کد خبر: 1238738
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد: برای نخستین بار، نرخ تورم سالانه شاخص بهای تولیدکننده بعد از گذشت ۶۷ ماه (آبان ماه ۱۳۹۷) وارد کانال ۲۰ درصد شد.

جوان آنلاین: محمد شیریجیان؛ معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل‌های پولی اقتصاد کشور، گفت: بر اساس گزارش آخرین وضعیت کل‌های پولی بانک مرکزی نرخ رشد پایه پولی از 45 درصد سال گذشته در اسفندماه امسال به 27.6 درصد و در اردیبهشت ماه به 21.1 درصد رسید؛ یعنی رشد پایه پولی کشور به میزان 23.9 واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: رشد نقدینگی نیز از 33.1 درصد در فروردین‌ماه سال گذشته در اسفندماه سال 1402 به 24.3 درصد و در اردیبهشت‌ماه امسال به 25.6 درصد رسید و در این خصوص نیز نرخ رشد نقدینگی کشور 7.5 واحد درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

شیریجیان با بیان اینکه خوشبختانه بین نرخ رشد پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی علاوه بر روند نزولی این متغیر، همگرایی نیز ایجاد شده است، اظهار کرد: از ابتدای سال گذشته بیان کردیم که در میان مدت بین نرخ رشد نقدینگی و رشد پایه پولی اقتصاد کشور همگرایی ایجاد خواهد شد و بر خلاف نگرانی برخی صاحب‌نظران اقتصادی نسبت به واگرایی بین نرخ رشد پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی، رشد پایه پولی کاهشی می‌شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه گفت: سال گذشته واگرایی نرخ رشد نقدینگی و رشد پایه پولی در برخی از مقاطع ایجاد شده بود که می‌توانست موجب در معرض خطر قرار گرفتن روند نزولی نرخ رشد نقدینگی شود، اما خوشبختانه با کاهش نرخ رشد پایه پولی و همگرایی آن با رشد نقدینگی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که روند نزولی نرخ رشد نقدینگی در ماه‌های آینده وضعیت باثبات و رو به بهبودی داشته باشد.

وی با بیان اینکه کنترل نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی، می‌تواند فراهم کننده زیرساخت تداوم روند نزولی تورم، چه شاخص بهای مصرف کننده و چه شاخص بهای تولیدکننده در ادامه باشد، اظهار کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف‌کننده در خرداد امسال نسبت به فروردین ماه سال 1402 بر اساس اطلاعات بانک مرکزی به میزان 26.4 واحد درصد کاهش یافته و نرخ تورم سالانه این شاخص نیز کاهش 13.6 واحد درصدی را تجربه کرده است.

شیریجیان افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده در خرداد ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال 1402 بر اساس اطلاعات بانک مرکزی از 40.7 درصد به 25.3 درصد رسید که معادل 15.4 واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد. نرخ تورم سالانه شاخص بهای تولیدکننده نیز در خرداد امسال نسبت به فروردین ماه سال 1402 بر اساس اطلاعات بانک مرکزی با 7.6 واحد درصد کاهش از 37.3 درصد به 29.7 درصد رسید.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در پایان تاکید کرد: برای نخستین بار، نرخ تورم سالانه شاخص بهای تولیدکننده بعد از گذشت 67 ماه (آبان ماه 1397) وارد کانال 20 درصد شد. خود این موضوع به عنوان شاخص پیش‌نگری برای تداوم روند نزولی تورم شاخص بهای مصرف‌کننده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار