کد خبر: 1237380
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۰
در زمینه کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی می‌توان به شناسایی، معرفی و تقویت مشاغل باغبانی و شیلات و صنایع تبدیلی، ارائه مشاوره کشاورزی، کاشت بیش از ۸۸هزار اصله نهال به وسعت بیش از ۲۲هکتار در استان و اصلاح الگو‌های کشاورزی و اصلاح الگو‌های دام و طیور اشاره کرد
محمد‌رضا هادیلو

جوان آنلاین: خدمت‌رسانی به هم‌نوع و یاری‌رساندن به دیگران در ادیان مختلف و به ویژه اسلام مورد تأکید جدی است و اردو‌های جهادی نمونه‌ای ممتاز از این روحیه و حس انسانیت را به تصویر می‌کشند. جهادگران، جوانانی بی‌مزد و منت، در کنار هم در سرمای زمستان و گرمای تابستان، با گام‌هایی استوار برای رفع محرومیت به کمک هم‌نوعان خود می‌شتابند. خراسان‌رضوی از جمله استان‌هایی است که با داشتن ۶ هزارو ۳۰۰ گروه جهادی، جهادگرانش در تمام طول سال مشغول خدمات‌رسانی هستند و هر روز گرهی از مشکلات هموطنان نیازمند و کم‌برخوردار خود باز می‌کنند. 


گروه‌های جهادی و جهادگران به واسطه فعالیت‌های مستمر و ارتباط با بدنه مردمی و تجربه گفتگو و کار با مردم، بخش اثرگذار بدنه بسیج به شمار می‌آیند. 
اردو‌های جهادی، مجالی استثنایی برای تجربه فعالیت جمعی، ایجاد روحیه جهادی و تقویت حس نوع‌دوستی است و تمامی دستگاه‌های اجرایی باید با نگاهی تکلیف‌گرایانه، از این اردو‌ها و حاضران در آن حمایت و پشتیبانی کنند. 
در همین رابطه، رئیس حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) خراسان‌رضوی با بیان اینکه تعداد کل گروه‌های جهادی این استان ۶‌هزارو۳۰۰ گروه است و کل اعزام‌ها در سال گذشته به ۳ هزار گروه به تعداد حدود ۹ هزار نفر روز بوده است، می‌گوید: از مجموع گروه‌های جهادی استان، ۴‌هزارو۲۱۰گروه جهادی محلات، ۷۱۲گروه دانش‌آموزی، ۶۹۳گروه جامعه زنان، ۲۹گروه طلاب و ۱۵۶گروه جهادی دانشجویی و تعدادی هم خودجوش است.
محمد آتون ادامه می‌دهد: در سال گذشته، اقدامات جهادگران در جهت محرومیت‌زدایی و عمرانی حدود ۲ هزار طرح بوده است. ترمیم و مرمت خانه نیازمندان، مرمت و بازسازی مسجد و حسینیه، ساخت و ترمیم حمام و سرویس بهداشتی، ساخت و ترمیم خانه عالم، بازسازی و مرمت مدارس، ترمیم و بهسازی چشمه و قنات از جمله فعالیت‌هایی است که در بخش عمرانی می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

 شناسایی، معرفی و تقویت مشاغل
گویی جهادگران مرام‌نامه‌ای نانوشته برای خود دارند و رسالتی بر دوش آنهاست که بر اساس آن باید توسعه فرهنگ محرومیت‌زدایی در بین جوانان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در دل مردم هر منطقه را پیش ببرند. 
رئیس بسیج سازندگی خراسان‌رضوی با بیان اینکه جهادی‌ها در بخش‌های مختلف فعال هستند، از جمله عرصه فرهنگی و تبلیغی که در این زمینه اقدامات جهادگران در مسیر اعتلای فرهنگ شهادت و فعالیت‌های جهادی ۲۱‌هزارو۵۰۲ مورد بوده است، می‌گوید: محفل انس با قرآن، توزیع اقلام فرهنگی و آموزشی، برپایی ۳۵۰کلاس آموزش احکام و برگزاری ۱۱۳یادواره شهدا از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی بوده است.
محمد روحانی ادامه می‌دهد: در زمینه کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی نیز می‌توان به شناسایی، معرفی و تقویت مشاغل باغبانی و شیلات و صنایع تبدیلی، ارائه مشاوره کشاورزی، کاشت بیش از ۸۸هزار اصله نهال به وسعت بیش از ۲۲هکتار در استان و اصلاح الگو‌های کشاورزی و اصلاح الگو‌های دام و طیور اشاره کرد.
به گفته این مسئول، طرح‌هایی که در قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی انجام می‌شود، غالباً به همت گروه‌های جهادی اجرا می‌شود و اعتبار طرح‌ها نیز بیشتر از محل کمک‌های مردمی و خیران، نهاد‌های انقلابی، بسیج سازندگی و سپاه امام رضا (ع) تأمین می‌شود. 
رئیس بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) خراسان‌رضوی می‌گوید: ۱۷۴طرح آب و خاک کشاورزی از جمله احیا و مرمت قنوات، انتقال آب استخر ذخیره، ۸۵طرح آبرسانی و توزیع آب در چهار شهرستان بردسکن، جوین، داورزن و زاوه و ۳۴روستا به صورت مشارکتی با اعتبارات دولت و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انجام و اجرای آن‌ها از سوی بسیج سازندگی نواحی، ستاد و گروه‌های جهادی صورت گرفته است.

 آموزش، توانایی، تولید و کسب‌وکار
در راستای لبیک به پیام رهبر معظم انقلاب و در جهت ایجاد قرارگاه خدمت‌رسانی نهضت مؤمنانه در خراسان‌رضوی با مشارکت خیران و جهادگران استان و دستگاه‌های خدمت‌رسان، اقدامات گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف معیشتی، حمایتی، اقتصادی و فرهنگی انجام شده است. 
مسئول سامانه اطلس بسیج سازندگی خراسان‌رضوی در این باره می‌گوید: با توجه به تنوع اقدامات در این بخش می‌توان از مشارکت دستگاه‌های خدمت‌رسان همراه از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، ادارات آموزش‌وپرورش، مؤسسات خیریه، قرارگاه‌های جهادی پایگاه‌های بسیج مساجد محلات، ستاد دیه سازمان زندان‌ها و بسیج اقشار متخصصان سپاه امام رضا (ع) در این امور یاد کرد.
مجتبی نوذری ادامه می‌دهد: در امر تولید و راه‌اندازی کسب‌وکار، آموزش و داشتن توانایی انجام آن نقش بسیار مهمی در موفقیت و پایداری آن کسب‌وکار دارد، بنابراین بسیج سازندگی برای آموزش و توانمندسازی افراد در تعامل با متولیان امر آموزش از جمله سازمان فنی و حرفه‌ای و جهاد کشاورزی و تشکیل کلاس‌های آموزشی و مهارتی در بخش‌های مختلف شغلی و تولید محصولات اقتصاد مقاومتی اقدامات خاصی در مناطق روستایی و محروم انجام داده است.
وی تصریح می‌کند: در این راستا از ظرفیت‌های مختلف دستگاه‌ها و مردم از جمله مربیان جهادی استفاده شده و کارگروه آموزش و توانمندسازی آن در قالب قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج تدارک دیده شده است که با توجه به اهمیت بالای فروش در امر تولید هر شهرستان، با تکیه بر ظرفیت‌های بومی اقدام به برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های خرد محلی کرده است.
مسئول سامانه اطلس بسیج سازندگی خراسان‌رضوی می‌گوید: از سوی دیگر در تعامل با دیگر دستگاه‌ها از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) نمایشگاه‌های عرضه تولیدات مشاغل خرد و خانگی در سطح استان برگزار می‌شود که استفاده از ظرفیت نمایشگاه‌های صادراتی نیز از دیگر اقدامات این بخش است.
وی ادامه می‌دهد: بسیج سازندگی نسبت به ایجاد و توسعه کارگاه‌های تولیدی اقداماتی داشته و طی دو سال از قانون بودجه سال۱۴۰۰ تعداد ۹۲۵طرح به مبلغ ۶۲۲میلیارد ریال و از قانون بودجه سال۱۴۰۱، هزارو۶۴۱طرح به مبلغ هزارو۷۰۴میلیارد ریال جذب و کار‌ها را پیش برده است.
نوذری عرصه‌های مورد حمایت بسیج سازندگی را عموماً مربوط به بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی کشاورزی، صنایع دستی و مشاغل تولیدی خانگی برمی‌شمرد و تأکید می‌کند: به منظور رصد و نظارت بر اجرای طرح‌ها و پیشگیری از انحراف آن و افزایش ضریب پایداری، اقداماتی، چون بازدید فنی و تخصصی از طرح قبل از اعطای تسهیلات و بعد از اجرای آن، دریافت تعهد محضری از متقاضیان و بازرسی از سوی بسیج سازندگی استان نیز انجام می‌شود.

اردو‌های جهادی؛ رفع محرومیت‌
آنطور که رئیس بسیج سازندگی خراسان‌رضوی می‌گوید، اجرای خط انتقال و شبکه توزیع به طول ۷۳کیلومتر، ۳‌هزارو۷۵۰ مترمکعب حجم مخازن ذخیره آب شرب و ساخت شش ایستگاه پمپاژ در ۲۵روستا هم اینک از سوی جهادگران در حال انجام است. 
روحانی ادامه می‌دهد: هزارو۱۰۲طرح ساخت و تکمیل مسکن محرومان در قالب طرح‌های مشارکتی با اعتبارات کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، کمک‌های مردمی و خیران، بسیج سازندگی و اجرا از سوی گروه‌های جهادی نیز در حال اجراست که بخشی از آن‌ها به نتیجه رسیده‌اند و تحویل جامعه هدف می‌شوند. وی تصریح می‌کند: همچنین ۶۲طرح آسفالت راه‌های روستایی و جاده بین مزارع، محوطه نواحی و حوزه‌های مقاومت و آسفالت محوطه پاسگاه‌های انتظامی و مرزبانی در مجموع به طول ۸۱کیلومتر با عرض ۵/۵ متر از دیگر طرح‌های اجرا شده است که تخصیص قیر از طرف بسیج سازندگی کشور و اجرا از سوی نواحی مقاومت با مشارکت خیران، دهیاری‌ها، شورا‌های شهر و روستا و شهرداری‌ها از ابتدای امسال صورت گرفته است. رئیس بسیج سازندگی خراسان‌رضوی می‌گوید: ۱۳۲طرح مرمت و بهسازی مراکز آموزشی با اعتبارات و مشارکت خیران، مدیران مدارس، آموزش‌وپرورش و نوسازی مدارس از سوی گروه‌های جهادی اجرا می‌شود و ۱۳۶طرح عمرانی قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه شامل ساخت کارگاه اشتغال، نمازخانه، ساخت و تکمیل مساجد، خانه محرومان و خانه عالم است که مجموع اعتبار این طرح‌ها ۴ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال است. روحانی اضافه می‌کند: عرصه بهداشت و درمان از دیگر زمینه‌های فعالیت جهادگران است که فقط در سال گذشته ۵۳‌هزارو۱۵۱ نفر از این خدمات رایگان بهره‌مند شده‌اند. از جمله ۱۸‌هزارو۲۷۰ ویزیت پزشک عمومی و دارو، ۱۲‌هزارو۶۳۰ ویزیت پزشک متخصص و دارو، ۱۵‌هزارو۴۴۰ نفر غربالگری دیابت و فشارخون، هزارو۶۰نفر شنوایی‌سنجی و ۸۷۴نفر بینایی‌سنجی شده‌اند. به گفته این مسئول، برگزاری دوره‌های پیشگیری و مشاوره اعتیاد و برپایی دوره‌های مشاوره ازدواج و خانواده از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده جهادگران در عرصه بهداشت بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار