جوان آنلاین: فرایند اعلام شده از سوی محمدجواد ظریف برای انتخاب کابینه دولت چهاردهم با واکنشهای بسیاری در شبکههای اجتماعی همراه بوده است. کاربران در توییتها و نوشتههای بسیاری به نقد و بررسی این سازوکار پرداختند و از نقاط قوت و ضعف آن گفتند. کاربران برخی از ویژگیهای این نوع از فرایند انتخاب کابینه را خلاف شایستهسالاری دانستند. در ادامه بخشهایی از واکنشهای کاربران را مرور کردهایم.
عبدالله گنجی:
روش فعلی که آقای ظریف در پیش گرفته و بر آن اصرار میورزد، بیش از آنکه به وفاق و انسجام برای دولت جدید بینجامد، به شکاف و حاشیهسازی منجر خواهد شد. صلاح مملکت خویش البته خسروان دانند.
سیدعباس صالحی:
ادبیات قومی- مذهبی معطوف به دو نکته باشد از یکسو توسعه متوازن جغرافیایی و افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی اقوام و مذاهب و از سوی دیگر ارتقای همبستگی ملی و تعمیق هویت ایرانی. هرگونه افراطگرایی در یک حوزه، عواقب خطرناکی را برای ایران خواهد داشت.
محمد فاضلی:
من کاملاً مدافع سازوکار کمیتههای انتخاب وزرا هستم و ابزار مناسبی در شرایط ضعف نهادی بوروکراسی و بیسامانی سیاسی میدانم، اما همزمان از حق رئیسجمهور برای بررسی مستقل گزینههای خروجی کمیتهها و سنجش آنها با معیارهای کارآمدی، انسجام کابینه و سلامت و رد یا قبول آنها دفاع میکنم.
جلیل محبی:
اولین نقد به آقای پزشکیان: اینکه در دوران انتخابات از کارشناسی بگویید و زمان چیدن کابینه با تبعیض مثبت به نفع برخی گروهها افراد را امتیازدهی کنید، فارغ از اینکه تبعیض مثبت عقلایی یا شرعی است یا نه، خلف وعده است. اگر بنای شما بر انتصاب متخصصترینهاست، تبعیض مثبت خلاف قاعده است.
مالک شریعتی:
مذهب رسمی کشور شیعه اثنی عشری است. ملاک انتخاب، شایستگی و صلاحیت است و اگر فردی از سایر مذاهب مصرح در قانون اساسی، شایستگی بیشتری داشت منصوب خواهد شد. همچون حکم رهبرانقلاب برای امیر شهرام ایرانی، فرمانده نداجا؛ لذا آنچه ظریف در ترجیح بیدلیل غیرشیعه گفت، خلاف قانون اساسی است.
حسامالدین براتی:
اگر سایر شرایط یکسان باشد اولویت چینش کابینه دولت چهاردهم اینطور خواهد بود: ۱- زن اهل سنت، ۲- مرد اهل سنت و ۳- مرد شیعه. این تصمیم چه مبنا و منطقی دارد؟ از کدام قسمت دین و شرع یا قانون اساسی چنین استنباطی کردید؟
میکائیل دیانی:
ظریف با این شاخصها و امتیازدهی بر اساس قومیت، مذهب! جنسیت و... صرفاً مسیر کنار گذاشتن شایستهسالاری را هموار میکند! هر فرد را میتوان بر اساس سواد، نگرش، شناخت از عرصه تخصصی، عملکرد در آن عرصه و... امتیازدهی کرد فارغ از همه آن شاخصههای قشری و به نتیجه رسید.
فاطمه داداشی:
به نظرم تبعیض جنسیتی مثبت لازمه ولی نه در انتخاب وزیر. کجا لازمه؟ در تمام مسیرهای پیشینی که یک فرد رو (اعم از زن یا مرد) شایسته و برازنده موقعیت وزارت میکنه. وزارت، موقعیت نهایی انتخاب فرد شایسته وزارته و برای اعمال تبعیض مثبت دیگه دیره!
حسامالدین آشنا:
رئیسجمهور اسلامی موظف نیست به هیچ فهرست پیشنهادی از هیچ شورا و کمیتهای ملتزم شود. او در برابر ملت، مجلس و رهبری مسئول است نه در برابر روالها و ساختارهای شرکتی.
مجید شاکری:
کاش به جای انتخاب وزرا توسط کارگروههای جداگانه، یک کارگروه معاون اول را انتخاب میکرد و بعد کل وزرا را خود او انتخاب و به رئیسجمهور پیشنهاد میکرد. عملاً روش فعلی امکان حداقل هماهنگی در ایده حکمرانی را هم سلب میکند.
کیانوش جهانپور:
رانت مثبت، چه رانت مثبت جنسیتی، چه رانت مثبت قومیتی و... نه تنها عدالت نیست بلکه ظلم مضاعف است و البته با هدف غایی یعنی کارآیی و کارآمدی و... هم منافات دارد. بگذارید دولتش را تشکیل دهد، لازم نیست همه طرحها، پیشنهادها، ابتکارات، خلاقیت، آرزوها و... را در دو هفته خرج کنید!