کد خبر: 1237070
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹
لیگ برتر فوتبال ایران در فصل پیش رو باید با وجود کمک داور ویدیویی (VAR) برگزار شود اما ورزشگاه‌های پایتخت هیچکدام در شرایط میزبانی قرار ندارند و مشخص نیست قرار است چه اتفاقی رخ دهد.

جوان آنلاین: ۲۹ خرداد امسال بود که در پی دستور وزیر ورزش و جوانان به شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی برای تجهیز ورزشگاه‌های میزبان رقابت‌های باشگاهی فوتبال به VAR و خرید هفت دستگاه کمک داور ویدیویی، اعلام شد که فصل آتی رقابت‌های لیگ برتر با استفاده از VAR برگزار خواهد شد و دولت به منظور خرید هفت دستگاه VAR مبلغ ١١٠ میلیارد تومان تامین اعتبار کرده است.

کدام ورزشگاه‌ها شرایط میزبانی در لیگ‌برتر ندارند؟

نکته مهم اینکه وارد شدن این تکنولوژی به فوتبال ایران نیازمند تجهیز ورزشگاه‌ها به پیش‌نیازهای استفاده از VAR است و در همین راستا مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال پیش از دیدار فینال جام حذفی بین سپاهان و مس رفسنجان اعلام کرد که اگر ورزشگاهی شرایط استفاده از VAR نداشته باشد، نمی‌تواند میزبان بازی‌های لیگ برتر باشد.

با این اوصاف احتمالا فقط ورزشگاه‌های آزادی (استقلال و پرسپولیس)، نقش جهان (سپاهان)، شهدای فولاد اهواز (فولاد)، یادگار امام (ره) تبریز (تراکتور) و شهید سلیمانی سیرجان (گل‌گهر) می‌توانند میزبان بازی‌های لیگ برتر باشند و ورزشگاه‌های دستگردی تهران (هوادار)، ‌سردار آزادگان قزوین (شمس‌آذر)، امام خمینی اراک (آلومینیوم)، فولاد شهر اصفهان (ذوب آهن)، غدیر اهواز (استقلال خوزستان)، مس رفسنجان (مس رفسنجان و چادرملو)، قایقران انزلی (ملوان)، وطنی قائمشهر (نساجی) و لرآره‌نای خرم آباد (خیبر خرم آباد) نمی‌توانند میزبان بازی‌های لیگ بیست و چهارم باشند.

تختی به جای آزادی؟

همان زمان از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال بلافاصله اعلام شد که ورزشگاه آزادی هم در دست تعمیر است و به همین دلیل ورزشگاه تختی در ۲-۳ هفته ابتدایی فصل جدید جایگزین خواهد شد و تلاش می‌شود که ورزشگاه آزادی به بازی‌های مرحله سوم انتخابی جام جهانی برسد.

با این وجود دوم تیر مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران اعلام کرد که «ورزشگاه تختی برای برگزاری رقابت‌های لیگ برتر فوتبال هنوز آماده نیست و نیاز به تامین اعتبارات دارد تا ظرف ۲ ماه آینده بتوانیم برای برگزاری لیگ آماده کنیم؛ در حقیقت چمن، نور و اسکوبورد آماده است اما برای تصویربرداران صدا و سیما، پیست تارتان آن باید تعویض شود. همچنین گیت ورودی نیز هنوز تکمیل نشده و نیاز به تامین اعتبار دارد تا بتوانیم ظرف ۲ ماه آینده قبل از شروع رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ورزشگاه تختی را آماده کنیم. علاوه بر این از سازمان برنامه و بودجه و سایر بخش‌ها درخواست اعتبارات کرده‌ایم و پیگیر این مساله هستیم اما هنوز اعتبارات لازم تامین نشده و بدون آن نیز امکان بازسازی سایر بخش‌های ورزشگاه تختی وجود ندارد.»

به تازگی نیز مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ فوتبال، علی جوادی، رئیس اداره کل ورزش و جوانان استان تهران و جمعی از مدیران فدراسیون فوتبال از ورزشگاه تختی بازدید و با توجه به اظهارات این مسئولان مشخص شد که ورزشگاه تختی با ۳ مشکل اصلی برای میزبانی از استقلال و پرسپولیس در لیگ بیست و چهارم، روبرو است؛ وضعیت چمن، ورودی بانوان و نامشخص بودن وضعیت استقرار سیستم VAR.

سه مشکل اساسی ورزشگاه تختی!

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران در خصوص این سه مشکل توضیح داد: پیمانکار چمن مشخص شده و قرار است تا ۲۵، ۳۰ روز آینده پروژه را تحویل دهد. در مورد ورودی بانوان، ورودی‌ها به شکلی تعبیه شده‌اند که از همان ابتدای ورودی ورزشگاه، بانوان از سمت راست وارد ورزشگاه می‌شوند و از آقایان جدا هستند. موضوع مهم گیت‌های ورودی است که باید در رابطه با آن صحبت کنیم چرا که اتصال گیت‌ها به نرم افزار فروش بلیت، نیاز به یک تعامل دارد که باید صحبت کنیم. در مورد محل استقرار سیستم VAR نیز قرار است از صدا و سیما در ورزشگاه تختی حضور پیدا کنند تا محل استقرار دوربین‌ها و اتاق VAR مشخص شود.

هر چند پیشتر اعلام شده بود که قرار است ورزشگاه تختی در هفته‌های ابتدایی لیگ بیست و چهارم میزبان دیدارهای استقلال و پرسپولیس باشد اما در این بازدید مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال اعلام کرد که «قرار نیست تمام بازی‌های سرخابی‌ها در ورزشگاه آزادی برگزار شود و بازی‌ها کم اهمیت آنها به ورزشگاه تختی منتقل می‌شود.»

هوادار و شهر قدس

به تازگی باشگاه هوادار طی نامه‌ای از فدراسیون فوتبال درخواست کرد که بازی‌های خود را در لیگ برتر در ورزشگاه دستگردی برگزار کند که سازمان لیگ با این موضوع مخالفت و به باشگاه هوادار اعلام کرد که باید بازی‌های خود را در ورزشگاه شهر قدس برگزار کند و ورزشگاه دستگردی به دلیل نداشتن زیر ساخت‌های لازم دیگر نمی‌تواند میزبان بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران باشد.

میزبانی از لیگ برتر فوتبال ایران در تهران؛ سراسر ابهام

علی‌رغم قطعی شدن برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران در فصل جدید با وجود کمک داور ویدیویی (VAR) اما هیچ چیز مشخص نیست؛ نه مشخص است که ورزشگاه آزادی چه زمانی آماده میزبانی خواهد شد؟ نه تکلیف ورزشگاه تختی معلوم است و نه معلوم شده شهر قدس چگونه می‌خواهد میزبان و پذیرای مسابقات تیم فوتبال هوادار باشد؟ چالش‌هایی جدی که قطعا در صورت عدم تزریق منابع مالی و برنامه‌ریزی صحیح فوتبال ایران را درگیر مسائل جدیدی خواهد کرد هر چند که به طور حتم با وجود حواشی پایان ناپذیر فصل گذشته، بهتر است تا زمانی که لیگ‌ برتر فوتبال ایران آماده میزبانی از مسابقات خود با استفاده از VAR نیست، هیچ مسابقه‌ای برگزار نشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار