک مخاطب با اهداف جدید نیاز داشته باشد صورت می گیرد. اگر قصد دارید محصولات خود را تغییر دهید تا به بخش دیگری از بازار راه پیدا کنید باید از طریق بسته بندی، کانال های تبلیغاتی، قیمت و یا مکان های جدیدی را هدف بگیرید، بهتر است به تغییر برند خود فکر کنید.
زمانی که می خواهید شهررت خود را در بیشتر کنید : بدنام شدن در فضای مجازی، کیفیت پایین محصولات، و با لو رفتن دیتا های شرکت می تواند موجب خدشه دارل شدن شهرت برند شما شود. همچنین بر روی ارزش ها و مخاطبان خود تاثیر منفی خواهد گذاشت. تغییرات واقعی و درست می تواند به حذف تاغثیرات منفی کمک بسزایی کند تا دوباره بتوانید اعتماد مشتری را به خود جلب کنید.
اگر دو شرکت ادغام شوند : اگر دو یا چند شرکت تصمیم به همکاری و ادغام بگیرند، برای نشان دادن ارزش ها و ویژگی های هر کسب و کار، جلب توجه مخاطبین و گسترش آگاهی از برند و جلوگیری از سردرگمی بازسازی برند ضروری است. یکی شدن شرکت ها این امکان را به شما می دهد وارد بازار جدید شوید و از منابع مالی به خوبی بهرهمند شوید، مدیریت جدید و بسیاری از موارد دیگر را بدست آورید. این عملیت بر روی مصرف کنندگان محصولات شما قطعا تاثیر خواهد گذاشت زیرا موجب رساندن خدمات بهتر و محصولات با کیفیت تر با قیمت پایین می شود.
زمانی که قصد بین المللی شدن را دارید : هنگامی که یک برند وارد بازار های بین المللی می شود، برخی از مواقع برای دستیابی به رشد و پیشرفت برند به تغییر برند متوسل میود. برای ارتباط بهتر با شرکت ها و مکان های جدید باید نام جدید شرکت و یا طراحی لوگو حرفه ای می تواند به شما برای بهتر نمایان شدن برند خود در کشور های دیگر کمک کند.
این استراتژی هنگامی مورد استفاده قرار می گید که شما تصمیم می گیرید بدون تغییر کامل، چیزی چدید را به برند خود اضافه کنید. زمانی که نشان تجاری شما (لوگو) قدیمی شده باشد و یا تغییراتی کوچکی در اهداف شرکت شما ایجاد شده باشد، آپدیت برند شما امری کاملا ضروری است. شما در تصویر زیر می توانید آپدیت لوگو نیوبالانس را در سال های مختلف مشاهده کنید.
ریبرندینگ زمانی لازم است که برند شما نیاز به یک بازسازی اساسی مانند ادغام دو شرکت، بازنگری محصول و با تغییر مدیریت برند و... دارد. بنابراین کسب و کار شما باید در هویت برند همراه با اهداف اصلی برند و ماموریت های شرکت تغییر پیدا کند. اجازه دهید منظور خود را با یک مثال واضح تر برسانم.
حال که با انواع استراتژی های بازسازی برند آشنا شدید، می توانیم مراحل شروع بازسازی را مررور کنیم. هنگامی که تصمیم گرفتید به کدام یک از استراتژی های ریبرندینگ احتیاج دارید مراحل زیر می تواند برای پیاده سازی هریک از استراتژی ها برای کسب و کار خود مفید باشد.
تحقیقات لازم برای شناخت بهتر مخاطبان خود و آنچه رقیب های شما انجام می دهند را انجام دهید و سعی کنید ارزش های برند خود را متفاوت از چیزی که رقبا ارائه می دهند، با ویژگی های منحصر بفرد خودمعرفی کنید.
هر کسب و کاری دارای سه عنصر اصلی است که باید آنها را مورد بررسی قرار دهید که شامل : ماموریت، چشم انداز و ارزش های شرکت است می شود. باید از یک از این سه عنصر را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید تا متوجه شوید کجای کار اشتباه است.
توجه داشته باشید اگر موارد گفته شده در بخش های بالا تغییر پیدا کند نحوه ارتباط شما با مخاطبان خود نیز باید تغییر پیدا کند.
تغییر نام برند یک گام بسیار جدی و مهم است زیرا می تواند به بهای شناخت برند و ترافیک ارگانیک شما تمام شود. با این حال اگر به تغییر نام کسب و کار خود فکر می کنید باید پس از بازسازی آن برنامه ای برای بهبود آن نیز داشته باشید. به طور کلی اگر نام برند شما با ارزش ها و چشم انداز شما همسو است تلاش کنید ان را حفظ کنید. اما اگر با چشم انداز شما خوانایی ندارد بهتر است ان را اصلاح کنید.
هدف شما برای ایجاد یک شعازی کهبرازنده برند شما است این است که با چشم انداز و ارزش های برند شما را به مخاطب به راحتی برساند و همچنین در ذهن مخاطبان خود نقس ببندد. برای تغییر آن باید ظرافت خاصی را به خرج دهید تا برند شما را برجستهتر کند.
اگر تغییرات داخلی در برند خود انجام داده اید و می خواهید آنها را به نمایش بگذارید، یک لوگو جدید و بروز می توانید طراحی کنید. برای انجام این کار باید اصول اولیه را کاملا رعایت کنید:
با ایجاد یک نشان تجاری ساده اما شیک می توانید اعتماد به نفس خود را نشان دهید.
سفارش طراحی لوگو خود را به یک شرکت طراحی لوگو با سابقه ثبت کنید.
از اشکال هندسی استفاده کنید که ارزش های برند شما را به خوبی بازگو می کنند.
از لوگو جدید خود اطمینان پیدا کنید که ارزش های برند شما را برای مدت طولانی حفظ می کند.
سعی کنید از قسمت هایی در لوگو قبلی خود برای کمک به بهتر شناخته شدن برند خود استفاده کنید.
در تصویر زیر می توانید تغییرات لوگو تویوتا را در سال های مختلف مشاهده کنید.
این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است.