سرویس جامعه جوان آنلاین: محسن هاشمی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه شورای شهر تهران با اشاره به دو جلسهای که قبل از آغاز صحن برگزار شده بود، گفت: در حال حاضر کارگروه ستاد مقابله با کرونای شورای شهر تهران که به ریاست رئیس کمیسیون سلامت تشکیل شده و از هر کمیسیون یک نفر در آن عضو است به همراه مسئولان شهرداری در حال بررسی عملکرد مدیریت شهری و پیشنهاداتی که میتواند به عملکرد بهتر در این رابطه کمک کند، هستند.
وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق نیز امروز جلسهای برگزار کرد که بحث اصلی آن تحقق بودجه سال ۹۹ شهرداری در فضای کرونایی بود، پیش بینیها این است که شهرداری در تحق بودجه امسال در بخش درآمدی دچار مشکل شود و نگرانیهایی در این رابطه وجود دارد.
هاشمی اضافه کرد: شهرداری ماهانه برای تحقق این بودجه نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان تحقق بودجه نقد و ۲۰ تا ۳۰ درصد همین اعتبار را به صورت غیرنقد را دارد که پیش بینیها این است نیمی از این درآمدها محقق شود. در این جلسه راهکارهایی که کمک کند درآمدها افزایش پیدا کند بررسی شد، همچنین درخواست کمک از دولت مطرح شد، اما جلسه به جمع بندی نرسید.
هاشمی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا هواکشهای مترو میتواند عاملی برای انتقال ویروس کرونا باشد یا خیر، گفت: هواکشها در مترو در تونل، ایستگاهها و داخل واگنها عملکردهای متفاوتی دارند. در ایستگاهها، هواکشها در زمان حریق و آتش سوزی دود را خارج کرده و نقش مکنده را بازی میکنند و در زمانهای معمول در ایستگاهها هوادهی میکنند و باعث میشوند دمای ایستگاهها در تمام طول سال ۲۳ درجه سانتیگراد باشد و اگر دودی مشاهده شد، دقیقاً برعکس عملکرد معمول خود عمل میکنند. در داخل واگنها سیستم هوادهی هم از بیرون و هم از داخل واگنها هوا را گرفته و دوباره وارد واگن میکند به طور ساده یعنی هوای داخل واگن را هم میزند که به دلیل آنکه از هوای داخل واگن استفاده میشود، در وضعیت کنونی خطرناک است و ممکن است ویروس دوباره در هوادهی به واگنها بازگردد.
وی تأکید کرد: اگر نمیتوان به روشهای دیگر تهویه داخل واگن را انجام داد و فاصله گذاری اجتماعی را در مترو رعایت کنیم، باید این سیستم حمل و نقل عمومی برای سلامت شهروندان متوقف شود.
هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه روز گذشته جزئیات اتوبوسهای دربستی اعلام شد و تنها دو خط از این سیستم مربوط به محور انقلاب به پایین بود و بیشتر خطوط مربوط به بخشهای شمالی و مرکزی بود توضیح داد: من از جزئیات رزرو اتوبوسها اطلاعی ندارم، این طرح قدیمی است که مسئولان شهری میخواهند در موقعیت فعلی آن را به صورت آزمایشی اجرایی کنند و اتوبوسهایی که مورد استفاده قرار میگیرد، ربطی به ناوگان اتوبوسرانی ندارد و مانند تاکسیهای اینترنتی عمل میکنند و میتوان آن را اتوبوس اینترنتی دانست، من با این موضوع خیلی موافق نیستم.
وی بیان کرد: اگر تهویه و فاصله گذاری در مترو اجرایی نشود، بهتر است مترو تعطیل شود.