کد خبر: 727604
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
دکتر یدالله جوانی
جمهوري اسلامي و ملت ايران از زمان پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون به پايگاه اصلي مبارزه با امريكا به عنوان مصداق عيني و كامل استكبار جهاني تبديل شد‌ه‌اند. مذاكرات هسته‌اي بين ايران و گروه 1+5 مي‌تواند پس از يك دهه به يك توافق منتهي گردد. سؤال اين است كه در صورت نتيجه‌بخش بودن مذاكرات و حاصل شدن توافق هسته‌اي، وضعيت استكبارستيزي چگونه خواهد بود؟ اهميت اين سؤال به گونه‌اي است كه يكي از دانشجويان در ديدار جمع كثيري از دانشجويان با مقام معظم رهبري، آن را مطرح مي‌كند و خواهان پاسخ معظم‌له مي‌شود.
شايد در پاسخ اين سؤال، كساني بگويند به هر حال هر چيزي داراي طول عمري است و نمي‌تواند هميشگي باشد و مبارزه با استكبار جهاني و مصداق آن يعني امريكا نيز اين چنين است. اين افراد ممكن است براي ديدگاه و موضع خود استدلال هم داشته باشند. مي‌گويند در صحنه بين‌المللي، هيچ دوستي و هيچ دشمني‌اي، هميشگي و ابدي نيست. كشوري با كشور ديگر در يك دوره‌اي روابط دوستانه و همكاري همه‌جانبه دارد و در شرايط ديگر اين روابط تيره شده و به دشمني و حتي جنگ هم ممكن است منتهي شود. برعكس دو كشور متخاصم و دشمن يكديگر، با تغيير شرايط مي‌‌توانند روابط دوستانه برقرار كرده و با يكديگر در موضوعات مختلف همكاري داشته باشند. براساس چنين استدلالي عده‌اي در  داخل كشور در حال زمينه‌سازي براي عادي‌سازي روابط ايران و امريكا هستند و توافق احتمالي هسته‌اي را يك نقطه آغاز براي اصلاح روابط مي‌دانند. معني اين سخن آن است كه با توافق هسته‌اي، عمر مبارزه‌ با استكبار و امريكا به پايان خواهد رسيد. شايد سؤال آن برادر دانشجو از محضر مبارك مقام معظم رهبري با توجه به وجود چنين نگاهي در كشور انجام شده باشد. اما پاسخ مقام معظم رهبري، خيلي كوتاه، صريح، شفاف و غيرقابل تفسير است. معظم‌له در اين خصوص فرمودند: «مبارزه با استكبار و نظام سلطه، براساس مباني قرآني، هيچ گاه تعطيل‌پذير نيست و امروز امريكا كامل‌ترين مصداق استكبار است.»
اشاره رهبر حكيم و فرزانه انقلاب اسلامي به مباني قرآني استكبارستيزي، در واقع اشاره به مباني و اصول در تنظيم سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است؛ مباني و اصولي كه ثابت است و تحت‌تأثير شرايط تغيير نمي‌كند. كساني كه در آرزوي برقراري روابط ايران و امريكا بوده و از امكان بازگشايي سفارت امريكا در تهران سخن مي‌‌گويند، بايد به اين نكته توجه داشته باشند. دوستي و دشمني با ديگر كشورها در سياست خارجي جمهوري اسلامي، داراي مباني و اصول برگرفته از آموزه‌هاي قرآني است. مبارزه با استكبار ريشه اعتقادي دارد،‌ همانطور كه حمايت از مظلوم داراي ريشه اعتقادي است. ملت ايران براساس اسلام و پيروي از يك رهبر ديني و الهي، در راه خدا قيام كرد و انقلاب اسلامي را به پيروزي رساند تا از ولايت طاغوت خارج شود و تحت ولايت الهي قرار گيرد. فلسفه بعثت تمامي انبياي الهي همين بوده است تا بشر را از ولايت طاغوت خارج كند و در مسير عبوديت و بندگي خداوند كه همان مسير رشد و تعالي و رسيدن به كمال و سعادت است. خداوند در سوره نحل آيه 36 مي‌فرمايد: «و لقد بعثنا في كل امه رسولا ان اعبدو الله و اجتنبوا الطاغوت» پيام همه انبياي الهي دعوت به پرستش و بندگي و اطاعت از خداوند از يك طرف و اجتناب و مبارزه با طاغوت از طرف ديگر است.
شرط قرار گرفتن تحت ولايت الهي، مبارزه با طاغوت است يعني كساني كه مي‌خواهند برمبناي اعتقادات ديني و آموزه‌هاي قرآني و براساس دستورات الهي حركت كنند، بايد با طاغوت مبارزه كنند. اين مهم در آيه شريفه 29 از سوره مباركه فتح اينچنين مورد توجه قرار گرفته است: «محمد رسول الله و الذين معه اشداء علي الكفار رحماء بينهم.» يعني محمد (ص) فرستاده خداست و كساني كه با او هستند در برابر كفار سرسخت و در ميان خود مهربان مي‌باشند. حضرت امام (ره) در شرح اين آيه مي‌فرمايند،اين آيه ميزان است و براساس اين آيه مي‌توان سنجيد كه تا چه اندازه پيرو رسول‌الله هستيم. پيروي از رسول خدا شاخص و نشانه پيروي از خداست؛ زيرا ولايت رسول‌الله تجلي ولايت الهي است و اين ولايت در طول ولايت الهي قرار دارد. بر همين اساس پذيرش ولايت امامان معصوم عليه‌السلام شاخص پذيرش ولايت پيامبر (ص) و ولايت الهي است. حضرت علي‌(ع) سخني دارند كه برگرفته از آموزه‌هاي ديني بوده و اين كلام نوراني در تنظيم سياست خارجي جمهوري اسلامي حرف اول و آخر را مي‌زند. حضرت فرمودند: «كونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا» اين جمله امر است و دلالت بر كار واجب مي‌نمايد. معناي جمله خيلي صريح و شفاف است. دشمن ظالم و ياور مظلوم باشيد. خصلت ذاتي استكبار ظلم كردن  است و بر اين اساس هيچ گاه نمي‌توان با استكبار كنار آمد و دست از مبارزه با آن برداشت. بنابر اين در موضوع مذاكرات هسته‌اي و نتيجه آن يعني توافق احتمالي نبايد به اين نكته پرداخت كه پس از توافق ممكن است روابط ايران و امريكا دوستانه شود و مبارزه با امريكا به عنوان مصداق كامل استكبار پايان پذيرد. حق و باطل براي هميشه ناسازگار بوده و در برابر هم قرار دارند. ملت ايران پرچم حق را بر افراشته و در نقطه‌ مقابل پرچم باطل در عصر ما در دست دولت امريكا قرار دارد. حضرت امام خميني (ره)، آدم شدن را شرط برقراري رابطه با امريكا اعلام فرمودند و در توضيح اين شرط فرمودند اگر امريكا از ظلم كردن دست برداشت، آنگاه مي‌توان با آن رابطه برقرار كرد. بنابراين تعطيلي مبارزه با يك كشور استكباري زماني ممكن است كه آن كشور از خلق و خوي استكباري و ظلم كردن و پايمال كردن حقوق ديگران دست بردارد. آري بر مبناي چنين نگاه اعتقادي است كه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي خطاب به دانشجويان و در پاسخ به سؤال مذكور مي‌فرمايند، خود را براي ادامه مبارزه با استكبار آماده كنيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار