جوان آنلاین: نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: دو راهکار برای خروج از این وضعیت ناترازی بنزین وجود دارد و نیازمند تغییرات اساسی در سیاستگذاریها و عملکرد مسئولان هستیم. ایجاد فضای رقابتی و غیرانحصاری در بازار خودرو، حمایت از تولیدکنندگان داخلی خودروهای برقی و تقویت نظارتها میتواند گامهای مؤثری در این راستا باشد.
در دنیای امروز که تغییرات اقلیمی و آلودگیهای زیستمحیطی به یکی از بزرگترین چالشهای جهانی تبدیل شدهاند، استفاده از خودروهای برقی به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش مصرف سوختهای فسیلی و آلودگی هوا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. کشور ما نیز با معضل ناترازی بنزین و هزینههای بالای واردات آن روبهرو است؛ مشکلی که نه تنها منابع مالی کشور را تحت فشار قرار میدهد، بلکه به دلیل استفاده از تکنولوژیهای قدیمی در تولید خودرو، مصرف بنزین را افزایش و آلودگی هوا را تشدید میکند. در حالی که بسیاری از کشورها با سرعت به سمت توسعه و استفاده از خودروهای برقی حرکت میکنند، کشور ما با وجود داشتن ظرفیتهای فراوان علمی و فنی، همچنان با موانع جدی در این مسیر روبهرو است.
علی شیرینزاد، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به دوراندیشی در موضوع خودروسازی تصریح کرد: کشور ما با وجود ظرفیت بالای علمی و فنی، همچنان در صنعت خودروهای برقی با چالشهای عمدهای روبهرو است. یکی از اصلیترین دلایل این عدمپیشرفت، عملکرد ضعیف و بیحال مسئولان است. در حالی که جهان به سرعت به سمت استفاده از انرژیهای پاک و خودروهای برقی پیش میرود، بسیاری از مسئولان ما با بیاعتنایی و کمکاری، فرصتهای بزرگی را از دست میدهند. این مسئولان که به دلیل منافع شخصی و حفظ وضعیت موجود انگیزهای برای تغییر و تحول ندارند، موجب شدهاند کشور در زمینه خودروهای برقی عقب بماند.
وی میافزاید: از سوی دیگر، وجود مافیاهای قدرتمند در حوزه خودرو و قطعات یدکی نیز نقش بسزایی در این عدمپیشرفت دارد. این مافیاها با منافع مالی کلانی که از فروش خودروهای بنزینی و قطعات یدکی کسب میکنند، تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا تولید و واردات خودروهای برقی را متوقف کنند. نفوذ این مافیاها در سیستمهای تصمیمگیری و سیاستگذاری کشور باعث شده است سیاستهای حمایتی مناسبی برای توسعه خودروهای برقی تدوین نشود.
این نماینده مجلس تصریح میکند: تحریمها و مشکلات ارزی بهانههایی هستند که به طور مکرر از سوی این مافیاها و برخی مسئولان مطرح میشود تا واردات و تولید خودروهای برقی به تعویق بیفتد. در حالی که بسیاری از کشورها با وجود محدودیتهای مشابه، به سوی استفاده از خودروهای برقی پیش رفتهاند، ما همچنان درگیر واردات خودروهای بنزینی هستیم که نه تنها به افزایش مصرف بنزین منجر میشود، بلکه آلودگی هوا را نیز تشدید میکند.
شیرینزاد در پایان تأکید میکند: برای خروج از این وضعیت ناترازی بنزین، نیازمند تغییرات اساسی در سیاستگذاریها و عملکرد مسئولان هستیم. ایجاد فضای رقابتی و غیرانحصاری در بازار خودرو، حمایت از تولیدکنندگان داخلی خودروهای برقی و تقویت نظارتها میتواند گامهای مؤثری در این راستا باشد. همچنین مبارزه جدی با مافیاهای خودرو و قطعات یدکی و شفافسازی فرایندهای تصمیمگیری و واردات، میتواند به تسریع در توسعه صنعت خودروهای برقی کمک کند. تنها با این اقدامات میتوانیم به سوی آیندهای پاکتر و پایدارتر حرکت کنیم و از فرصتهای بزرگی که تکنولوژیهای نوین به ارمغان میآورند، بهرهمند شویم.