کد خبر: 1276167
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۰
دکترعلی قادری 

جوان آنلاین: امریکای لاتین از دیرباز با ارائه طرح دکترین مونروئه به عنوان حیاط خلوت ایالات متحده امریکا مطرح بوده است. امریکای لاتین با ۳۳ کشور و جمعیت بیش از ۶۶۰ میلیون نفر، منطقه‌ای بکر جهت توسعه نفوذ کشور‌های دیگر است. فرصت‌های سرمایه‌گذاری، بازار‌های فروش، زمین‌های حاصلخیز می‌تواند این منطقه را به یکی از اهداف توسعه اقتصادی بدل کند. ایالات متحده هرگونه توسعه نفوذ کشور‌های دیگر را در این منطقه برنمی‌تابد و تلاش دارد از توسعه نفوذ روسیه و چین در امریکای لاتین و روابط ایران با ونزوئلا جلوگیری به عمل آورد، اما روی کار آمدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۵ و سیاست‌های انقباضی مالی و همچنین حساسیت نسبت به امریکای لاتین، کانال پاناما و سیاست‌های تعرفه‌ای بر کالا‌های کشور‌های دیگر موجب افزایش قیمت کالا‌ها در امریکای لاتین خواهد شد. در سال‌های اخیر چین به بزرگ‌ترین شریک تجاری امریکای جنوبی و دومین شریک امریکای لاتین تبدیل شده است. حجم مبادلات چین و امریکای لاتین در سال ۲۰۰۰ میلادی ۱۲ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۰ میلادی ۱۸۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود و پیش‌بینی می‌شود این حجم تا سال ۲۰۳۵ به ۷۰۰ میلیارد دلار برسد. توافقنامه تجارت آزاد چین با شیلی، کاستاریکا، اکوادور و پرو می‌تواند در سال ۲۰۲۵ امریکای لاتین را به طرح بزرگ کمربند و جاده متصل کند و این مزیت نسبی در حوزه اقتصادی را برای چین به ارمغان خواهد آورد. 
چین در حوزه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری در معادن و موادخام، هوش مصنوعی، شهر‌های هوشمند، تأمین واکسن و تجهیزات پزشکی، فناوری‌های نسل پنجم و پردازش از سرمایه‌گذاری‌های عظیمی کرده و با شعار همکاری بین کشور‌های جنوب جهانی در پی توسعه نفوذ خود است. چین توانسته علاوه بر روابط اقتصادی، روابط نظامی را با امریکای لاتین توسعه دهد. کشور‌های آرژانتین، بولیوی، اکوادور و پرو از چین هواپیما، ادوات نظامی، رادار و اسلحه خریداری می‌کنند. حضور قدرتمند چین در امریکا لاتین توانسته هژمونی ایالات متحده را به چالش بکشد و مزیت موقعیتی را از امریکا بگیرد. چین درصدد است در قالب طرح «یک کمربند یک جاده» مسیر تجاری نوین دریایی را توسعه دهد و با افتتاح پروژه بندر چانکای Chancay پرو، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری زیرساختی دریایی را ایجاد کرده که دارای ۱۵ اسکله است. این پروژه سالانه ۵/۴ میلیارد دلار درآمد دارد و بیش از ۸ هزار شغل به طور مستقیم ایجاد خواهد کرد و هزینه‌های حمل و نقل پرو به چین را ۲۰ درصد کاهش خواهد داد. این بندر با توجه به ارتباط ریلی با برزیل و شبکه‌های حمل و نقل دریایی امریکای لاتین می‌تواند به مرکز اصلی تجارت امریکای لاتین تبدیل شود. 
این اقدامات چین در امریکای لاتین در واقع نشان از به چالش کشیدن و تقابل جدی چین و امریکا در این منطقه است. با توجه به اینکه در قالب دکترین مونروئه سیاست ایالات متحده امریکا عقب نگهداشتن محیط پیرامونی خود به منظور گسترش وابستگی روزافزون آنهاست، بنابراین امریکای لاتین برای عقب نیفتادن از قافله در تلاش است که میزان وابستگی نامتقارن خود را به ایالات متحده کاهش دهد. آرژانتین یکی از مکان‌های صادراتی مهم چین محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر چین در حوزه خرید محصولات کشاورزی، سدسازی، معدن و به خصوص استخراج لیتیوم، طرح‌های برق آبی، خرید سویا و گوشت، تأمین زیرساخت‌های ریلی و حمل‌و‌نقل در آرژانتین ورود کرده است. مکزیک نیز یکی از جذاب‌ترین کشور‌های امریکای لاتین برای چین است، همچنین چین و برزیل در حوزه‌های انرژی‌های تجدید‌پذیر، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز، خودرو‌های الکتریکی چینی، استخراج منابع و... دارای روابط تجاری می‌باشند. 
به نظر می‌رسد با توجه به نگاه خاص ترامپ در قبال امریکای لاتین او قصد دارد با وضع تعرفه‌های تجاری روی کالاها، قیمت‌ها را افزایش دهد این سیاست در کنار سیاست ضدمهاجرت می‌تواند توازن قدرت را به نفع چین بر هم زده و موقعیت‌های بی‌بدیلی را برای کنشگری چین در امریکای لاتین فراهم کند. تهدید امریکا به وضع تعرفه ۶۰ درصدی بر کالا‌های چینی و ۲۵ درصدی بر کالا‌های مکزیکی و... می‌تواند چالش جدی و عمده‌ای فراروی کشور‌های امریکای لاتین باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار